BBB, 08 Syawal 1438H. = 02 Julai 2017M. (Ahad):
Al-Sima` sebagaimana disebut oleh Al-Sarraj
al-T*usi di dalam Al-Luma`, Al-Sima` ialah seni suara dan pendengaran dan
tanggapan para pendengar.
Membicarakan tentang Al-Sima` ini
memperkukuhkan pendapat penulis bahawa, tasawuf mempunyai hubungan yang rapat
dengan seni, bahkan seni dapat mempertingkatkan tasawuf sebagaimana tasawuf
juga dapat mempertingkatkan seni. Hubungan ini dapat dilihat bahawa mekanisme
tasawuf bagi mempertingkatkan kualiti tasawuf itu adalah antaranya melalui hati-rohani. Melalui peningkatan
maqam-maqam dan hal-hal meningkatkan
kepada mahabbah dan shauq yang ianya tidak lain melalui seni-rohani. Selain
dari itu peningkatan melalui rasional-akal yang meningkat kepada ma`rifat meningkatkan rasa ta`abbudiyyah. Sudah
tentulah melalui rasional akli dan ketinggian seni-rohani yang menggabungkan
antara keduanya dapat memupuk diri dengan ta`abbudiyyah dan cinta mesra yang
lebih meningkatkan diri dalam mendekati Ilahi dan mematuhinya secara
ta`abbudiyyah.
Al-Sima` dapat dilihat, ianya satu aspek
seni suara yang ditingkatkan dari segi penyebutan, lantaran keindahan dan
kemerduan suara, sebagaimana dapat
dilagukan di dalam pembacaan Al-Qur`an. Jangan lupa pendekatan al-sima` juga berlaku dan dapat dilakukan
melalui gubahan melalui kata-kata dan ayat-ayat yang indah, seperti digubah
secara kata-kata hikmat dan susunan kata dalam puisi. Lantaran itu kita dapati
di dalam huraian mengenai tasawuf, contoh mengenai mahabbah dan shauq dan
aspek-aspek yang lain disertai puisi-puisi yang indah yang mengindahkan
persoalan dan meningkatkan seni estetika
ketasawufan. Penulis melihat bahawa aspek seni, khususnya seni hati-rohani
memainkan peranan yang penting di dalam meningkatkan citra dan cita rasa
tasawuf.
Membicarakan topik berhubung dengan
al-Sima` ini Al-Qushairy bertolak dari firman Allah yang bermaksud:
``Maka hendaklah diberi khabar gembira
kepada hamba-hambaku yang mendengar ungkapan-ungkapan (baik), maka diikuti
dengan yang lebih baik.`` (Al-Zumar: 17-18).
Contoh keindahan ayat yang bernaksud:
``Dan mereka di dalam taman syurga itu
bergerak merentasi` (Al-Rum: 15).
Di dalam ayat di atasi digambarkan pergerakan di dalam
syurga itu secara tamsil dan tashbih yang
berkait dengan aspek balaghah yang ianya juga merupakan pembicaraan dari segi
seni berbahasa.`
Seni adalah sesuatu yang indah dan memikat
dan ianya selalu digunakan di dalam ungkapan yang mengindahkan.
Mengkhabarkan kami Abu al-Hasan `Ali bin
Ahmad al-Ahwazi berkata, mengkhabarkan kami Ahmad bin `Abd al-S*affar berkata,
bercakap kepada kami Al-Harth bin Abi Umamah berkata, bercakap kepada kami Abu
al-Nadhr berkata, bercakap kepada kami
Shu`bah daripada Hamid berkata, aku mendengar kemesraan yang diungkap
ketika orang-orang Ansar menggali parit bagi menghadapi perang Khandak. Sambil
mereka bekerja keras mereka mengungkapkan keindahan gubahan:
Kamilah pengikut Nabi Muhammad
Sanggup berterusan untuk berjihad.
