BBB, 16 Syawal 1438H. = 10 Julai 2017M.
(Isnin):
Selepas membicarakan tentang istilah dan
asal usul tasawuf, Al-Hujwiri memberi tumpun khusus pada membicarakan tentang
kaitan tasawuf dengan `suf` yang bermaksud `bulu biri-biri` dan lebih khusus
dinamakan sufi kerana ada kaitan pemakaian sufi dengan baju suf, iaitu baju atau
jubah yang diperbuat daripada bulu biri-biri yang ianya adalah `lambang
kefakiran` yang menjadi tajuk pembicaraa - `Lambang Kefaqiran`.
Bagi mengukuhkan pendapat dan
pendekatannya, Al-Hujwiri menampilkan bukti-bukti bahawa baju atau jubah
dari biri-biri menjadi pakaian tokoh-tokoh dalam sejarah Islam yang diikuti
oleh kaum sufi.
Menurutnya jubah dari bulu biri-biri adalah
pakaian sunnah yang Rasulullah sendiri memakainya, di samping Baginda juga menunggang
keldai. Pakaian sedemikian dianggap mesra dan manis. Baginda sendiri menampalkan
baju Baginda, dan kiranya jubah robek,
digalakkan menampalnya.
Dikatakan bahawa jubah `Umar al-Khattab r.a. penuh dengan tampalan sehingga berjumlah
30 tampalan. Sayyiduna `Ali k.w. dikatakan mempunyai jubah yang lengannya
panjang hingga menutupi jari-jarinya.
Kata Hasan Basri, ``Aku melihat 70 sahabat
yang berperang Badar, semuanya memakai jubah daripada bulu biri-biri.
Termasuklah Sayyiduna Abu Bakar al-Siddiq. Demikian juga menurut Hasan Basri,
beliau melihat Salman al-Farisi memakai `al-muraqqa`ah` - jubah yang bertampa-tampal..
Sebagaimana juga`Ali Hazim bin Hayyan
meriwayatkan bahawa, dia melihat `Uwais al-Qarni memakai jubah yang bertampal.
Demikianlah jubah yang menjadi budaya pakaian
orang-orang `Arab,dengan jubah bertampal dilihat sebagai imej dan simbol kezuhudan oleh
kalangan sufi.
Sebenarnya selain daripada melambangkan
kefaqiran dan kesempitan hidup, jubah adalah pakaian yang serasi dengan jiwa
sufi yang berjiwa lembut dan menghendar diri dari bermegah-megah,
sebaliknya jubah dilihat sebagai imej
kesufian dan menjadi lambang kezuhudan yang bukan dibuat-buat.
Lantaran itu Muhammad bin `Ali al-Hakim al-Tirmidzi berkata, Shaykh-shaykh kalangan
sufi adalah memakai jubah-jubah dari bulu biri-biri. Demikian Da`ud al-T*a`i
guru dan sufi juga memakai jubah dari bulu biri-biri sebagaimana Ibrahim bin Adham
ketika memngunjungi Abu Hanifah juga memakai jubah dari bulu biri-biri.
Cuma diperingatkan bahawa jubah adalah
merupakan palaian luaran, maka diperingatkan
jangan jadi luaran tidak menepati
dalaman dari segi ketasawufan. Sebab itu orang banyak jangan tertipu dengan watak
dan imej luaran, kerana sebahagian cuma bersifat ikut-ikutan.
Dikatakan ada empat golongan yang berjubah
sufi.
Pertama mereka yang benar-benar dari
kalangan sufi
Kedua mereka yang dalam keadaan
berjinak-jinak mendekati kesufian
Ketiga mereka yang terpaut oleh luaran dan
cuba untuk bersama tanpa kemantapan dari segi penghayatan dan amalan
Keempat mereka yang berwatak palsu yang
mendekati ketasawufan lantaran mempunyai tujuan dan kepentingan tertentu, tanpa
keikhlasan.
Dikatakan walaupun putih melambangkan
kebersihan, tetapi bagi kalangan sufi, mereka lebih memilih jubah yang berwarna
biru kelabu. Dikatakan warna ini
kelihatan buruk sesuai dengan jiwa sufi yang tidak mau menunjuk-nunjuk. Biru
juga dikatakan lambang orang tertindas dan berimej dukacita dan dalam kesulitan.
Selain dari kelihatan buruk ia juga melambangkan kematian.
Seorang darwish ditanya mengapa dia memilih
jubah bulu berwarna biru kelabu . Beliau menjawab secara menyindir. Beliau
memakai oleh tiga sebab, kerana lambang-lambang kesufian dirampas.
Pertama imej kefaqiran telah diguna dan diambil
kesempatan oleh mereka yang berkepentingan
Kedua imej pengetahuan diambil oleh
golongan yang semata-mata mengajar tanpa kerohanian
Ketiga imej kekuasaan (pedang) telah
diambil golongan yang mementingkan kuasa untuk memerintah danberkuasa.
Walau bagaimana pakaian berjubah bulu
biri-biri adalah besifat budaya. Pakaian kasar jubah dari bulu-bulu biri-biri
memang menjadi imej kalangan rohaniawan yang memisah diri dari khalayak bagi
beribadat. Tanpa mempersoalkan realiti dari segi hakikat, bahawa konsep
berjubah menjadi budaya yang dihormati dan dipandang suci.
Berjubah dikaitkan dengan ulama`. Pakaian
jubah dkaitkan dengan ilmu, contohnya penerima-penerima ijazah memakai jubah atau dipakaikan jubah keilmuan
sebagai penghormatan, bahkan dikaitkan dengan gelaran-gelaran. Bahkan
pelajar-pelajar berjubah berwarna putih sebagai pakaian rasmi dipandang suci
dan dihormati
Namun bagi kalangan sufi imej berjubah dan
berserban adalah pakaian yang memberi imej dan watak kerohanian, tetapi tidak
semestinya bertampal dan koyak. Dengan berpakaian lebih bersih, kemas dan
menarik lebih meningkatkan imej, tapi semua ini bersiaft luaran. Ianya tidak
mempunyai erti apa-apa jika dalaman adalah kekosongan dan kepura-puraan. Jiwa
kesufian sebenarnya tidak semestinya
berada dibawah selubung yang berjubah, tetapi pada hati yang suci dan murni dan
tidak semestinya berjubah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment