BBB, 06 Syawal 1438H. = 30 Jun 2017M.
(Juma`at):
Adalah mempunyai hubungan rapat dengan `
Cinta` sebagaimana telah dibicarakan. Ianya ditanggapi, bahkan dialami melalui
hati-rohani dan tidak terpisah dari intuisi seni yang diistilahkan sebagai
wajdan dan seni rohani.
Al-Qushairy bertolak membicarakan aspek
shauq-rindu ini berdasarkan ayat Al-Qur`an yang bermaksud:
``Siapa yang mengharap dapat bertemu dengan
Allah, maka masanya akan datang. Dan Dia Amat Mendengar lagi Amat Mengetahui.``
(Al-`Ankabut: 5).
Tentang shauq ini kata Al-Ustadz Abu `Ali
al-Daqqaq, ``Shauq ialah goncangan hati untuk menemui yang dikasihi. Ukuran
shauq ialah menurut kadar mahabbah.``
Kata Al-Ustadz lagi, perbezaan antara shauq dan ishtiyaq, rasa rindu, bahawa, shauq
memungkinkan pertemuan dan penglihatan, manakala ishtiyaq ialah berterusan
keinginan kepada pertemuan – selepas pertemuan. Sebagai contoh dibawa bayt
puisi klasik yang begitu popular:
Tidak berkejip mata ketika menatap
Jika berlalu rindu kembali mengharap
Sebuah bayt lagi mengenai rindu yang didengar
dari Abi `Ali:
Wahai yang mengadu shauqnya oleh lama
perpisahan
Sabarlah tanggungan necaya esok kau menemui
yang dirindukan !
Tidak dapat dinafikan baik membicarakan
tentang cinta dan rindu ada elemen seolah-olah mempersonifikasikan antara hamba
dengan yang Tertinggi, sedangkan dari segi hakikatnya tidak mungkin diletakkan yang Tertinggi pada tahap alamiah, apa lagi
mempersonafikasinya. Mungkin jika
difahami adanya penggunaan, maka ianya mekanisme yang bukan bertujuan
meletakkan Yang Tertinggi pada tahap alamiah yang Dia adalah Mahasuci dari yang
sedemikian.
Di dalam hal ini berkata Al-Shaykh `Abdul
Rahman al-Sulami dia mendengar Al-Nas*r Abadzi berkata;
``Bagi makhluk sekalian ada maqam shauq dan
tidak ada baginya maqam ishtiyaq.
Bermaksud, Shauq manusia terhadap yang
Tertinggi berlaku, tetapi berterusan bersama yang dirindu tidak berlaku.
Bermaksud, tidal mungkin berlaku pertemuan di dalam konteks makhluk terhadap
yang Tertinggi sehingga memberi kesan rindu berterusan kerana pertemuan.
Berkata Ibn Khafif, ``Al-Shauq ialah getaran
hati dengan wajdan lantaran ingin pertemuan dan berdekatan.
Membamdingkan, Al-Ustadz Abu `Ali al-Daqqaq berkata, bahawa
yang dipohon oleh Rasulullah s.a.w. shauq kepada Allah adalah seratus peratus,
maka apa yang dipohon shauq oleh hamba-hamba yang lain hanyalah satu dari seratus
yang bererti sembilan puluh sembilan lagi tidak dapat ditanggapi dan dihayati.
Adalah dikatakan shauq ahli al-qurb lebih
sempurna dari ahli al-mahibbin, lanataran sedemikian dipuisikan:
Berterusan bergerak dan dia dalam pencarian
Mengintainya dari khemah ke khemah kerinduan.
Aku mendengar Muhammad bin al-Husain
berkata, aku mendengar `Abdullah bin `Ali berkata, aku mendengar Ja`far
berkata, aku mendengar Al-Junayd berkata, aku mendengar Al-Sari berkata, ``Al-Shauq adalah setinggi-tinggi
maqam bagi al-`arif, apabila ia tahqiq padanya, jika sedemikian tiada tumpuan
melainkan kepada yang dirindui padanya.
Aku mendengar Al-Ustadz Abu `Ali al-Daqqaq
berkata, setengah shaykh berkata, `` Apabila masuk shauq dan dia dirindui, maka
dia terlepas dari ikatan yang lain.``
Aku mendengar Al-Shaykh Aba `Abd al-Rahman al-Sulami berkata, aku mendengar `Abdullah bin Ja`far
berkata, aku mendengar Muhammad bin `Umar al-Ramli berkata, bercakap kepada kami
Muhammad bin Ja`far al-Imam berkata, bercakap kepada kami Ishaq bin Ibrahim
berkata, bercakap kepada kami Mahrum berkata, aku mendengar Malik bin Dinar
berkata,
``Aku membaca di dalam Taurat, ``Kami
bangkitkan rindu dalam dirimu, tetapi kamu tidak rindu kepada kami. Kami
tiupkan seruling rindu, tapi tidak seorang tersentuh dengan irama rindu itu.``
Aku mendengar Muhammad bin `Abdullah
al-Sufi berkata, aku mendengar Muhammad bin Farhan berkata, aku mendengar
Al-Junayd, bahawa dia disoal,
``Kerana apakah tangis yang mencintai,
apabila bertemu yang dikasihi ?
Maka katanya, ``Adapun yang demikian
lantaran sukacita dengannya. Dan bersangatan shauq kepadanya. Dan sampai
kepadaku bahawa kedua beradik itu berpeluk. Seorang daripadanya berkata
``Alangkah shauqnya.`` dan berkata seorang
yang lain, ``Alangkah wajdannya.``
Demikianlah dengan ma`rifat meningkat
kefahaman dan pengertian terhadap Yang Tertinggi dan diakuri secara ta`abbudi.
Dan dengan
mahabbah dan shauq meningkat dari intuisi rohani – wajdan yang
digambarkan dengan mahabbah dan shauq dengan keasyikan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment