BBB, 04 Dzul-Kaedah `1438H. = 28 Julai
2017M. (Jumaat):
Sebagaimana kita bicarakan tentang watak
Ibrahim bin Adham, bahawa ianya dilegendakan. Dengan dilegendakan, maka sebagai
sifat cerita atau anekdot yang merupakan bidang sastera, maka di dalam bidang sastera umum, soal
membesar-besarkan watak yang memang ada dan ditokok-tambah dengan berbagai
elemen yang meningkatkan ketokohan, bertujuan antaranya bagi mengindahkan cerita.
Namun dalam sastera biasa ada kebenaran dari segi kreativiti dan imaginasi:
Penyair boleh saja mengkreativiti dan mengimaginasi
misalnya:
Hasratnya menjangkau bulan dan bintang
Untuk mencapai cita-cita kuharungi tujuh
lautan dan dan ku daki tujuh gunung banjaran
Di dalam pantun orang tidak kisah dari logik
atau tidak dari segi pembayang. Misalnya:
Bila memandang ke muka laut,
Nampak sampan mudik ke hulu;
Bila terkenang mulut menyebut,
Budi yang baik ingat selalu.
Yang dipentingkan ialah mesej yang hendak
disampaikan. Keadaan yang sama berlaku pada syair dan puisi-puisi yang lain.
Tasawuf sebagaimana sering diperkatakan
amat rapat dengan seni sastera. Sebagai contohnya anekdot berkenaan Ibrahim bin
Adham. Dia dilegendakan dan ceritanya dikreatif. Misalnya tentang binatang
perburuan. Dia menjadi petani, proses dia memurnikan diri dan peningkatannya
dari segi kerohanian. Oleh karana anekdot di dalam batas kewajaran dilegenda
dikretiviti dan diimaginasi, cerita dilihat adalah normal. Mesejnya jelas ialah
`Keinsafan`. Anekdot dianggap indah dan mengesankan.
Namun di luar dari batas normal, penggunaan
imaginasi dan kreativiti luar dari batas biasa berhubung dengan akidah dan
hukum Islam akan dipersoal.
Misalnya
anekdot berkenaan Bishr bin al-Harith al-Hafi dikatakan asalnya seorang
pemabuk, pada satu hari ia menemui
secebis kertas yang tertulis
`Bismillah`i-Rahmani`r-Rahim` di atas tanah, lantas dia mengambil dan
membersihnya, mewanginya dan meletakkannya pada tempat yang wajar.
Perbuatan Bishr menghormati basmalah ini
yang sebahagian daripada ayat Al-Qur`an adalah baik, tetapi dengan perbuatan
baiknya ini, dikreatifkan dengan sesuatu yang boleh dipersoalkan dari segi
akidah. Iaitu, pada malamnya Bishr di atas perbuatan baiknya telah bermimpi
Tuhan berfirman kepadanya !
``Wahai Bishr, kerana engkau telah
mengharumkan Nama Ku, aku bersumpah demi Keagungan Ku bahawa Aku akan
mengharumkan namamu di dunia dan akhirat.``
Persoalannya mengatakan Tuhan berfirman
kepada Bishr adalah keterlaluan.
Firman Tuhan adalah kepada Rasul, itu pun
biasanya melalui perantaraan malaikat, atau wahyu. Jadi mengatakan Tuhan
berfirman kepada manusia biasa adalah keterlaluan. Firman Tuhan adalah hukum.
Adakah manusia biasa disalurkan hukum.
Perhubungan Tuhan dengan manusia biasa
secara firman dilihat sebagai kurang wajar. Nabi Musa sebagai
Rasul tidak mampu berdepan dengan Tuhan di Bukit Tursina dan jatuh pengsan.
Dalam erti kata yang lain, andainya
persoalan di atas dikaitkan dengan elemen kreatif dan imaginatif sebagai
kebenaran di dalam sastera adalah juga tidak wajar.
Jika seorang sufi, kerana kebersihan dan
kesufiannya dibenarkan, mengungkapkan firman Tuhan terhadapnya, maka akan
menjadi kacau dari segi konsep firman dan hukum hakam.
Di dalam maksud, bahawa adalah tidak wajar
bagi sufi dan siapa juga manusia biasa menggunakan konsep firman Tuhan yang
biasanya antara Allah dan para Rasul sahaja digunakan kepada manusia biasa. Ini
untuk mengelak kekeliruan dan kekacauan.
Selain dari firman, para sufi juga banyak
menggunakan unsur mimpi yang dikaitakan dengan Rasulullah s.a.w. Di samping
menerima kemungkinan berlaku dan diakui mimpi dengan Nabi boleh berlaku, tetapi
bagaimana mau mempastikan kesahihan yang jika hadith mempunyai perawi dan sanad
yang membuktikan kebenaran.
Misalnya suatu yang luar biasa dikatakan,
pada malam Dzu al-Nun al-Misri meninggal dikatakan seramai 70 orang sufi bermimpi
melihat (mendengar) Rasulullah s.a.w. bersabda,
``Aku datang menemui Dzu al-Nun al-Misri
wali Allah !``
Persoalan mimpi mungkin berlaku, tetapi
bagaimana untuk mempastikan kebenaran berlakunya mimpi serentak serama 70 orang
itu ?
Apakah ini akibat dari penggunaan elemen
`Kebebasan kreativiti dan berimaginasi ?
Bertujuan untuk mengangkat watak ?
Kedudukan Hadith Rasulullah adalah murni
dan adalah mnenjadi sumber hukum. Kita tidak mau kebersihan ini dikotori dengan
campur-aduk dengan perkara yang tidak murni.
Dengan membicarakan perkara ini kita
memahami, mengapa ada timbul golongan muhaddithin yang tidak cococok dengan golomgan sufiyyin.
Kita memperkatakan hal ini kerana tidak mau
kemurnian pendekatan golongan sufi dirosakkan oleh pendekatan-pendekatan atau
perkara-perkara yang merosakkan pendekatan tasawuf yang murni itu. Sekian.
No comments:
Post a Comment