BBB,
14 Dzul-Kaedah 1438H. = 07 Ogos
2017M. (Isnin):
Tokoh fiqh dari madzhab empat yang lebih
cekal di dalam menghadapi ujian siksan kerana yakin dengan pegangannya ialah Ahmad bin Hanbal r.a.. Dia sebenarnya
seorang faqih yang lebih dari sufi.
Beliau ialah Abu `Abdullah Ahmad bin
Muhammad (164-241H./780-855M.) bin Hanbal bin Hilal al-Shaibani hingga membawa
kepada puncaknya bin Nizar bin Ma`ad bin
`Adnan yang sama dengan turunan Rasulullah s.a.w. Ahmad bin Muhammad bin
Hanbal ialah Imam Madzhab Hanbali, salah satu Imam madzhab empat. Asalnya
daripada Marwi dan bapanya wali Sarkhas.
Imam Ahmad amat cintakan ilmu dan berusaha
mencari dan mempelajari ilmu hingga ke Kufah, Basrah, Makkah, Madinah, Yaman,
Sham, Thuqgur, Maghrib, Jaza`ir, `Iraq, Parsi, Khurasan dan ke hujung-hujung
negeri. Dia menemui tokoh-tokoh ilmu dan Hadith seperti Sufyan bin `Uyainah,
Ibrahim bin Sa`ad, Bishr bin al-Mufadhdhal,, Yahya bin al-Qat*t*an,, Hashim,
Waqi`dan puluhan lagi guru dan mereka yang didengar darinya Hadith.
Ahmad bin Hanbal adalah seorang yang salih,
zuhud, tenang, tawadhu` dan amat memuliakan
siapa yang ditemuinya. Dan orang ramai pula memulia, membesarkannya dan mengasihinya.
Berkata Al-Imam al-Shafie tentang Al-Imam
Ahmad,
``Aku keluar daripada `Iraq, maka aku
dapati tidak ada orang yang lebih mulia, lebih alim, lebih wara` dan lebih taqwa lain
dari Ahmad bin Hanbal.``
Pada zaman Imam Ahmad dia berada pada masa
polimik dan fitnah akibat dari pertembungan fikiran dan pendapat Mu`tazilah
yang menguasai pemerintah di Iraq dan pertentangan dengan Ahlu al-Sunnah. Persoalan
utama yang mendepani mereka pada zaman
Khalifah Ma`mun, bahawa Ahmad bin Hanbal dipaksa mengikut pendapat Mu`tazilah,
bahawa Al-Qur`an itu makhluk dan baharu, sedang Ahmad dengan keras menolak
pendapat ini dan berkata Al-Qur`an adalah qadim. Selepas kematian Al-Ma`mun
sebelum dia sempat munazarah dengan Al-Imam
Ahmad, maka Khalifah Al-Mu`tasim yang mengganti Al-Ma`mun mengambil tindakan
keras terhadap keengganan Ahmad menmgatakan Al-Qur`an makhluk, maka diperintah
Ahmad dipenjarakan selama 28 bulan. Selama di dalam penjara dia dipukul,
direntang dan dan diseksa.
Bila ditanya tentang orang yang menganiyanya,
dia berkata, dia tidak mau menuntut bela. Tuhan Amat Berkuasa.
Tasawuf Ahmad bukan stakat kata, tetapi
dialami dengan jiwa dan jasadnya yang menderita.```
Ahmad begitu rapat dengan Bish al-Hafi, tatkala
ditanya tentang ketasawufan dia selalu menyebut agar dirujuk persoalan tasawuf
kepada Bishr al-Hafi.
Ahmad ditanya tentang ikhlas, menurutnya
ialah bebas dalam tindakan dan tidak mementingkan diri. Dan tentang tawakkal,
ialah yakin dengan Tuhan yang menyediakan segala keperluan.
Ahmad berterusan dalam penderitaan
hinggalah dia dilepaskan dari penjara
tahun (220H.). Dia tidak diapa-apakan oleh Khalifah Al-Wathiq selepas Khalifah
Al-Mu`tasim. Pada zaman Al-Mutawakkil (anak Al-Mu`tasim) berlaku perubahan
pandangan. Golongan Sunni mendapat pembelaan dan Ahmad tidak mendapat gangguan.
Ahmad bukan berkeserangan menghadapi
seksaan pada zaman Al-Mu`tasim. Antara yang lain ialah Muhammad bin Nuh
al-Naisaburi,, Nu`im bin Ahmad,, Ayyub bin Ya`kub dan Ahmad bin Nasr
al-Khuza`i. Kebanyakan mereka mati dalam tahanan, kerana mempertahnkan
pegangan.
Al-Imam Ahmad menghasilkan kitab-kitab,
iaitu
1) Al-Musnad – 6 jilid, mengandungi 30,000 Hadith
yang dihimpunnya.
2) Kitab al-Zuhd
3) Kitab al-Wara`
4) Al-Radd `ala al-Zanadiqah fi ma bihi min
Mutashabih al-Qur`an
5) Kitab Nasakh, Nasikh dan Mansukh.
Dan beberapa lagi dalam bentuk manuskrip.
Kitab Musnad adalah kitab terbesar disusun
Ahmad dan menjadi panduan utama bagi pengikut madzhab Hanbali dan rujukan
Hadith bagi umum.
Manakala Kitab Al-Zuhd membuktikan bahawa
Al-Imam Ahmad antara yang terawal membicarakan tentang tasawuf , tetapi dengan
istilah zuhd, kerana pada masanya istilah tasawuf belum popular digunakan.
Kitab Al-Zuhd ialah membicarakan tentang
zuhd, tetapi gaya karangannya mengambil gaya Hadith. Sebagai contoH:
Bercakap kepada kami `Abdah bin Sulaiman,
bercakap kepada kami Hisham bin Marwah daripada seorang lelaki berkata, disoal
`A`ishah r. `anha, apa yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. di rumahnya, maka
kata `A`ishah:
``Adalah Baginda menjahit baju, menampal
kasut dan selain daripada itu.``
Adapun Kitab Al-Wara`, ialah tentang
kewarakan, gaya penulisannya juga adalah menurut gaya Hadith. Manakala kitab
Al-Radd `ala al-Zanadiq, iaitu tentangan
Al-Imam Ahmad terhadap mereka yang mengatakan Al-Qur`an makhluk. Beliau
menyifatkan mereka itu sebagai zindiq. Dan yang terakhir kitab tentang nasakh,
nasikh dan mansukh berhubung dengan ayat-ayat Al-Qur`an.
Al-Imam Ahmad bukan saja tokoh bagi madzhab
Hanbali, beliau juga adalah sufi yang benar-benar mengalami kehidupan sufi yang
penuh penderitaan kerana dipenjara, demi
mempertahankan keyakinan, lebih dari itu
beliau menghasilkan karangan-karangan yang berhubung dengan tasawuf sebagaimana
dibicarakan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment