BBB,
13 Dzul-Kaedah 1438H. = 06 Ogos 2017M. (Ahad).
Jarang kalangan mereka yang tidak dimasukkan ke dalam `golongan sufi` disenaraikan sebagai sufi. Contoh
Ash`ari, Maturidi sebagai `ulama di dalam bidang usuluddin tidak dikategorikan
sebagai sufi. Di dalam hal ini Al-Hujwiri memasukkan Al-Imam Al-Shafie sebagai
tokoh di dalam bidang sufi. Sebenarnya pengkelompokan sedemikian – Sufi khusus,
dapat dipersoalkan, kerana seorang Imam
Madzhab Shafie, walaupun dia terkenal di dalam bidang fiqh, tetapi sebagai
seorang `ulama` tentulah dia juga sempurna di dalam bidang kerohanian yang
melayakkan beliau sebagai seorang faqih, juga tasawuf, bahkan antara fiqh dan
tasawuf perlu sempurna dan menyempurnakan sebagaimana ditegaskan oleh Imam
Malik.
Jadi memasukkan Al-Imam Shafie sebagai
tokoh sufi adalah wajar. Namun
Al-Hujwiri nampaknya sengaja mencari-cari hujah yang dapat dikaitkan Al-Imam
al-Shafie dengan kesufian. Katanya Al-Imam Al-Shafie pada awalnya tidak
tertarik kepada bidang tasawuf, tetapi
selepas menemui Sulaiman al-Rayy, dia tertarik dengan bidang tasawuf, tetapi tidaklah dihuraikan aspek-aspek
yang mengaitkannya dengan tasawuf.
Sebenarnya berbagai persoalan seperti solat, puasa, zakat, bahkan haji yang
merupakan perkara-perkara yang dibicarakan di dalam bidang fiqh, juga adalah
keperluan yang seharusnya ada, bahkan mesti bagi seorang sufi, jika tidak bukanlah dia seorang sufi.
Di dalam hal ini Al-Imam Al-Shafie lebih tepat dari segi kebersihan luaran dan
dalaman sebagaimana dibincangkan di dalam bidang tasawuf. Antara kedua bidang
tasawuf dan fiqh adalah berkaitan dan perlu-memerlukan, bahkan sempurna
menyempurnakan.
Al-Imam al-Shafie yang turut disenaraikan
oleh Al-Sayyid Mahmud Abu al-Faydh
al-Manufi al-Hasani di dalam kitabnya `Jamharat al-Awliya` menyatakan Al-Imam al-Shafie adalah imam yang
sempurna yang alim lagi beramal mengikut al-Sunnah dan al-Athar. Dia diikuti
oleh kalangan-kalangan pengikut di dalam madzhab Shafie.
Nama lengkap Al-Imam al-Shafie ialah Abu `Abdullah Muhammad bin Idris
al-Shafie. Dia dilahirkan di Ghazzah (L. 150H.). Ibunya seorang yang mahir di
dalam Al-Qur`an dan mendidik anaknya dengan pembacaan Al-Qur`an. Sebab itu ketika
Shafie berumur tujuh tahun beliau telah
khatam menghafal Al-Qur`an. Pada ketika berumur 13 tahun beliau menguasai dari
segi tartil dan seterusnya dalam perkembangan umurnya, beliau memahami dari segi
bahasa dan sastera `Arab, memahami dari segi cerita dan hukum-hukum yang
terkandung di dalam Al-Qur`an.
Adalah dikatakan bahawa bila Shafie
meningkat kepada umur 20an dia masih
merujuk pertanyaan-pertanyaan berhubung dengan Al-Qur`an. Ibunya mahu Shafie
menjadi orang yang alim berhubung dengan `ulum al-Qur`an. Ibunya menasihati
anaknya – Shafie mempelajaran berkenaan Al-Qur`an dan hukum-hukum dengan orang
yang pakar. Ibunya mencadangkan Shafie belajar dengan murid-murid Ibn
`Abbas dan Ja`far al-S*adiq. Salah seorang daripada mereka yang
menjadi guru al-Shafie ialah Muqatil bin Sulaiman. Dia adalah guru yang paling
tinggi ilmu pada zamannya. Muqatil alim dalam bidang Al-Qur`an, tafsir, Hadith
dan fiqh. Adalah diceritakan bahawa Shafie tidak mengetahui asal kata di dalam
ayat. ``Wa qad khaba man dassaha `` (Al-Shams: 10).
