BBB, 14 Syawal 1438H. = 08 Julai 2017M. (Sabtu):
Selepas membicarakan tentang pentingnya
ilmu, khususnya persediaan bagi mempelajari ilmu tasawuf, Al-Hujwiri
membicarakan tentang faqr, atau kefakiran sebagai pembukaan pembicarana bagi
memahami tasawuf. Ia adalah pendekatan biasa sebagai pendekatan bagi kitab-kitab
tasawuf yang lain, jika pun tidak terus membicarakan tentang kefakiran, maka terlebih
dahulu dibicarakan tentang zuhud sebagai topik utama. Aspek kefaqiran diberi
tumpuan yang lebih oleh Al-Hujwiri, kerana ia diikuti dua topik lagi berhubung
dengan kefaqiran.
Apakah faqr atau kefaqian itu? Faqir sudah
menjadi istilah umum dan istilah khusus. Istilah umum ialah memaksudkan orang
kurang pendapatan lebih bawah dari garis kemiskinan. Ertinya merujuk dari segi ekonomi
dan kerana pendapatan berada di bawah dari garis kemiskinan, maka dia dikira
termasuk di bawah kategori asnaf (Al-Taubah: 60).
Adapun istilah dari segi kerohanian dia
merujuk kepada diri sufi yang faqir mungkin dari segi keperluan zahir (makan,
minum dan sebagainya), tetapi lebih dari itu dia orang yang amat brhajat dan memfokuskan
dirinya kepada Allah yang tidak semestinya faqir dari segi benda.
Berhubung denga kefaqiran ini dirujuk
oleh Al-Hujwiri akan ayat Al-Qur`an,
antaranya bermaksud:
``(Pemberian sadaqah itu) ialah bagi
orang-orang faqir miskin yang telah menentukan dirinya (dengan mejalankan
khidmat atau berjuang) pada jalan Allah (membela Islam), yang tidak berupaya
mengembara di muka bumi (untuk berniaga dan sebagainya), mereka itu disangka kaya
oleh orang-orang yang tidak mengetahui halnya, kerana mereka menahan diri
daripada meminta-minta. Engkau (kenal) mereka dengan melihat sifat-sifat dan keadaan
masing-masing. Mereka tidak meminta kepada orang ramai dengan mendesak-desak.
Dan (ketahuilah) apa jua yang kamu belanjakan dari harta yang halal, maka
sesungguhnya Allah sentiasa mengetahuinya.`` ( Al-Baqarah: 273).
Kefaqiran adalah sesuatu yang wujud di dalam masyarakat. Di
alam ayat di atas Allah memuji orang sabar dan menyembunyikan kefaqirannya dan
tidak meminta-minta dari masyarakat.
Ayat Al-Qur`an juga menyebut bermaksud:
``Dan orang-orang (Ansar) yang mendiami
negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka mengasihi orang-orang yang
berhijrah ke negeri mereka, dan tidak ada pun dalam hati mereka perasaan
berkehendak kepada apa yang telah diberikan kepada orang-orang yang berhijrah
itu (dalam keadaan susah), dan mereka juga mengutamakan orang-orang yang
berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam
keadaan kekurangan dan sangat-sangat berhajat, dan ingatlah sesiapa yang
menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi dirinya oleh tabiat
bakhil, maka merekal;ah orang-orang yang berjaya.`` (Al-Hashr: 9).
Ayat Al-Qur`an di atas (Al-Baqarah: 273) memuji
mereka yang faqir, tapi menyembunyikan kefaqiran mereka dan tidak
meminta-minta, bahkan disangka mereka sebagai orang yang biasa (kecukupan). Dan
dalam ayat di atas (Al-Hashr: 9) Allah memuji mereka yang dalam keadaan
ketidakcukupan dan sebenarnya amat memerlukan sanggup berkeorban kepentingan
dengan menolong saudara-saudara sesama Islam (Muhajirin).
