BBB,
15 Dzul-Kaeah 1438H. = 08 Ogos 2017M. (Selasa):
Dari kalangan genius ahli seni terserlah
kebijaksanaan, kelainan pendapat yang mengejutkan khalayak. Ia merupakan
tambahan bagi sifat pembawaan umum ahli seni yang membawa perwatakan berlainan
yang biasanya unik dan identik dengan dirinya.
Dalam bidang tasawuf yang kita lihat ada
hubungan dengan seni, terdapat tokoh-tokoh yang membawa kelainan, kepelikan ,
bahkan tindakan yang mengejutkan sebagaimana kita lihat pada Ibrahim bin Adham,
Hallaj, Sari al-Saqati dan beberapa yang
lain.
Elemen di atas dapat dilihat kelainan, penyimpangan
dan mengejutkan dari segi pendapat. Ianya bukan dibuat-buat, tetapi itulah
peningkatan rohani dan pencapaian, sehingga terpamer bersamanya
kelainan-kelainan. Antara tokoh yang ditampilkan oleh Al-Hujwiri ialah Ahmad
bin Abi al-Hawari. Sufi ini adalah shaykh terkemuka di Syria. Dia dipuji
kalangan sufi dan mengibaratkannya sebagai kuntum yang mewangi di taman sufi.
Dia adalah murid bagi Sulaiman al-Darani. Dia ahli ibadah dan sifatnya suka
mengembara.
Ahmad melihat bahawa dunia adalah dipenuhi
dengan kotoran. Yang bertempat di dalam kotoran anjing-anjing. Beliau
menyatakan yang mencintai dunia adalah berada di dalam kotoran, sepatutnya ditinggalkan.
Beliau menyatakan anjing juga jika kedapatan
najis yang menjadi habuan selepas mendapatnya akan bergerak meninggalkan
tempat itu, tapi bagi manusia yang mencintainya tidak meninggalkan dan
berterusan bergelumang dengannya. Adalah menjadi kebiasaan bagi manusia yang
normal akan mengelak dan lari dari kotoran berkenaan.
Ahmad pada waktu yang lain secara aneh bertindak
melemparkan buku-buku ke laut. Tindakan yang dilakukan kerana berpendapat, buku
yang tidak dapat membawa pembacanya
mencapai tujuan dan terhenti dipertengahan jalan, ibarat pemandu jalanan
yang menyesatkan di pertengahan perjalanan. Jika buku sekadar ditulis dan tidak
mempunyai matlamat yang dapat diberi kepada pembaca untuk dicapai, maka buku
berkenaan adalah menyesatkan perjalanan. Sebab itu buku berkenaan, mungkin juga
dapat dikiaskan kepada pengajaran tidak betul, atau kandungan yang memberi
implikasi negatif perlu dibuang ke laut. Bermaksud jangan dijadikan panduan.
Ahmad juga menmgingatkan kepada yang suka
mengembara, hendaknya, jangan tidak mempunyai maklumat langsung tentang
perjalanan. Pemandu sebenarnya tidak mempunyai matlamat, sekadar menunjuk
jalan, kalau sudah sampai dia segera meninggalkan. Ianya mengingatkan kepada
pengembara supaya mempunyai paling kurang sedikit maklumat supaya bila tanpa pemandu tidak berada di dalam kesesatan
sepenuhnya.
Ahmad bin Abi al-Hawari juga mencetuskan pandangannya yang bersifat
falsafah, baik dalam pengembaraan, mencari ilmu atau kehidupan, bahawa nikmat
kesemuanya adalah dalam perjalanan. Bermaksud misalnya bagi seorang pengembara, nikmat susah senang,
menarik, tidak menarik , gembira atau duka, maka pengalaman yang dilalui itu adalah nikmat,
bukan pada pengakhiran kesampaian. Demikian misalnya orang menuntut ilmu,
kesusahan, penderitaan, gagal dan berjaya di dalam ujian adalah merupakan
nikmat dalam mencari ilmu, nikmatrnya bukan bila sesudah berakhirnya pengajian.
