BBB, 27 Dzul-Kaedah 1438H. = 20 Ogos 2017M.
(Ahad):
Nama lengkap bagi Abu `Abdullah bin
al-Jala`, ialah Ahmad bin Yahya, dikatakan Muhammad bin Yahya. Dan Ahmad lebih
sah. Dia berasal dari Baghdad, menetap di Al-Ramlah dan Damshiq. Dia adalah
dari kalangan shaykh di Sham. Berguru dengan ayahnya Yahya al-Jala` dan Abu
Turab al-Nakhshabi, Dzu al-Nun al-Misri,
dan Abu `Ubaid al-Sirri. Menurut Al-Hujwiri, dia juga bersahabat dengan Al-Junayd dan Abu al-Hasan dan Al-Thauri. dan dia adalah
menjadi Ustadz Muhammad bin Da`wud al-Duqqi. Dia adalah seorang yang alim lagi
wara`.
Katanya,
Aku mendengar daripada Datukku Isma`il bin Muhammad berkata, adalah
dikatakan:
``Di dunia ini ada tiga orang Sufi, dan
tiak empat. Mereka ialah Al-Junayd di Baghdad, Abu `Uthman Naisabur dan dan `Abdullah bin al-Jala` di
Sham.``
Menurut Al-Hujwiri yang memetik pendapat
Abu `Abdullah bahawa ``Fikiran ahlu
al-Ma`rifat hanya tertuju kepada Tuhan. Dan tidak pada yang lain.
Menyimpang darinya bererti berpaling dari Tuhan.
Berkata Abu `Amrin al-Dimashqi, bahawa dia
mendengar Abu `Abdullah al-Jala` berkata:
``Yang benar itu diperkatakan oleh
kaum-kaum dalam percakapan mereka. Dan yang tidak juga bersamaan. Siapa yang
menyertai kebenaran sering mengalami berbagai bala ujian. Berwaspadalah kamu
dari terjatuh dalam kalangan yang takabbur.
Dan katanya, ``Siapa yang sampai kepada
satu kedudukan, dia akan jatuh darinya dan siapa yang benar-benar sampai
kepadanya dia tetap padanya.
Seorang lelaki bertanya `Abdullah bin al-Jala`,
``Apakah syarat mendampingi makhluk ? (manusia)``. Katanya
``Jikalau dia tidak membuat kebaikan, maka
jangan disakiti mereka dan jikalau dia tidak menyenangkan mereka, maka
janganlah melakukan kejahatan terhadapnya.``
Katanya, ``Jangan engkau abaikan hak saudara
engkau dengan merosakkan hubungan antara diri engkau dengan sauara engkau
daripada hubungan baik dan persaudaraan,. Allah Ta`ala memfardhukan bagi setiap
mu`min hak, maka jangan diabaikan, melainkan orang yang tidak menjaga hak-hak
Allah ke atasnya.
Disoal Abu `Abdullah, ``Bagaimana dengan
malam-malam yang dikasihi ?``
Katanya secara berpuisi:
Siapa yang tidak bermalam sedang kasih
mendebarkan hatinya
Bagaimana dapat dikatakan bahawa
malam-malamnya kasih ?``
Al-`Abbas bin `Is*am mendengar`Abdullah bin al-Jala` berkata,
``Seorang memerlukan kepada sesuatu yang dia boleh mengenali dengannya akan
sesuatu.``
Berkata Abu `Abdullah, `` Siapa yang
bersamaan baginya puji dan keji, maka dia adalah zahid. Barang siapa yang
memelihara segala fardhu dari awal waktu maka ia adalah `abid. Dan siapa yang melihat perbuatan
semuanya daripada Allah `Azza wa Jalla, maka dia adalah muwahhid.``.
Ahmad bin `Ali berkata, seorang lelaki
berkata kepada `Abdullah,
``Apa pendapat engkau seorang lelaki pergi
ke perlembahan tanpa bekalan ?``, maka katanya, ``Ini adalah dari perbuatan
Allah Ta`ala. Katanya , ``Kalau dia mati ?`` Maka katanya,
``Kena diyyah ke atas pembunuhnya.``.
Katanya, ``Engkau mementingkan rezeki,
melupakan engkau kepada Al-Haqq, bergantung engkau kepada makhluk.
Katanya, ``Tiap-tiap hak yang disertai
kebatilan, maka keluar yang hak kepada batil, kerana hak telah dikotori.``
Kata`Abdullah, `Di dunia ini ada peluang
maaf dan rahmah bagi siapa yang memaafkan dan tidak pula engkau mencari
kesempatan untuk mencari kemegahan, lalu dia berpuisi:
Engkau berjumpa di negeri di mana
engkau berpergian
Yang mengucap selamat datang dan melayan
sebagai jiran.
Disoal Abu `Abdullah tentang kebenaran,
maka katanya,
``Kebenaran adalah satu, maka wajib engkau
mencari yang Satu.
Dan berkata `Abdul;lah, ``Tinggi himmah
para `arifin kepada maula mereka, dia tidak bergantung pada yang lain. Dan
tinggi himmah para murid kepada menuntut jalan kepadanya, maka fana diri mereka
di dalam menuntut.``
Berkata Abu `Abdullah,
``Siapa yang tinggi himmahnmya di atas
`akwan (alam), ia sampai kepada ketenangan. Siapa yang bergantung pada alam,
maka tiada baginya tenang. Kebenaran yang Esa sepatutnya menjadi pegangan.``
Terasa ungkapan-ungkapan `Abdullah adalah sederhana. Mutu ungkapan jika mampu memberi
kejutan dan kepuasan walaupun pendek, tetapi
mendalam,
Sekian.
No comments:
Post a Comment