BBB, 19 Syawal 1438H. = 13 Julai 2017M. (Khamis):
Selepas membicarakan konsep ilmu, kefaqiran,
kesucian, maksud tasawuf dan pencelaan, Al-Hujwiri membicarakan tentang tokoh-tokoh dan
model-model kesufian. Ini pernah dibicarakan dengan panjang lebar antaranya oleh Al-Qushairy di
dalam Al-Risalat al-Q!ushairiyyat. Cuma
Al-Hujwiri menkategorikan tentang tokoh-tokoh, misalnya tentang sahabat-sahabat
utama yang empat (Khulafa` al-Rashidin) yang disebut imam, Imam dari Ahl
al-Bayt, Ahlu al-Suffah, imam dari kalangan tabi`in dan seterusnya.
Mengingatkan Al-Qushairy mengarang dalam
bahasa Parsi dan dari wilayah di bawah budaya Parsi (Ghaznawi), tanggapan kita,
bila menyebut konsep imam menyangka terbawa kepada Imam Shi`ah, tetapi
sebagaimana telah disebut bahawa Al-Hujwiri adalah pendukung Sunni bermazhab
Hanafi, maka tiada kaitan dengan faham
Shi`ah. Imam di sini lebih bermaksud kepada pimpinan seperti khalifah.
Al-Hujwiri
sebagaimana pendekatan tasawuf yang lain menerima para sahabat yang empat dari
segi politik pimpinan sebagai pegangan Ahlu al-Sunnah. Namun imam dimaksudkan
di sini lebih kepada kepimpinan rohani
dan aspek yang ditonjokan dari kepimpinan sahabat yang empat ini pun sebahagian
kecil dari aspek yang ada hubungan dengan kerohanian.
Sebagai contoh Sayyiduna Abu Bakar
al-Siddiq dia dikatakan Imam Mushahadat yang pembuktian dengan penyaksian,
tidak banyak dikaitkan Hadith dengan Abu
Bakar. Dia nerwatak berani dan teguh
dari segi ibadat. Dia membaca Al-Qur`an dengan lembut yang masuk ke hati
pendengar-pendengar. Abu Nakar dikatakan berkata, ``Sibuk dengan yang
sementara, buta terhadap yang kekal`` . Al-Hujwiri membawa perbezaan pendapat,
mana yang lebih baik kefaqiran terpaksa dari kefaqiran ikhlas. Sementara ada
yang berpendapat kefaqiran terpaksa lebih baik, tapi banyak berpendapat
kefaqiran ikhlas terlebih baik, termasuklah Abu Bakar dikategorikan di bawah
kefaqiran ikhlas.
Contoh yang ditonjolkan tentang Abu Bakar -
tidak bertujuan untuk menerangkan kedudukannya dalam sejarah, tetapi dari aspek
ketasawufan sendiri tidak lengkap dan tidak memadai. Misalnya boleh diolah
konsep siddiq beliau – membenarkan apa yang disampaikan oleh Rasulullah,
kesetiaan Abu Bakar semasa berhijrah ke Madinah dan ketulusan perjuangan beliau
yang sanggup menginfaqkan seluruh hartanya untuk jihad keislaman dan memerangi
orang murtad. Beliau menerima kekhalifahan, bukan keinginan tapi keikhlasan di
atas kehendak Tuhan.
Keadaan sedemikian juga mengenai konsep imam
Sayyiduna ~Umar ibn al-Khattab. Yang ditonjolkan ialah `Umar yang gagah,
bijaksana dan tegas. Rasulullah bersabda
tentang `Umar, ``Kebenaran bicara melalui lidah `Umar``, juga , bahawa
ujar Rasulullah, pada zaman dahulu
banyak yang menerima Ilham dan jika ada di zaman ini adalah `Umar. ``
Umar dikatakan mengungkapkan
kata-kata, ``Tempat tinggal yang dibina
atas penderitaan adalah sentiasa dalam penderitaan. Beliau dikatakan teladan
bagi sufi lantaran memakai jubah muraqqa` (bertampal). Beliau adalah teladan
kesufian, khususnya dari segi kezuhudan.
