BBB,
05 Dzul-Kaedah 1438H. = 29 Julai 2017 (Sabtu):
Al-Hujwiri memilih Abu Yazid al-Bist*ami
sebagai salah seorang daripada 64 sufi diperkatakan. Nama penuhnya ialah Abu
Yazid T*aifur bin `Isa bin Sharushan. Adalah datuknya ini, iaitu Sharushan
adalah seorang beragama Majusi dan masuk Islam. Abu Yazid mempunyai tiga
saudara, iaitu, Adam T*aifur dan `Ali. Kesemuanya
adalah zuhhad dan kuat beribadat. Abu Yazid meninggal tahun 261H. Pendapat yang
lain mengatakan dia meninggal 234H.
Abu Yazid dianggap tokoh besar sufi tapi
tidak terkecuali dari kontroversi. Al-Hujwiri meletakkannya sebaga antara sufi
penting, bahkan beliau memetik pendapat Al-Junayd yang mengatakan,
``Abu Yazid antara kita seperti Jibril antara
malaikat.``
AL-Hujwiri memetik pendapat bahawa,
Al-Bistami antara 10 sufi terkenal.
Abu Yazid dikatakan banyak meriwayatkan
Hadith. Dia antara pencinta ilmu kalam dan menjunjung shari`at dan amalan.
Menurut Al-Sulami, Abu Yazid berkata:
``Aku bermujahadah selama 30 tahun, aku
tidak dapati perkara yang lebih baik daripada ilmu, dan mengikutinya. Kalau tidak ada perselisihan pendapat aku kekal,
tetapi jika berlaku perselisihan dia adalah rahmat, melainkan perkara tauhid
(seharusnya tidak ada perselisihan).
Al-Sulami juga mencatat pendapat Abu Yazid
bahawa, ``Allah melihat hati para awliya`nya, setengah mereka tidak layak
mendalami tentang ma`rifat, maka mereka
menumpukan diri beribadat.``
Abu Yazid ditanya tentang ma`rifat dengan
Allah, dia mengatakan:
``Aku mengenal Allah dengan Allah dan aku
mengenal akan segala yang lain daripada Allah dengan Nur Allah `Azza wa
Jalla.``
Dan dia ditanya tentang alamat orang `Arif,
katanya,
``Dia tidak dusta dari mendzikiriNya, dia
tidak jemu daripada haqqNya dan dia tidak mesra dengan yang lain daripadaNya.``
Abu Yazid tidak menganjurkan doktrin sufi
tertentu misalnya seperti Ibn `Arabi dengan doktrin wahdatul-wujud, kalau dapat
dikatakan ada baginya madzhab, ialah madzhab cinta. Oleh kerana ungkapan
katanya berunsur kreatif dan mendalam yang membawa makna yang mendalam, maka
beliau sering diseret dengan aliran-aliran tertentu.
Sebagai sufi dalam waktu-waktu dia ditepui
dengan pengalaman intutif dan wajdan, maka ungkapan dalam suasana seemikian mungkin berbeza daripada dalam keadaan biasa. Misalnya Al-Bistami berkata,
``Syurga tak ada ertinya dalam pandangan
pencinta dan para pencinta terlindung oleh cinta mereka.`` Bagi pencinta apa
yang dicinta ialah Allah. Kecintaan kepadaNya seharusnya tidak dikerana oleh
kerana sesuatu. Dia seharusnya tidak dikerana oleh balasan atau sebarang
habuan.``
Al-Hujwiri mencatat, bahawa dikisahkan bahawa Abu Yazid al-Bistami pernah
naik haji sebanyak tiga kali, hingga ketiga kalinya dikatakan Abu Yazid tidak dapat menemui
kelazatan rohani yang dicari, kecuali melihat binaan batu, akhirnya dikatakan
dia kembali kepada dirinya di dalam menanggapi cinta Ilahi.
Keadaan yang sedemikian dia sama meluahkan
apa yang diluahkan oleh Hamzah Fansuri di dalam rubai`nya bahawa:
Hamzah Fansuri di negeri Makkah
Mencari Tuhan di Baytu al-Ka`bah
Dari Barus ke Kudus terlalu payah
Akhirnya mendapat di dalam rumah !
Apa yang diungkapkan oleh Abu Yazid
al-Bastami sebagaimana diungkapkan oleh Hamzah Fansuri di atas adalah sesuatu
yang kontroversi. Konsentrasi sufi ialah hubungan cinta Ilahi yang menjadi
keutamaan dan tiada tempat yang lain daripadaNya.
Oleh kerana ungkapan sedemikian,
sebagaimana Hamzah Fansuri berfaham wahdatul wujud, maka dikatakan bahawa Abu
Yazid adalah juga berfaham wahdatul wujud. Sebenarnya tidak semestinya sedemikian
kerana kebetulan ada persamaan ucapan.
Contoh penyatuan cinta digambarkan oleh Al-Sarraj di dalam Al-Luma`
Aku adalah yang dicintai dan siapa yang
mencintai aku
Apabila engkau diperlihatkan daku engkau diperlihatkan Kami
Kami dua roh bersama pada satu jasad
Allah memakai kepada kami badan.
Adalah dikatakan pengucapan sedemikian
adalah merupakan pengucapan sat*hiyyat yang keluar dari mulut yang jiwa nya tepi dengan intuisi dan wajdan. Dan maknaya tidak boleh
dilihat secara luaran. Di sebalik tuduhan yang dilemparkan terhadap Abu Yazid
al-Bistami, maka ada yang mempertahankan kemurniannya sebagaimana dilakukan
oleh Al-Junayd.
Tidak ada double standard bagi Abu Yazid
al-Bistami, itulah cerminan bagidirinya dari segi realiti dan rohani.
Sekian.
No comments:
Post a Comment