Sesungguhnya kefaqiran sedemikian aalah
terpuji,bahkan mengkagumkan dari segi kemuliaan jiwa mereka. Jiwa yang
sedemikian yang mau diterapkan ke dalam jiwa kalangan sufi. Sesungguhnya hidup
dalam ketidakcukupan banyak menanamkan keinsafan dan kesedaran dan terbit dari
jiwa berbagai-bagai sifat kepujian. Dengan keadaan demikian mereka lebih
mendekati Tuhan.
Walaupun kefaqiran menjadi ciri
ketasawufan, Al-Hujwiri menimbulkan persoalan dan perbahasan, manakah lebih baik antara yang faqir dengan
yang kaya-berada jika dengan keberadaannya digunakan untuk menolong orang
termasuk yang faqir ?
Dengan menerima memanglah pendapat umum
bahawa kefaqiran menjadi imej dan identiti ketasawufan, tetapi ada segolongan
berpendapat kekayaan lebih tinggi kedudukannya dari kefaqiran, jika digunakan
kekayaan pada jalan-jalan kebajikan. Pendapat ini diutarakan oleh Yahya bin
Mu`adz al-Razi dan diikuti antaranya oleh Ahmad bin Abi al-Hawari, Harith al-Muhasibi, Abu al-`Abbas bin `At*a` dan
Ruym. Antara mereka seperti Shaykh Fadhlullah al-Mayhani dan Abu `Uthman al-Jalal
berpendapat, bahawa pada hakikatnya
manusia tidak kaya dan berhajat (faqr) kepada Allah, hanya Allah sahaja yang
kaya. Jika ada kelebihan rezeki yang dinisbahkan kaya kepada manusia, tetapi
digunakan bagi menolong dan membela orang-orang yang susah dan faqir adalah lebih baik dari orang-orang faqir.
Dalam perbahasan yang lain ditekankan
bahawa, maksud faqir dan kaya, bukan
terhad kepada pemilikan harta, tetapi adalah faqir dan kaya dari
segi jiwa. Ini dapat dicontohi dari
sifat orang-orang Suffah yang berlindung di Masjid Madinah pada permulaan
Hijrah. Mereka ini memang pada permulaan dalam keadaan faqir, tetapi jiwa
mereka sebagaimana penduduk Madinah (Ansar) kaya, walaupun mereka dalam
keperluan, tetapi kaya jiwa.
Dari kekayaan jiwa kedua belah pihak,
mereka tidak mau kefaqiran dan
kemiskinan membelenggu mereka. Orang-orang Ansar yang kaya jiwa, yang mereka
juga miskin harta, membantu kaum Muhajirin. Dan akhirnya ratusan ahli suffah
dapat memperbaiki diri. Mereka merupakan kalangan sahabat yang terkenal,
antaranya yang kaya raya dengan harta,mereka adalah pejuang-pejuang yang
menegakkan Islam - menjadi
sahabat-sahabat terkenal dan tidak berimej orang faqir. Mereka berstatus sama
dengan orang-orang Ansar. Siapakah yang mau menafikan bahawa – para sahabat
terkenal ini tidak lebih baik dari kalangan yang disifatkan fuqara` di dalam
tasawuf ?
Ini bermaksud, bahawa sedang kalangan sufi
mempertahankan kefaqiran adalah ciri, imej dan identiti kesufian, tetapi ada
yang beroendapat bahawa kesufian tidak bererti kefaqiran dari segi harta, dan
yang dianggap kaya sebenarnya tidak kaya, mereka tetap faqir kepada Tuhan, maka
jika faqir dianggap mulia dan lebih mendekati Tuhan, tapi yang `kaya` tetapi sama
faqir dan berhajat kepada Allah dan menggunakan kelawasan yang ada pada mereka
bagi menolong yang benar-benar faqir, maka mereka ini dianggap oleh setengah
pendapat lebih baik dari faqir yang sebenarnya.
Dalam kata lain bahawa faqir tidak bereti
tidak berharta, tetapi faqir ialah yang berhajat kepada Allah. Dia mungkin kaya dari segi harta, tetapi sama faqir kepada Allah.
Faqir
kata Al-Junayd, mengosongkan hati dan meminimumkan keperluan materi,
tapi memaksimumkan faqr kepada Ilahi dengan bakti dan budi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment