BBB,
25 Dzul-Kaedah 1438H. = 18 Ogos 2`0`17M. (Juma`at):
Nama penuh bagi Abu al-Husain al-Nuri,
ialah Ahmad bin Muhammad, dan dikatakan Muhammad bin Muhammad, tetapi, Ahmad
bin Muhammad lebih sah. Dilahir dan terdidik di Baghdad, tetapi berasal dari
Khurasan, dari perkmpungan antara Hirat dan
Marwi-Rudzbar, dikenali sebagai Ibn al-Baghawi. Dia adalah setinggi-tinggi
shaykh kaum dan berkelebihan yang tidak tercapai yang lain pada masanya.
Mempunyai terbaik tariqat dan kata-katanya lembut mendalam.
Ia bersahabat dengan Sari al-Saqti.
Muhammad bin `Ali al-Qas*s*ab dan berkesempatan dengan Ahmad bin Abi al-Hawari.
Dia meninggal pada tahun (295H.).
Menurut Al-Hujwiri, Al-Nuri mempunyai
kumpulan kesufian yang dikenali dengan kumpulan ``Nuriyyah` yang dinisbahkan
kepada Nuri. Kumpulan ini terdiri dari 10 badan yang juga dinisbahkan kepada
tokoh-tokoh badan berkenaan, iaitu:
1) Muhasibiyyah 2)
Qas*s*ariyyah 3)
T*ayfuriyyah 4) Junaydiyyah
5) Nuriyyah 6) Sahliyyah 7) Hakimiyyah 8)
Kharraziyyah
9) Khalifiyyah 10) Sayyariyyah.
Dua lagi ditolak
yang dianggap bukan Sunni, iaitu:
1) Hululiyyah 2) Hallajiyyah
Antara pendapat Nuri bahawa, ``Segala
kejadian ditentukan (langsung) dari Tuhan dan tiada disebab atau dikeranakan
oleh yang lain, kerana jika dikaitkan dengan sebab atau dikerana oleh kerana
yang lain ianya membawa kepada syirik (kerana mendua penyebab dan kerana).
Bagi Nuri, ilmu bukan ilmu jika tidak
diamalkan dan ma`rifat bukan ma`rifat, jika tidak mempunyai kenyataan. Baginya
penyataan yang mendalam dapat dicari dari diri sendiri. Diri adalah rahsia dan
mistri untuk diterokai.
Menurut Al-Sarraj d dalam Al-Luma`, Nuri di
dalam munajat, ia sering ditenggelami wijdan (wajdan dan wujdan) oleh
pengalaman intuisi kerohanian. Dengan ungkapannya kadang-kadang membawa fitnah,
sebagaimana dia pernah diseret kepengadilan di hadapan Khalifah Al-Muwaffiq di
Baghdad, dia dituduh dengan ungkapannya sebagai zindiq - ungkapannya ``Aku
mencintai Allah dan Dia mencintaiku.`
Apabila ditanyai Khalifah dengan ungkapannya, bahawa, katanya ayat Al-Qur`an
juga bermaksud sedemikian, lalu dibaca ayat:
``Yuhibbunahum wa yuhibbunahu` (Al-Ma`idah:
54).
BermaksudL `Dia mengasihi mereka itu dan
mereka mengasihinya.
Apabila Khalifah mendengar huraiannya,
Khalifah dikatakan turut menangis dan
tidak mengapa-apakannya.
Menurut Al-Sarraj Nuri adalah dari kalangan
`al-wajidin` dan ahjli isyarat yang halus. Dia mempunyai puisi yang banyak yang
sarat dengan kehalusan makna.
Antara ungkapannya:
Seumurku kutidak menyimpan rahsiaku dan
rahsianya
Sama ada sebagai ingatan atau menghebahkan
semata
Tidak ku melempar perhatian sekali pandangan
Maka engkau
memahami dari isyarat berkenaan
Tetapi keraguan antara diri engkau dan aku
Menjadikan hati kecil lebih faham maksud
itu.
Antara ungkapan Nuri:
`Ali bin Ibrahim berkata, dia mendengar
Al-Nuri berkata,
``Tasawuf adalah meninggalkan peluang bagi
kepentingan diri.``
Beliau ditanya lagi tentang tasawuf, maka
katanya,
``Tasawuf bukan tulisan, bukan ilmu, tetapi
adalah akhlak.``
Kata `Ali al-Fata, aku mendengar Al-Nuri
berkata, ``Ahli agama berdiri, ahli tauhid berjalan, ahli redha rehat, Yang
memutuskan tercengang. Kemudian dia berkata, ``Kemudian apabila kebenaran
lahir, semua yang lain cair dan hilang.``
Berkata Al-Nuri,
`Siapa yang berfikir dan mengaitkan dengan
Allah, maka kembalinya bagi tiap sesuatu kepada Allah.
Disoal Al-Nuri tentang faqir yang sebenar,
maka katanya:
``Dia yang tidak mentohmahkan Allah dengan
sebarang sebab dan dia tenang kepadanya di dalam semua hal.``
Dikatakan Al-Nuri hadhir pada satu majlis
sultan, maka ditanya kepadanya, ``Dari mana tuan makan ?``, Maka jawabnya,
``Kami orang yang tidak mengetahui sebab yang menyertai rezeki. Kami kaum yang mengambil tadabbur.``
Demikian alam kesufian Al-Nuri dan
ungkapan-ungkapan yang menggambarkan pendiriannya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment