BBB, 16 Dzul-Kaedah 1438H. = 09 Ogos 2017M. (Rabu):
Antara watak yang ditampilkan oleh Al-Hujwiri
dalam Kashfu al-Mahjub ialah Ahmad bin Khadhrawayh al-Balkhi, kunyahnya ialah
Abu Hamid. Dia adalah dari kalangan shaykh Utama di Khurasan. Dia bersahabat
dengan Abu Turab al-Nakhshabi dan Hatim al-As*amm. Dia pergi menemui Abu Yazid
al-Bist*ami seorang Shaykh Khurasan terkenal dan dia pergi ke Naisaburi kerana
menziarah Abu Hafs* al-Naisaburi.
Abu Hafs* pernah ditanya, ``Siapa pada pendapatnya
shaykh terpenting dari generasi zamannya.
Dia menjawab,
``Aku tidak melihat seseorang yang lebih
tinggi himmah dan tidak ada yang lebih benar dari segi hal lain dari Ahmad bin Khadhrawayh. Dia meninggal pada
tahun 240H.
Al-Hujwiri membicarakan Ahmad Bin
Khadhrawayh secara bercerita, kononnya puteri bagi seorang Amir di Balkh
bernama Fatimah, insaf dan ingin taubat dari kehidupan berpoya-poyanya selama ini dia ingin bertaubat dan memerlukan
seorang suami untuk membimbingnya. Melalui perutusan yang dihantar oleh Fatimah
kepada Ahmad bin Khadhrawayh yang diketahuinya seorang yang wara`, meminta
Ahmad bin Khdhrawayh meminangnya. Tetapi permintaan Fatimah ditolak oleh Ahmad bin
Khadhrawayh. Fatimah tidak berputus asa, Fatimah menghantar lagi perutusan dan
mengingatkan Ahmad bin Khadhrawayh, betapa balasan di akhirat orang yang enggan
menunjuk jalan dan membiarkan orang dalam kesesatan.
Dengan ingatan itu Ahmad bin Khadhrawayh
insaf dan menghantarkan rombongan meminang dan diterima oleh bapa Fatimah dan
mereka berkahwin. Selepas berkahwin mereka berdua mengasingkan diri dari
masyarakat.
Pada satu masa Ahmad bin Khadhrawayh
melawat Bayazid dengan ditemani sama
isterinya Fatimah. Yang mengejutkan Ahmad ialah apabila berdepan dengan
Bayazid Fatimah menanggalkan tudungnya dan bercakap secara bebas dengan
Bayazid. Ini menjadikan Ahmad cemburu terhadap isterinya. Isterinya menjawab
bahawa dari segi fizikal bahawa diri Fatimah adalah milik Ahmad bin
Khadhrawayh, tetapi dari segi rohani Bayazid sama dengan keinginannya dalam menuju Tuhan. Walau bagaimana pada satu
pertemuan lain Bayazid menanya Fatimah tentang tangannya yang diwarnai dengan
inai. Ini menunjukkan Bayazid mulai beri
perhatian terhadap Fatimah, maka mulai dari masa itu Fatimah memutuskan
hubungan dengan Bayazid dan mereka tidak menziarahinya lagi.
Cerita di atas walaupun mungkin dikreatifkan
terasa tidak cocok dengan suasana ketasawufan. Pertama Fatimah dan juga Anmad
dipersoalkan dari segi Islam yang membiarkan isteri melebihi dari ciri akhlak
keislaman. Cerita berkenaan juga merendahkan Bayazid sendiri yang tidak
sepatutnya diceritakan sedemikian.
Satu lagi cerita atau anekdot boleh
dipersoalkan bahawa selepas itu Ahmad dan isterinya Fatimah berpindah dan
tinggal di Naisabur. Mereka disenangi oleh shaykh-shaykh di Naisabur.
Adalah diberitakan bahawa tokoh sufi Yahya
bin Mu`adh al-Razi mau melawat Naisabur
dalam perjalanannya dari Rayy ke Balakh. Ahmad dan isterinya berbincang,
bagaimanakah untuk menghormati kehadiran shaykh berkenaan. Mereka bercadang
sembelih lembu dan biri-biri sebagai
jamuan shaykh dan tetamu—tetamu dari kalangan shaykh. Fatimah juga mencadangkan
agar disembelih keldai ? Ahmad bertanya apa tujuan menyembelih keldai, Fatimah
menjawab
Dalam jalanan ada anjing-anjing yang juga perlu diberi
makan. Maksudnya mereka yang bukan dari kalangan shaykh-shaykh. Sekali lagi
cerita ini, walaupun mungkin bersifat kreatif – sebenar tidak manis dari segi akhlak apa lagi
dari tasawuf, iaitu merendahkan satu pihak yang tidak sesuai dari segi
kesufian. Apalagi dalam majlis kesufian biasanya tidak dipentingkan dari segi makan. Pokoknya cerita
atau anekdot sedemikian kurang cocok sebagai anekdot kesufian.
Ini berlainan dengan satu cerita lagi dibawa oleh Al-Hujwiri,
bahawa seorang faqir darwish telah menjemput seorang kaya berbuka puasa
Ramadhan di rumahnya. Orang kaya itu menghormati jemputan darwish berkenaan.
Makanan yang disediakan oleh darwish berkenaan untuk berbuka hanyalah sebuku
roti kering. Mereka berbuka tanpa aduan dan bersolat bersama. Selepas pulang ke
rumah, orang kaya berkenaan telah menghantarkan seuncang dinar ke rumah darwish, namun pemberian oang
kaya tersebut ditolak dengan baik oleh darwish tersebut.
Berbanding dua anekdot di atas, maka cerita
darwish dengan orang kaya adalah sesuai dengan jiwa dan suasana ketasawufan.
Selain daripada anekdot yang dikaitkan dengan
Ahmad banyak riwayat yang berhubung
dengannya. Ahmad diriwayatkan berkata antaranya,
``Dalam kemerdekaan (al-hurriyyah) sempurnanya`ubudiyyah
dan dalam mentahqiqkan `ubudiyyah
sempurnanya kemerdekaan.``
Kata Ahmad, ``Sabar ialah bekalan orang
yang dalam keadaan tertekan, dan redha ialah bekalan bagi `arifin.``
Dan katanya, ``Siapa yang sabar dengan
kesabaran, maka dialah orang sabar, tetapi bukan sabar dan bersamanya aduan.``
Kata Ahmad, ``Siapa yang berkhidmat kepada
para fuqara`, dia dimulia dengan tiga perkara, iaitu tawadhu`, elok adab dan
murah hati.``
Kata Ahmad, hakikat ma`rifat ialah, cinta
dengan hati, menyebut dengan lisan dan memutus himmah daripada sesuatu
yang lain dariNya.``
Dan Ahmad disoak, ``Apakah perkara yang
lebih afdhal ?``. Katanya, Menjaga rahsia (al-sirr) daripada berpaling kepada
sesuatu lain daripada Allah.``
Demikian antara yang dipersoal dan yang
sesuai dinisbahkan kepada Ahmad bin Khadhrawayh.
Sekian.
No comments:
Post a Comment