Sebagaimana Abu Bakar demikian `Umar
penampilan aspek kesufian juga bersifat pinggiran dari watak beliau yang lebih
besar misalnya berhubung dengan keadilan. `Umar sanggup keluar malam menyiasat
masalah rakyat dan menyampaikan bantun kepada ibu dan anak dalam kelaparan. Tidak
menggunakan harta baitul mal lebih dari keperluan, Jihad beliau memperluaskan
dan membuka negara-negara Islam, diplomasi beliau di dalam mendepani orang-orang
Kristian di Baitul Maqdis.
Berhubung dengan Sayyiduna `Uthman Ibn
`Affan, fokos penampilan elemen tasawuf ialah episod koflik yang dihadapi `Uthman pada
akhir pemerintahan Baginda berdasarkan riwayat `Abdullah bin Rabah dan Abu
Qutaibah, bahawa ketika rumahnya dikepung dan diserang oleh golongan
pemberontak, ramai dari pihak `Uthman yang mengambil senjata bagi
mempertahankan `Uthman, manakala sebahagian tidak bersenjata. `Uthman berkata,
yang tidak mengambil senjata adalah merdeka. Kata
`Abdullah dan Qutaibah kemudian mereka berundur dari rumah `Uthman dan bila keluar di jalanan mereka bertemu
dengan Hasan bin `Ali dan mereka kembali ke rumah `Uthman. Hasan minta `Uthman
buat arahan mempertahankan kedudukan, tapi `Uthman meminta Hasan kembali ke
rumah dan memintanya tunggu hingga Tuhan menentukan takdirnya. Pihak sufi
membandingkan `Uthman sebagai Nabi Ibrahim yang dihukum oleh Namrud
mencampakkannya di dalam api menyala, dan `Uthman juga menghadapi suasana yang
gawat, tetapi Nabi Ibrahim selamat dan `Uthman terbunuh. `Uthman sebagai Nabi
Ibrahim Khalil Allah, maka dsemikian
`Uthman dibandingklan sebagai khullah Allah.
Sebenarnya
ada elemen-elemen ketasawufan yang lain yang dapat dikaitkan dengan
`Uthman, misalnya sifat pemurahnya yang sanggup mengeluarkan separuh daripada
hartanya untuk jihad keislaman. Beliau membeli telaga di Madinah dari orang
Yahudi untuk diambil faedah oleh orang ramai dan juga penting, usahanya
menghimpun Al-Qur`an yang terkenal dengan Mushaf `Uthman dan dia terbunuh
semasa memegang dan membaca mushaf tersebut.
Adapun Sayyiduna `Ali k.w. ia disifatkan
sebagai mempunyai darajat ketasawufan yang tinggi, sebagaimana kata Al-Junayd,
```Ali adalah shaykh kita yang menegakkan
prinsip-prinsip `Ketabahan Dam Penderitaan`.
`Ali mengatakan, `Siapa yang bersahabat
dengan Tuhan dia dinaungi dan siapa yang memusuhiNya dia akan binasa.``
`Ali dilihat sebagai lambang tabah dalam
menghadapi konflik, namun dia tetap sabar dalam derita, episod sejarah kekhalifahannya
dilihat sebagai lambang bagi prinsip tasawuf, iaitu `Kefaqiran dan kesucian.
Sesungguhnya episod sejarah yang dilaluinya menjadi `Kelukaan Zaman, yang terus
diratapi`.
Walau apapun dengan pendekatan yang dibuat
oleh Al-Hujwiri, bahawa kesemua khalifah empat terawal dalam, Islam itu
diterima sebagai kedudukan dalam sejarah dan tidak sebagaimana aliran Shi`ah
yang meolak sebahagian dari khalifah. Ini membuktikan sama, bahawa Al-Hujwiri
adalah pendukung Sunni.
Sekian.
No comments:
Post a Comment