BBB:
20 Syawal 1438H. = 14 Julai
2017M. (Juma`at):
Maksud Ahli al-Bayt ialah yang berketurunan
dari nasab Nabi Muhammad s.a.w. Dan
keturunan Nabi adalah melalui anak Baginda Fatimah dengan menantu Baginda,
iaitu `Ali bin Abi Talib yang juga sepupu Baginda. Dari mereka berdua lahir
cucu baginda, iaitu Hasan dan Husain.
Dan dari Husain berkelanjutan turunan Baginda sebagaimana wujudnya
keturunan syed-syed pada hari ini.
Al-Hujwiri mengambil 5 orang dari keturunan
awal dari Fatimah dan `Ali yang pada mereka mempunyai elemen-elemen tasawuf.
Terawal daripada mereka ialah:
Hasan bin `Ali
Anak pertama bagi Fatimah dan `Ali dan juga
cucu pertama bagi Rasulullah s.a.w. Baginda amat mengasihi cucu Baginda Hasan
(juga Husein). Hasan mahir berkenaan
aspek kerohanian. Beliau pernah menasihiti:
``Jagalah kalbu kamu, kerana Allah
mengetahui apa yang tersirat di dalam fikiran kamu.`` Bahawa konsep hati dan
fikiran telah dibincangkan pada masa itu.
Pada zaman Hasan ini, selepas kematian
bapanya `Ali, telah timbul polimik, di antara pihak yang keluar dari menyokong
`Ali dan Mu`awiyah yang dikenali dengan puak Khawarij, Hasan Basri telah
meminta fatwa dari Hasan bin `Ali tentang golongan Khawarij ini. Menurut Hasan
golongan penderhaka dan penyeleweng ini yang darinya melahirkan Mu`tazilah,
Murjiah dan Jabariyaah adalah kufur.
Sebagai bukti, bahawa orang sufi rela
menerima celaan, Hasan bin `Ali didatangi seoranng Badwi yang mencaci dan
merendah-rendahkannya, Hasan tidak memarahinya, sebaliknya memberi hadiah
kepadanya yang menyebabkan Badwi itu menyedari tentang kemuliaan jiwa Hasan.
Seterusnya beliau menyanjunginya.
Berhubung dengan Husain, cucu Rasulullah
yang dikasihi ini menjadi mangsa pihak yang lapar kuasa. Dari angkara Yazid bin
Mu`wiyah dia terbunuh di Padang Kerbala. Dia ditangisi oleh umat, bukan saja
oleh kalangan Shi`ah. Zaman menuntut keadilan, terutama dari golongan pendukung
Mu`awiyah dan anaknya Yazid. Mereka dkutuk oleh sejarah. Husain menjadi lambang
pengoranan suci dan lambang kerohanian.
Manakala Zainal `Abidin bin Husain bin `Ali adalah anak yatim yang sempat diselamatkan
dari kezaliman Yazid. Darinya diwarisi buah-buah kata yang bernas dan berhikmah,
bahawa orang yang dikurniai kekayaan dan
kesenangan tidak dihanyut oleh kesenangannya dan jika dia marah dia tidak hanyut
dengan kemarahannya. Pendeknya yang bijaksana dapat mengawal dirinya.. Belian
tidak mengambil kembali apa yang telah diberikan. Sebagai turunan Rasulullah
belia juga tidak berhak menerima sadaqah.
Adapun Abu Ja`afar Muhammad bin `Ali bin
al-Husain al-Baqir yang panggilan
ringkasnya ialah Muhammad al-Baqir atau Al-Baqir sahaja dipelihara dengan baik
oleh keluarga dan menghendar dari intipan seterus politik, kerana dicemburui
kiranya dia berhasrat untuk menuntut bela kezaliman terhadap dirinya. Al-Baqir mendapat pendidikan yang baik dan
mendalami di dalam bidang Al-Qur`an dan menjawab terhadap kemusykilan-kemusykilan yang diajukan
kepadanya.
Beliau mempunyai aura dan kehebatan diri.
Dikatakan dia pernah dijemput oleh seorang raja ke istana dengan niat yang
tidak baik terhadapnya. Tapi bila dia masuk mengunjungi raja berkenaan, raja melihat dikanan dan kirinya dua ekor singa yang sedia
menerkam. Ini membuat raja berkenaan kecut dan tidak mampu untuk mengambil tidakan terhadapnya..
Muhammad al-Baqir adalah seorang yang kuat
beribadat dan sentiasa berzikir an berwirid. Muhammad al-Baqir juga adalah
menjadi silsilah tariqat.
Manakala tokoh terakhir dari kalangan Ahli
al-Bayt yang dibicarakan oleh Al-Hujwiri ialah Abu Muhammad Ja`far bin Muhammad
al-Sadiq.
Beliau adalah seorang yang berilmu dan
terkenal di kalangan shaykh-shaykh sufi lantaran beliau mempunyai wawasan yang
tajam tentang kebenaran dan kehalusan tanggapan tentang kesufian. Ketokohan
Muhammad al-Sadiq ini ditandai
dengan penghasilan kitab-kitab tasawuf karangannya. Dengan
kitab-kitab yang dihaslkan menjelaskan
tentang kemampuan beliau di dalam keilmuan yang berhubung dengan kerohanian.
Beliau mengungkapkan antaranya,
``Barangsiapa mengenal Allah dia akan meninggalkan sesuatu yang selain
daripadaNya.
Ja`far al-Sadiq terkenal sebagai seorang
yang merendah diri. Misalnya Da`ud al-T*a`i pernah mengemukakan pertanyaan
kesufian kepadanya dan meminta beliau mewasiatkannya, tetapi beliau tidak mau menunjukkan
kelebihannya, sebaliknya memuji Da`wud,
bahawa dia adalah orang yang lebihberwibawa darinya.
Dengan adanya pertalian keturuan Rasulullah
yang berwibawa telah mewujudkan identiti yang dikenali sebagai Ahlu al-Bayt.
Mereka ini dan turunan mereka lebih terlibat dan berminat di dalam
biadng-bidang kerohanian dan kurang melibatkan di dalam bidang politik. Namun
dari satu segi konsep Ahlu al-Bayt
kadang-kadang dicampur aduk oleh pendukung-pendukung dan seteru-seteru,
sehingga menimbulkan tanggapan bahawa Ahlu al-Bayt adalah Shi`ah dan
sebaliknya. Ahlu al-Bayt adalah turunan yang bertalian dengan Rasulullah, pada
hakikatnya mereka berkecuali, tapi ada yang mewarnainya sebagai Shi`ah. Ahlu al-Bayt adalah turunan yang bertalian
dengan Rasulullah, sedangkan Shi`ah adalah faham politik yang asalnya adalah
pihak yang membela keturunan Rasulullah yang dianggap teraniaya dan kena zalim
yang kemudian menjadi faham dan aliran
atau mazhab yang dikenali dengan Shi`ah. Faham ini kemudiannya meluas kepada bidang-bidang
yang bukan politik dan antaranya sebagai mazhab Shi`ah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment