BBB, 21 Syawal 1438H. = 15 Julai 2017M.
(Sabtu):
Salah satu istilah yang dikaitkan dengan
tasawuf ialah `Al-Suffah`, bermaksud `Anjung`, ya`ni anjung Masjid Madinah atau
Masjid Nabawi. Pada peringkat permulaan Hijratul Rasul dari Makkah ke Madinah,
tumpuan Rasulullah ialah mendirikan masjid, khususnya Masjid Nabawi yang menjadi pusat ibadat, pentadbiran
dan kegiatan kemasyarakatan. Pada peringkat permulaan Hijrah ini, ramai dari
para sahabat yang datang tanpa harta dan persediaan bagi menetap pada tempat
perpindahan baru. Mereka datang atas nama jihad dan kerana Allah. Pada
peringkat permulaan ini, mereka tidak mempunyai tempat tinggal atau sebarang
tempat perlindungan. Tumpuan mereka pada
peringkat permulaan ialah berlindung di Masjid Madinah yang agak terhad
keluasannya. Jumlah mereka sebagaimana disebut oleh Al-Sarraj dalam Al-Luma`
dalam lingkungan 300 (tiga ratus) orang (al-Luma`, 1380H./1960M. 183). Mereka
adalah disifatkan sebagai fuqara` yang hidup sehelai sepinggang. Tumpuan mereka
adalah beribadat dan mendekati diri mereka kepada Allah. Dengan sifat Ahlu
al-Suffah yang faqir, kuat ibadat dan mendekati Allah ini benar-benar
melambangkan jiwa kesufian dan istilah `al-suffah` mempunyai kaiatan dengan
istilah tasawuf.
Kedudukan mereka yang agak ramai dan merimaskan
serta dengan bau tidak menyenangkan, membuat setengah pihak rasa tidak senang dengan
mereka. Namun Allah berfirman berhubung dengan mereka, ayat yang bermaksud:
``Dan janganlah engkau usir orang-orang
yang beribadat dan berdo`a kepada Tuhan mereka pagi dan petang, sedang mereka
kehendaki keredhaan semata-mata. Tiadalah engkau bertanggungjawab sesuatu pun mengenai hitungan amal mereka dan
mereka juga tidak bertanggungjawab sesuatu pun mengenai hubungan ilmu, maka
(sekiranya) engkau usir mereka, nescaya menjadilah engkau dari golongan
orang-orang yang zalim.`` (Al-An`am: 52).
Adalah Rasulullah s.a.w. bermesra dengan
mereka, bahkan duduk bersama mereka dan makan bersama mereka, menggalakkan orang ramai memuliakan mereka dan mengenali kelebihan mereka itu.
Abu Hurairah meriwayatkan bahawa katanya,
``Aku melihat tujuh puluh orang daripada Ahlu al-Suffah, mereka bersolat dengan
baju yang tidak sampai melitupi dua lutut mereka, apabila ruku` salah seorang
daripada mereka memegang dengan dua
tangannya takut terbuka auratnya.
Berkata Abu Musa al-Ash`ari r.a. ``Adalah
menyerupai bau kita seperti bau biri-biri yang memakai selubung.``
Dan berkata `Abdullah bin T*alhah, ``Kami
bersahabat dengan jama`ah Ahli al-Suffah, pada suatu hari berkata kami, ``Wahai
Rasulullah, terbakar perut kami dengan buah tamar, dan haram ke atas kami
bangkai, maka kata-kata ini didengar oleh Rasulullah s.a.w, maka Baginda
menaiki mimbar dan bersabda, ``Mengapa ada antara kaum yang mengatakan,
terbakar perut kami oleh tamar, adakah dia tidak mengetahui bahawa dengan tamar inilah,bahawa
dia adalah makanan penduduk Madinah, sesungguhnya dia memberi kelawasan baginya
dan bagi kita dari kelawasannya. Demi diri Muhammad di tanganNya bahawa sejak
sebulan atau dua bulan tidak berasap daripada dapur rumah Rasulullah, bagi
memasak roti dan tidak ada bagi mereka itu
kecuali dua perkara hanya tamar dan air.``
Bermaksud Rasulullah membela kalangan Ahlu
al-Suffah dan apa yang dialami oleh kalangan Ahlu al-Suffah ini adalah
pengalaman yang pernah dilalui oleh Rasulullah s.a.w., bahkan Rasulullah s.a.w.
adalah menghormati mereka.