Akhirnya di diketahui dari gurunya Muqatil,
bahawa `Dassaha` ialah berasal dari bahasa Sudan, bermaksud `menyesatkan`. Ayat
bermaksud:
``Sesungguhnya hampalah orang yang menyesatkan`` dengan kekotoran,
kekejian termasuk syirik.
Gambaran tentang Shafie bahawa dia adalah
bersih kelihatan, menarik pandangan, tajam pemikiran. Adalah Shafie bermukim di Madinah dan belajar
dengan Imam Malik di Masjid Madinah. Kitab utama yang dipelajari dari Imam
Malik Al-Mut*t*a`, kitab karangan Imam Malik. Beliau menghadhamkan kitab ini,
bahkan menghafal seluruh kandaunga kitab Al-Muwat*t*a`.
Al-Shafie selain dari mendalam dalam bidang
fiqh sehingga berkelayakan sebagai Imam
Mujtahid, beliau juga pakar di dalam bidang bahasa dn menggubah puisi-puisi.
Bahasanya indah dan menarik.
Al-Shafie juga adalah pengasas dan orang yang
mula meletakkan dasar ilmu Usul Fiqh dan mendalami ilmu falak. Al-Shafie juga
adalah mendalami ilmu tafsir. Beliau mentafsir sebanyak 745 ayat Al-Qur`an yang
kebanyakannya berhubung dengan ayat-ayat al-ahkam. Beliau adalah faqih dan Imam
pada zamannya yang layak mengeluarkan fatwa.
Tentang Al-Imam Shafie, al-Imam Ahmad bin
Hanbal berkata,.
``Aku tidak melihat orang yang lebih faham
tentang kitab Allah daripada pemuda Quraisy ini dan aku tidak melihat orang
yang lebih daripada berpandukan athar .`` (Hadith) Rasulullah s.a.w.
Adalah Al-Shafie membahagikan malamnya
kepada tiga bahagi, satu bahagi untuk menulis, sebahagi untuk solat dan
sebahagi yang lain untuk tidur.
Al-Imam al-Shafie berkata,
``Asal hukum ialah Al-Qur`an dan Al-Hadith,
maka jika tidak di dapati, maka hendaklah dikiaskan antara keduanya pada yang
berlaku dari segi hukum-hukum. Apabila bersambung Hadith daripada
Rasulullahs.a.w. dan sah sanad daripadanya, maka ia adalah Sunnah. Sebab itu khabar secara ijma` lebih sah
daripada khabar secara mufrad (perseorangan).
Imam Shafie juga berkata, ``Apabila sah
Hadith, maka dia adalah madzhabku.``
Kedudukan Al-Imam Shafie adalah dikiaskan
dengan Hadith Rasulullah s.a.w, bermaksud:
``Allah mengukuhkan ke atas ahli agamannya,
pada tiap-tiap awal seratus tahun dengan seorang lelaki dari ahli baiti, dia
menerangkan kepada mereka itu tentang perkara-perkara yang berhubung dengan
agamanya.``
Maka dilihat bagi awal seratus tahun
pertama ialah `Umar bin `Abdul Aziz dan bagi awal seratus tahun kedua daripada keluarga Rasulullah s.a.w. ialah
Muhammad bin Idris al-Shafie.
Al-Shafie bergiat selepas Madinah, ialah di
`Iraq, beliau telah mengeluarkan fatwa-fatwanya di sini yng fatwa-fatwa di Iraq
ini dikenali dengan Qawl Qadim. Semasa di Iraq beliau telah ditawarkan jawatan
Kadhi (Hakim) dan beliau menolaknya. Kemudian beliau berpindah ke Mesir dan
meninggal di sini. Semasa di Mesir beliau juga telah mengeluarkan fatwa-fatwa.
Fatwa-fatwa semasa di Mesir ini dikenali dengan Qawl Jadid. Kekukluhannya dari segi hukum menjadikan beliau salah satu
madzhab yang diikuti umat Islam. Sebanarnya dari segi kesufian dengan keilmuan,
amal ibadat dan pembawaannya dia lebih dari seorang sufi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment