BBB, 24 Dzul-Kaedah 1438H. = 17 Ogos 2017M.
(Khamis):
Nama sepenuhnya ialah Abu al-Qasim
al-Junayd bin Muhammad al-Baghdadi (m.297H.). Dia dipanggil sebagai `Sayyid
bagi Sadat` ahli al-tasawwuf, dia guru bagi jalan kepada Allah yang mengambil manfaat
dengannya oleh ramai para siddiqin dan jalannya diterima oleh semua aliran
tasawuf. Al-Junayd bukan saja mendalami bidang tasawuf, tetapi juga di dalam
bidang akidah, fiqh dan akhlak. Dari segi fiqh dia adalah pengikut Thauri yang diikuti Shafie sebelumnya. Dia berasal
dari Nahawand, tapi dilahir dan terdidik di Iraq. Ayahnya penjual kaca, sebab
itu dinisbahkannya al-qawarir.
Gurunya antaranya bapa saudaranya Sari
al-Saqti yang dikatakan oleh Al-Hujwiri Al-Junayd mengatasi gurunya ini, Namun Al-Junayd yang merendah
dirinya menolaknya. Dia juga bersahabat (berguru) dengan Al-Harith al-Muhasibi
dan Muhammad bin `Ali al-Qassab yang mana mereka semua adalah dari kalangan
pemuka sufi. Dari jiwa yang suci, maka ungkapan-ungkapannya bermutu tinggi dan
diterima oleh semua pihak. Dia meninggal di Baghdad.
Pendekatan Al-Junayd adalah
mengukuhkan aliran Sunnah. Dia pernah
berkata:
`` Jalan-jalan bagi tarikat-tarikat adalah
tertutup bagi makhluk, melainakan bagi mereka yang menurut athar Rasulullah
s.a.w. pada shari`atnya, mengikuti Sunnahnya dan melazimi tarikatnya. Maka
dengannya terbuka jalan kebajikan.``
Al-Junayd juga berkata, ``Ilmu kami
berasaskan kitab dan al-Sunnah. Siapa yang tidak hafaz* Al-Qur`an, kurang
kesempurnaan dan barang siapa tidak menulis Hadith dan tidak memahaminya, tidak
boleh diikuti.``
Menurut Mahmud abu al-Faydh, di dalam
Jamharat al-Awliya`:
`Al-Junayd ditanya, bagaimana jalan (tariqat)
kepada Allah ?`` Katanya, ``Taubat bagi menghilangkan kesalahan dan takut yang
menghilangkan kesombongan dan mengharap (raja`) untuk menuju ke jalan kebaikan,
kemudian muraqabah pada setiap lintasan hati.``
Disoal kepada Al-Junayd apa maksud ayat Al-Qur`an
(Sanuqri`uka fala tansa`)
Bermaksud: Akan kami bacakan kepada engkau
maka engkau tidak lupa.` (Al-A`la: 6).
Menurut Al-Junayd: ``Kami akan bacakan
kepada engkau Al-Qur`an secara tilawah, maka jangan lupa akan amalan (khitab
adalah secara umum, walaupun dituju khusus bagi Rasulullah s.a.w.)..
Antara kalamnya berhubung dengan tasawuf:
``Tasawuf adalah bersih mu`amalah bersama
Allah Ta`ala. Asalnya ialah bersurai daripada kasihkan dunia. Sebagaimana kata
Harithah:
``Aku mengenal diriku daripada dunia, maka
aku berjaga malamku dan aku menahan diriku pada siangnya (berpuasa).
Dia berkata, ``Terbina tasawuf dari lapan
akhlak para anbiya`, alayhim al-s*alat
wa al-salam, iaitu:
``Murah hati iaitu bagi Nabi Ibrahim, Redha
bagi Nabi Isma`il
Sabar bagi Nabi Ayyub, al-basharah (manis
muka) bagi Nabi Zakariyya,
Al-Ghurbah (dagang) bagi Nabi Yahya,
Memakai pakaian bulu bagi Nabi Musa,
Al-Sibahah (mandi) bagi Nabi `Isa dan
al-Faqr (berhajat kepada Allah) ialah bagi Nabi Muhammad s.a.w.).
Dan dia berkata, ``Ibadat bagi kalangan
`arifin lebih baik daripada mahkota-mahkota di atas kepala raja-raja.``
Katanya, ``Siapa mau selamat baginya
agamanya dan rihat dengan badannya dan hatinya, maka jangan terlibat dengan
karinah manusia.`` Ini sebagaimana kata Al-Junayd lagi:
``Orang yang berakal ialah orang memilih
pengasingan (al-`uzlah), jika perkara
bercanggah dengan agama.
Katanya lagi. ``Bersungguh-sungguh `uzlah lebih mudah dari
bercampran berterusan.``
Al-Junayd ditanya tentang dunia, maka
katanya,
``Ialah apa yang dekat dengan hati dan melalaikan
daripada Allah.``
Katanya, ``Jangan mudah putus asa daripada
diri engkau, sedang engkau keciwa daripada dosa engkau dan kesal di atas yang
dilakukan, sedang engkau benar-benar menghadapkan wajah engkau kepada rahmat Allah.``
Ditanya Al-Junayd, ``Mana satu lebih sempurna, menenggelami ilmu pada wujud, atau
menenggelami wujud dalam ilmu ?``. Maka katanya, ``Menenggelami ilmu pada
wujud, kerana mengetahui tentang Allah tidak sama dengan berwajdan denganNya.``
Dikatakan kepada Al-Junayd, ``Engkau
mu`ayanah atau mushahadah ?``, maka katanya, ``Kalau mu`ayanah boleh membawa kepada zindiq, dan
jikalau mushahadah membawa kepada keheranan, maka ini semua adalah lemas dalam
kelemasan. Demi Allah, lebih atas dan lebih tinggi daripada semuanya dan tidak
menyaksi oleh hati, melainkan dari belakang hijab.``
Berkata seorang lelaki semasa kehadhiran
Al-Junayd, ``
``Tidakkah kalam anbiya` isyarat daripada
mushahadat ?``. Dia tersenyum dan berkata, ``
``Kalam anbiya` dibina di atas kehadian wahyu,
dan kalam siddiqin isyarat daripada mushahadat yang membangkitkan ilham.``
Disoal Al-Junayd, ``Siapa `arif ?`` Maka
dijawab, ``Warna air adalah dari warna bekasnya.``
Dia disoal lagi tentang `arif, maka
katanya, ``Siapa yang bercakap tentang rahsia engkau dan engkau terdiam ! Iaitu
dari kashaf halnya akan hal engkau. Ini tidak berhajat kepada percakapan dan
huraian.
Demikian antara kedalaman kata-kata
Al-Junayd yang membayangkan kematangannya dalam tasawuf. Selayaknya dia imam
segala sufi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment