BBB, 03 zu al-Hijjah 1438H. = 25 Ogos
2017M. (Juma`at):
`Amru al-Makki ialah, `Amru bin `Uthman bin Kurabi bin Ghus*as* dan kunyahnya Abu `Abdullah. Dikatakan dia bersahabat
dengan Al-Junayd dan bertemu dengan `Abdullah al-Nabaji. Dia bersahabat dengan
Abi Sa`id al-Kharraz dan yang lain dari shaykh-shaykh peringkat awal.
Dia `alim dengan ilmu usul dan kalamnya
indah..
Diriwayatkan daripada Muhammad bin Isma`il
, Yunus bin `Abd al-A`la dan Sulaiman
bin Sayf al-Jarabi dan selain daripada
mereka itu. Dia meninggal di Baghdad tahun 271H. Dan ada yang berkata tahun
297H. Yang pertama dikatakan lebih sahih.
`Amru Ibn `Uthman mempunyai kedudukan sanad bermula dari,
Abu Bakar
bin Shadzan hingga puncaknya kepada
Muhammad bin `Abdullah hingga terke atas ... `Abdullah bin Mas`ud
berkata:
``Adalah kami berkata, sebelum difardhukan
tashahhud:
``Al-Salam `ala Allah, wa al-salam `ala
fulan.``
Berkata Abu Bakar Muhammad bin Ahmad
al-Qanadili berkata, berkata `Amru bin `Utrhman al-Makki,
``Taubah adalah wajib bagi semua dosa dan orang berdosa, kecil dosa atau
besar. Dan tidak ada keuzuran bagi seseorang meninggalkan taubat, selepas
terjatuh ke dalam ma`siat, kerana yang berdosa telah dijanji oleh Allah ke atas
ahlinya dan tidak digugur janji (seksa) melainkan dengan taubat. Dan ini
daripada apa yang diterangkan bahawa taubat adalah fardhu.``
Dengan sanad yang sama seperti di atas berkata `Amru bin `Uthman al-Makki,
``Ketahuilah bahawa, tiap-tiap apa yang
ditohmah oleh hati engkau dan apa yang berlari dalam fikiran engkau atau
terlintas pada permukaan hati engkau
daripada keindahaan, terang,, kejinakan , cahaya, cantik atau huduh, terang atau, bayang, orang atau khayalan, maka Allah
Ta`ala jauh daripada seperti yang disebut. Bahkan Dia lebih Agong, Tinggi dan
Lebih Besar. Tidakkah engkau mendengan akan firmanNya yang bermaksud:
``Tidak menyamaiNya oleh sesuatu.``
(Al-Shura: 11).
Dan firmanNya bermaksud:
``Dia tidak beranak dan tidak diperanakkan
dan tiada bandingan (setara) denganNya oleh sesuatu.`` (Al-Ikhlas: 3-4).
Dengan sanad yang sama berkata `Amru:
``Yang bermuru`ah ialah yang melupakan
daripada kesilapan kawan-kawan.``
Dengan sanad yang sama kata `Amru:
``Tidak menepati oleh kata untuk
menggambarkan wajdan di dada, kerana ia adalah rahsia Allah Ta`ala di sisi
orang mu`minin yang muqinin.``
Dengan sanad yang sama berkata `Amru,
``Allah mengajar NabiNya s.a.w. apa yang
padanya ada shifa`, himpunan pertolongan, kepentingan ibadat – FirmanNya bermaksud:
``Dan jika engkau dihasut oleh sebarang
hasutan syaitan, maka hendaklah engkau berlindung dengan Allah. Dia Amat
Mendengar, lagi Amat Mengetahui.``
Dengan sanad yang sama kata `Amru,
``Ma`rifat adalah berterusan mahabbah kepada Allah Ta`la,, berterusan takut
kepadaNya, berterusan menerimaNya, berterusan bangkit hati mendzikiriNya, Dia
adalah ilmu berkait dengan hati dan keterbukaan azam, menyalin kemahuan dan
menghidupkan keilmuan.``
Dan dengannya berkata `Amru, ``Ma`rifat
ialah sihat tawakkal kepada Allah Subhanahu wa Ta`ala.``
Dan dengannya kata `Amru, ``Ketahuilah
bahawa mahabbah termasuk di bawah redha. Dan tidak ada mahabbah melainkan
dengan redha. Dan tidak ada redha melainkan dengan mahabbah, kerana engkau
tidak akan cinta, melainkan apa yang engkau redha. Dan diredhai. Dan tidak ada
redha, melainkan apa yang engkau kasihi.``
Dengan sanad yang sama kata `Amru, ``Harap
adalah termasuk di bawah mentahqiqkan redha.``
Abu `Ali al-Isbahani berkata, aku mendengar
`Amru bin `Uthman al-Makki berkata,
``Aku tidak bersahabat dengan seseorang
yang memberi manfaat kepada diriku sahaja, tetapi bersama seperti Abu `Abdillah al-Nabaji.``
Demikianlah
`Amru bin `Uthman al-Makki lebih didominasi pendangan tentang:
Keperluan kepada taubat bagi membersih diri
bagi mendekati Ilahi. Dia adalah langkah permulaan bag i perjalanan rohani.
`Amru menyebut tentang raja` an sabar di
dalam menuju ma`rifat.
Puncak bagiperjalanan rohani yang tidak
disebut secara detail ialah memupuk `Cinta Ilahi` yang antaranya disebut kepada
tahap sabar dan redha.
Katanya, ``Tiada cinta tanpa redha dan
sebaliknya.``
Sekian.
No comments:
Post a Comment