Adalah dikatakan apabila berada di dalam
majlis mereka itu, Baginda tidak akan bangun dari majlisnya apabila Ahlu
al-Suffah duduk mengelilingi Baginda sehingga mereka bangun dan apabila Baginda
berjabat tangan dengan mereka itu, Baginda tidak menarik tangan sebelum mereka
menarik tangan.
Suasana digambarkan tentang Ahlu al-Suffah
adalah pada peringkat permulaan Hijrah, namun
selepas itu, Ahlu al-Suffah yang berjumlah lebih kurang tiga ratus orang
ini adalah merupakan sebahagian dari kalangan Muhajirin yang dipersaudarakan
oleh Rasulullah s.a.w. bersama dengan kaum Ansar (Aus dan Khazraj) dan mereka
ini merupakan sahabat-sahabat setia dan mempunyai peranan dan terkenal di dalam
berbagai bidang. Misalnya Bilal bin Rabah menjadi Tukang Bang Rasulullah,
Salman al-Farisi Pakar strategi Perang – terkenal Pakar Peperangan Khandak. Abu
`Ubaidah Ibn al-Jarrah terkenal sebagai Pemegang Amanah Rasulullah dan juga
Pemimpin Perang,, Ammar bin Yasir digelar Rasulullah sebagai Penghulu Penghuni
di syurga, `Abdullah bin Mas`ud sebagai `ulama` dan Perawi Hadith, `Abdullah
bin `Umar sebagai `ulama`, Abu Hurairah Perawi Hadith terkenal, Huzaifah
al-Yamani pernah dilantik sebagai Wali Kota Mada`in di Parsi, Abu Dzarr
al-Ghifari tokoh harakah dan contoh orang zuhud.
Anatara yang lain ialah: `Utbah bin Mas`ud (saudara `Abdullah bi
Mas`ud), Miqdad bin al-Aswa, Khabbab bin al-Irth, Shuhaib bin Sinan, `Utbah bin
Ghazwan, Zayd bin al-Ghaththah, Abu Khaira, Abu al-Marthad Kinanah bin al-Husain
al-`Adawi, Salim (sahabat Al-Hudzaifah al-Yamani), `Ukashah bin Mihshan, Mas`ud
bin Rabi` al-Farisi, Safwan bin Baidah,
Abu Lubabah bin `Abd al-Mundzir, `Abdullah bin al-Badr al-Juhani, Mithah bin
`Uthathah bin `Abbad, Thauban, Mu`adz bin al-Harith, Sa`id bin Khallad, Thabit
bin Wadi`at, Abu `Isa `Uwaym bin Sa`idah, Salim bin `Umayr bin Thabit, Abu
Yasar Ka`b bin `Amr, Wahab bin Ma`qal, `Abdullah bin `Unais dan Hajjaj bin `Umar
al-Aslami
Mereka adalah kalangan sahabat Rasulullah
s.a.w. Antaranya disifatkan oleh Al-Qur`an bermaksud:
``Dan orang-orang yang terdahulu yang
mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan) dari antara orang-orang Muhajirin dan
Ansar dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman
dan taat). Allah redha akan mereka dan mereka pula redha akan Dia, serta Dia
menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa
sungai. Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Itulah kemenangan yang
benar.`` (Al-Taubah: 100).
Ahlu al-Suffah sesungguhnya menjadi contoh
teladan kesufian dan menjadi tulang belakang kekuatan Islam.
Sekian.
No comments:
Post a Comment