Ahmad bin Abi al-Hawari juga menampilkan
pendapatnya tentang falsafah cinta, bahawa kenikmatan dan kejayaan cinta dalam
perjalanan pencarian, bukan pada penyampaian. Hal ini dihubungkan dengan cinta
ketuhanan, bahawa mesra, nikmat dan lazat kecintaan ialah proses di dalam meningkatkan
kualiti diri yang boleh membawa pendekatan diri pada Tuhan. Proses ke arah
pendekatan itu adalah merupakan
kenikmatan. Dan tidak pada penyampaian, kerana tidak mungkin sampai dan tidak
mungkin bersatu dengan Tuhan. Dalam kata lain, bahawa penghasilan, pertemuan
dan nikmat adalah proses ke arah pertemuan yang tidak mungkin berlaku. Jadi
sempurna adalah pada ketidak sempurnaan. Sebagaimana dikatakan nikmat
pengembaraan ialah dalam pengembaraan dan bukannya pada penyampaian. Nikmat
cinta ketuhanan adalah dalam proses ke arah pertemuan dan tidak pada pertemuan
yang tidak mungkin berlaku secara
fizikal.
Konsep sempurna di dalam ketidak sempurnaan
ini adalah menjadi pandangan falsafah Ahmad
bahawa tidak ada yang Sempurna, kecuali Yang Maha Tinggi (Tersempurna).
Selain dari Allah tidak ada yang sempurna, segala benda seharusnya bergerak kepada Yang Sempurnaanusia
dan segala yang lain yang ingin sempurna tidak akan mencapai sempurna. Sempurna
bagi mereka adalah sempurna dalam ketidak sempurna.
Di dalam bidang seni adalah dilihat bahawa keindahan ialah pada
ketidaksempurna indah. Misalnya sebuah mangkuk Cina purba yang dipamerkan di
muzium adalah lebih indah yang rosak yang ditemui dari carigali dari
mempamirkan sebuah mangkuk yang sempuna dan tiada cacat cela, ianya dianggap
tidak indah dan tidak asli, berbanding yang rosak, pecah, sopek dan sebagainya
. Ini dalam kerosakannya memberi ruang imaginasi kepada penonton, betapa jika
ianya dalam kesempurnaan !
Lantaran itu dalam falsafah indah atau cantik hendaklah ada paling sedikit yang tidak indah, misalnya
pada mangkuk yang sempuna dirosakkan
sedikit daripada bahagiannya untuk memberi ruang imaginasi, betapa sebenarnya
jika ianya benar-benar sempurna dan indah. Dalam kata lain tidak ada yang
sempurna indah, kecuali Yang Paling
Indah `Tuhan !.``
Menurut Ahmad bin Abi al-Hawari, tiada jalan bagi menyampaikan
kepada Tuhan, tetapi baginya, jika seorang telah sampai kepada pemahaman terbentang
luas tentang hakikat, maka tidak perlu lagi kepada penerangan melalui tulisan secara buku.
Menurutnya rosaknya sebuah buku ialah kerana tidak mampu menerangkan tentang
hakikat. Baginya kata lidah tidak lebih baik dari yang ditulis dan jika
longgkan kertas yang ditulis tidak mampu membicarakan tentang hakikat, maka
wajar ianya dihumbangkan ke laut dan diri hendaklah dikosongkan kecuali Allah.
Persoalannya bagaimana Ahmad atau sesiapa saja boleh sampai
kepada hakikat, tanpa melalui pembelajaran dan pembacaan pada helai kertas dan
buku ? Sedangkan hakikat satu yang mistri, tiada mampu mengetahui kecuali
Ilahi.
Demikianlah permainan idea dan pendapat
Ahmad bin Abi al-Hawari yang boleh disifatkan antaranya pelik dan anih.
Ahmad didominasi alam sufi dan seni yang antara shaykh
menyifatkannya di dalam kemabukan rohani dan seni.
Sekian.
No comments:
Post a Comment