BBB, 22 Dzul-Kaedah 1438H. = 15 Ogos 2017M. (Selasa):
Antara nama tokoh sufi yang diketengahkan
oleh Al-Hujwiri, ialah Ahmad bin `As*in al-Ant*aki, kunyahnya ialah Abu `Ali
dan dipanggil juga sebagai Abu `Abdullah, kata Al-Sulami adalah lebh sahih.
Dia adalah berumur panjang dan
berkesempatan dengan atba` al-tabi`in, dia teman rapat bagi Bish bin al-Harith, al-Sari
al-Saqt*i dan adalah murid bagi al-Harith
al-Muhasibi dan dikatakan dia
berkesempatan dengan Al-Fudhail bin `Iyadh.
Ibn al-Masruq al-Hariri berkata, berkata
Abu `Abdullah Ahmad bin `As*im al-Ant*aqi:
``Qurrat al-`ayn meluaskan dada, menenangkan
hati, mengelokkan nafsu, adalah daripada
perkara yang empat: Menerangkan hujjah, sejahtera dengan yang dikasihi, percaya
dengan persediaan dan menolong kepada peringkat pengakhiran.``
`Ali bin `Abd al-Rahman al-Zuhd berkata,
berkata Ahmad bin `As*im al-Ant*aki,
``Yang terlebih manfa`at bagi akal ialah,
apa yang memberi penerangan kepada engkau akan ni`mat Allah kepada engkau, dan
meolong engkau mensyukurinya, dan tegak menyanggahi hawa nafsu.``
Dan disoal Ahmad bin `As*im tentang ikhlas,
maka katanya, ``Apabila engkau melakukan sesuatu amalan salih, maka engkau
tidak suka menyebutnya, dan tidak membesarkan kerana amalan engkau dan engkau
tidak menuntut pahala bagi amalan engkau dari seseorang selain daripadaNya,
maka inilah ikhlas amalan engkau.``
Berkata Ahmad, ``Semanfaat tawadhu` ialah
yang menafikan daripada diri engkau takabbur dan mematikan daripada diri engkau kemarahan.``
Dan kata Ahmad lagi, ``Semanfaat ikhlas ialah yang menafikan dari engkau
riya`, menghias dan membuat-buat (pura-pura).``
Berkata Ahmad, ``Sebaik-baik faqr, ialah
apa yang engkau sendiri menaggung dan dengannya engkau meredhainya.
Dan berkata Ahmad lagi, ``Semanfaat amalan,
apa yang selamat dari kekejian dan diterima dari engkau.``
Dan berkata Ahmad, ``Daripada alamat kurang
ma`rifat hamba dengan dirinya, kurang malu dan kurang takut.``
Berkata Ahmad, ``Semudharat orang yang
berdosa, ialah amalan taat dengan jahil, dia lebih jahat kepada engkau dengan
maksiat secara jahil.``
Berkata Ahmad, ```Adil ada dua, adil secara
zahir yang berlaku antara emgkau dan
antara manusia. Dan `adil batin, iaitu apa yang berlaku antara engkau dengan
Allah Ta`ala. Jalan keadilan ialah jalan istiqamah dan jalan kelebihan ialah
jalan yang fadhilah.``
Berkata Ahmad, ``Yakin adalah cahaya yang
dijadikan Allah di dalam hati manusia. Hingga dia menyaksi dengannya
perkara-perkara keakhiratan dan mencarikkan dengan kekuatan segala hijab
antaranya dan antara perkara di akhirat sehingga dia dia nampak perkara-perkara
ini seperti dia menyaksikan baginya.``
Dan berkata Ahmad, ``Apabila engkau diminta
kebaikan hati engkau, maka jangan dirosakkan oleh lidah engkau.``
Berkata Ahmad, ``Beramallah seolah-olah
bagai tiada orang lain di muka bumi selain daripada engkau dan tiada dilangit
seorang selain daripada engkau.``
Dan berkata Ahmad, ``Orang yang berakal
siapa yang menggunakan akalnya mengenai suruhan Allah dari segi mau`iz*ah dan
mengetahui apa yang memberi mudharat dan manfa`at baginya.``
Kata Abu al-Hawari di Damshiq, aku
mendengar Ahmad bin `As*im al-Ant*aki berkata,
``Ini adalah ghanimah yang baru, terimalah
apa yang berbaki, Allah mengampunkan engkau yang terdahulu.``
Menurut Ahmad, kefaqiran yang bermanfaat
ialah kefaqiran yang engkau pandang mulia dan kefaqiran yang engkau suka,``
Katanya, ``Kehormatan para darwish pada menyangkal
sebab-sebab yang remeh. Meyebabkan ia terlindung dari yang hakiki. Dengannya
banyak dilakukan perkara yang tidak
memberimanfaat .``
Ahmad lebih banyak memberi tumpuan pada
membaiki diri dalaman seperti kepada
persoalan berhubung dengan hati yang dari bersumber ikhlas, Darinya mencirikan
amalan apakah dia dilakukan dengan jujur atau sebaliknya dan ianya memberi kesan dari segi amalan sama ada diterima atau
ditolak.
Pendek kata Ahmad,menganjurkan agar
dilakukan pemeriksaan terhadap diri,kerana ia sumber bagi segala amalan. Ibarat
sungai, jika hulu dan sumbernya jernih dan bersh, maka aliran yang datang
darinya juga berkesan sama ada bersih dan jernih. Ianya mengakibatkan terhadap hasil pekerjaan
itu sendiri.
Demikian persoalan-persoalan dibicarakan
oleh Ahmad, semoga dapat di manfaat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment