BBB, 17 Dzul-Kaedah 1438H. = 10 Ogos 2017M.
( Khamis):
Al-Hujwiri turut mensenaraikan sufi Abu
Turab al-Nakhshabi. Nama lengkapnya ialah Abu Turab `Askar bin al-Hus*ayn
al-Nakhshabi al-Nasafi. Dia juga dipanggil `Askar ibn Muhammad bin Hus*ayn. Salah seorang sufi di Khurasan, terkenal
sebagai seorang yang murah hati, zuhud dn salih. Dia adalah pengembara fizikal
dan rohani. Dia mengembara merentasi padang-padang pasir dan terlepas dari
hal-hal dunia.
Dia berpegang pada tawakkal sepenuhnya. Ini
tercermin dari kata-katanya, bahawa,
``Makanan darwish adalah dari rezeki apa
yang didapati,
Pakaiannya ialah apa yang meliputi diri dan
rumahnya adalah di mana dia berhenti ! ``
Menurutnya tiga perkara inilah yang
memasyghulkan kehidupan manusia di dunia ini. Kita perlu memudahkannya.``
Baginya
yang dipentingkan makanan rohani dari biji-biji cinta, pakaiannya ialah
pakaian taqwa dan rumah baginya seluruh permukaan bumi yang layak baginya sujud
kepada Ilahi ~!.
Pengembaraannya bagai tiada terhenti,
hingga dia terpacak berdiri kaku di padang pasir Basrah mengarah kiblat sedang
di tangannya tongkat, bagaikan dia tak peduli pada kematian bagi meneruskan
perjalanannya. Bertahun dia berdiri tegak sedemikian. Anihnya tiada sebarang
binatang buas berani mendekatinya. Gelaran al-Turab, tanah adalah tepat dengan kehidupannya bergelumang di atas tanah dan dia
mengakhiri hayat di atasnya.
Berhubung dengan Abu Turab al-Nakhshabi,
kata Abu `Abdullah al-Jala`,
``Aku menemui enam ratus shaykh, aku tidak
kekal bersama mereka itu, melainkan empat. Kehadapan daripada mereka itu ialah Abu Turab
al-Nakhshabi. Dia meninggal di padang pasir – tidak disentuh binatang buas.
Tarikh meinggalnya tahun 245H.
Abu Turab berada di dalam sanad Hadith:
Mengkhabarkan kami Muhammad bin Ahmad bin
Paris al-Hafiz* al-Baghdadi berkata, bercakap kepada kami `Abdullah bin
Muhammad bin Ja`far al-As*bahani berkata, bercakap kepada kami Muhammad bin
`Abdullah bin Mus*`ab, bercakap kepada kami Abu Turab `Askar bin Hus*ayn,
bercakap kepada kami Muhammad bin Mumayyiz, bercakap kepada kami Muhammad bin
Thabit, bercakap kepada kami Shurayk daripada al-A`mash daripada Abi Sufyan
daripada Jabir berkata, bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksudd:
``Jangan kamu memaksa yang sakit dari
kalangan kamu, makan dan minum, kerana Tuhan kamu memberi mereka makan dan
minum.``
Berkata Ya`qub bin al-Walid, aku mendengar
Abu Turab berkata,
``Wahai manusia kamu mengasihi tiga
perkara, dan dia bukan bagimu, emgkau suka kepada al-nafs dan dia bagi Allah,
dan engkau suka kepada roh, dan dia bagi Allah dan engkau suka kepada harta dan
harta diwarisi. Dan kamu menuntut dua perkara, dan kamu tidak mendapatinya,
iaitu gembira dan rehat. Keduanya di dalam syurga.``
Katanya, berkata Abu Turab, ``
Semulia-mulia hati ialah hati yang hidup dengan cahaya kefahaman tentang Allah
Subhanahu wa Ta`ala.``
Dan berkata Abu Turab lagi, ``Sebab yang
boleh menyampaikan kepada Allah tujuh belas darajat,
Paling dekat menerima permohonan dan
paling tinggi ialah tawakkal kepada
Allah dengan hakikatnya.``
Dan berkata Abu Turab, ``Tidak ada perkara
yang boleh memberi manfaat bagi kebaikan diri dari memperbaiki lintasan di
dalam hati.``
Dan berkata Abu Turab sebagaimana telah
disebutkan di atas bahawa,
``Bagi faqir (darwish), makanannya apa yang
ada (didapati), pakaiannya apa yang meliputi badannya dan kediamannya di mana
saja dia berada.``
Dan berkata Abu Turab, ``Apabila benarlah
pekerjaan hamba, maka dia mendapat kemanisan amalnya sebelum pun dia memulakan
amalannya.``
Dan berkata Abu Turab, ``Siapa yang
bersungguh tumpuan kepada Allah dia mendapat balasan pada waktu itu juga.``
`Ali bin Hussain al-Tamimi berkata, dia
mendengar Abu Turab berkata, ``Tawakkal memberi ketenangan hati di dalam
mendepani Allah Ta`ala.``.
Berkata Abu Turab, ``Hakikat kaya engkau
tidak perlu kepada orang yang seperti dengan
engkau, dan hakikat faqir engkau
berhajat kepada siapa yang berhajat seperti engkau.``
Dan berkata Abu Turab, ``Yang menegah para
siddiqin mengadu kepada yang lain daripada Allah, kerana takut kepada Allah `Azza
wa Jalla.``
Dan berkata Abu Turab, ``Jagalah amalan
engkau,kerana ia adalah mukadimah bagi sesuatu, siapa yang sah amalannya,
sahlah selepasnya dari perbuatan dan ahwalnya.``
Berkata Abu Turab
Ditanya Abu Turab, apakah kunci qadar ?
Maka katanya, Redha dengan apa yang berlaku kepadanya pada setiap waktu yang
sebab-sebabnya adalah secara ghaib.``
Demikianlah mistri dan kata-kata bernas Abu Turab yang dapat direnungi..
Sekian.
No comments:
Post a Comment