Ungkapan yang berseni ini menarik perhatian
Rasulullah s.a.w. yang turut sama menggali parit, Baginda menjawaB:
Tiada kehidupan lebih baik dari akhirat
Tuhan muliakan terhadap Ansar dan Muhajirin.
Mengkhabarkan kami Al-Shaykh Abu `Abdul
Rahman al-Sulami ,berkata, mengkhabarkan kami Muhammad bin Ja`far bin Muhammad
bin Mat*ar berkata, bercakap kepada kami al-Habbab bin Muhammad al-Tustari,
berkata mengkhabarkan kami Abu al-`Ash`ath, berkata, bercakap kepada kami
Muhammad bin Bakar al-Bursani berkata, bercakap kepada kami Shu`bah daripada Hisham bin `Urwah daripada bapanya
daripada `A`ishah r.`anha, bahawa Abu Bakar al-Siddiq r.a. masuk ke rumahnya
dan disampingnya ada dua pemudi yang memainkan alat bunyian yang biasa
dimainkan oleh kalangan Ansar, pada hari-hari perayaan. Maka berkata Abu Bakar,
Adakah di sini dua seruling syaitan ?
Maka bersabda Nabi s.a.w. ``Tidak mengapa wahai Abu Bakar, sesungguhnya bagi
tiap-tiap kaum ada hari raya dan hariraya kita hari ini.``
Mengkhabarkan kami Al-Ustadz al-Imam Abu
Bakar Muhammad bin al-Hasan bin Purik r.a. berkata, bercakap kepada kami Ahmad
bin Mahmud bin Kharzadz berkata, bercakap kepada kami Al-Husain bin al-Harth
al-Ahwazi berkata bercakap kepada kami Salmah bin Sa`id daripada S*adaqah binti
Abi `Imran, dia berkata, bercakap kepada kami `Alqamah bin Murthid daripada
Zadzan daripada Al-Bara` bin `Adzib berkata, aku mendengar Rasulallah s.a.w.
bersabda (bermaksud):
``Perelokkanlah bacaan Al-Qur`an dengan
suara kamu, kerana suara yang elok menambahkan keelokan Al-Qur`an.``
Menunjukkan khabar ini akan fadhilat suara yang elok.``
Berbagai pendapat tentang al-sima`, pada
dasarnya kaum sufi lebih mesra dan lonak pendiriannya lantaran al-sima` dapat
melembutkan jiwa an meningkatkan persepsi alami dan rohani, al-sima` janganlah
diguna sebagai peralatan atau jalan bagi ma`siat.
Al-Shaykh Abu `Abdil Rahman al-Sulami
berkata aku mendengar Aba `Uthman al-Maghribi berkata,
`Siapa
mendakwa sebagai ahli al-sima`, sedangkan dia tidak dapat menghayati
kicau burung, goncangan pintu dan deru angin, maka dia bukan ahli al-sima` dan
seniawan.`` Adalah dikatakan bahawa
al-sima` adalah bagi mereka yang mempunyai sentuhan hati-rohani dan
getaran seni yang terarah kepada Yang Maha Tinggi.
Muhammad bin al-Husain berkata, aku
mendengar Muhammad bin `Uthman al-Maghribi berkata, ``Hati ahli-ahli al-haqq
adalah hati-hati yang mu`asharah dengan sima` yang terbuka dan seharusnya
membawa kebaikan.
Muhammad bin al-Husain berkata, aku
mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari berkata,
bila disoal tentang al-sima`, katanya, ``Pembuka rahsia (mukashafah al-asrar)
kepada penyaksian yang dikasihi.``
Demikianlah banyak pendapat yang bersimpati
dan berpihak ada kebaikan al-sima` dalam meningkatkan pengalaman hati-rohani
terhadap yang Tertinggi. Ini berlainan dengan kalangan ahli al-fiqh yang agak
keras dan tidak ada sentuhan kehalusan
seni rohani, kalangan mereka anti seni dan antara mereka mengharamkan sama
sekali termasuk terhadap peralatan seni muzik.
Sekian.
No comments:
Post a Comment