BBB, 18 Dzul-Kaedah 1438H. = 1`1 Ogos
2017M. (Juma`at):
Secara penuhnya tokoh yang dibicarakan oleh
Al-Hujwiri, namanya ialah Abu Zakariyya
Yahya bin Mu`adz bin Ja`far al-Wa`idz al-Razi. Beliau membina pendapat khusus
tentang Al-Raja` (Harap) .
Al-Raja`
termasuk di bawah Hal. Begitu juga khauf termasuk di bawah hal. Bagaimana pun dilihat
dari skema hal, ianya masih berada pada tahap bawah, antara perjalanan hal dari
taubah kepada mahabbah.
Raja` adalah sesuatu yang mulia, kerana di
dalam raja` ada elemen tafa`ul yang
menyangka baik terhadap Allah bagi jiwa yang mendekatinya. Ini dapat difahami
dari firman Allah bermaksud:
``Sesungguhnya adalah bagi kamu pada
Rasulullah itu contoh teladan yang baik bagi siapa yang mengharapkan Allah dan
Hari kiamat. `` (Al-Ahzab: 21).
Kerana adanya harapan baik terhadap Tuhan,
maka bagi mencapai harapan ini membawa yang raja` beramal dengan amalan yang
baik, iaitu dengan membuat perkara yang disuruh dan meninggalkan perkara yang
dilarang. Ini sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
``Siapa yang berharap bertemu dengan
Tuhannya, maka dia hendaklah beramal dengan amalan yang salih dan tidak
menshirik dengan ibadatnya akan Tuhannya dengan sesuatu.`` (Al-Kahfi: 110).
Jadi raja` dengan tafa`ul yang baik
membentuk jiwa yang baik. Raja` biasanya disertai dengan khauf (takut) sebagai
pengawasan terhadap diri agar tidak melakukan kesaalahan. Ini sesuai dengan
firman Allah yang bermaksud:
``Mereka mengharapkan rahmat Allah dan
takut akan azabNya.`` (Al-Isra`: 57).
Jadi Yahya Zakariyya al-Razi mengambil
pendekatan jalan `al-raja` - Jalan Harap yang antaranya dengan jalan ibadat
sebagai peneguhan yang mendalam.
Katanya, Harap disertai dengan khauf (takut).
Tambahnya, ``Tidak seharusnya meninggalkan ibadat di dalam harap, jika berlaku,
maka ianya adalah jalan yang sesat.``
Takut dan harap menurut Yahya Zakaiyya
ialah dua sokongan yang kukuh mengukuhkan.
Takut, ialah dengan melakuklan ibadat dan
harap ialah jalan yang dapat mendekatkan diri dengan Tuhan.
Al-Raja` mempunyai beberapa bahagian:
Iaitu raja` pada Allah,
Raja`` pada kelawasan rahmat Allah, dan
Raja` pada mengharapkan pahala daripada
Allah.
Raja` berdekatan dengan khauf dan kahuf adalah
lawan bagi mahabbah. Sebelum tiba kepada mahabbah, adalah terlebih dahulu
melalui khauf. Dengan rasa khauf
menggerakkan seseorang ke arah ketaatan dengan sepenuhnya
Firman Allah bermaksud:
``Mereka takutkan hari kiamat yang padanya
berbalik-balik hati dan pandangan.`` (Al-Nur: 37).
Adalah dikatakan alamat khauf adalah,
bergoncang hati dengan sangat takut.
Sesungghnya takut dan harap adalah dua
mekanisme seimbang yang menggerak manusia kehadapan. Di dalam kehidupan banyak
perkara yang menakutkan dan sebanyak itu pula harapan.
Takut dari kekurangan rezeki bagi diri dan
keluarga bagi menghadapi kehidupan. Firman Allah bermaksud:
``Selagi kami akan uji mereka dengan
ketakutan, kelapana dan kekurangan harta, kematian dan kekurangan hasil
buah-buahan dan berilah khabar gembira bagi mereka yang sabar. (Al-Baqarah:
155).
Dengan ketakutan ini menggerakkan manusia
berusaha dan bekerja degan mendapatrezeki bagi diri dan keluarga.
Dengan takut diri ketinggalan menggerakkan
manusia belajar, kerana dengan ilmu adalah menjadi kunci kejayaan. Lantaran itu
menggerakkan ibu bapa dan mereka yang berkesedaran belajar. Mereka dari
berbagai peringkat belajar bagi mendapati ilmu, tanpa ilmu sukar mendapat
peluang bekerja bagi mendapat rezeki dan kemajuan. Tanpa ilmu tiada pengusaha
yang dari usaha berkenaan memberi peluang bagi ramai pihak mendapatkan
pekerjaan.
Demikianlah di dalam bidang ibadat dan
kerohanian takut dan harap mempunyai peranan yang penting di dalam membentuk
jiwa dan perabadi seseorang. Takut menggerakkan seseorang belajar dan mematuhi
perintah Allah. Takut juga membentuk peribadi mulia bagi seseorang. Takut dan
harap menggerak seseorang membuat amalan kebajikan dan kebaikan, semoga
dengannya mendapt gabjaran dari Tuhan
Takut kepada seksaan neraka dan mengharapkan syurga, menggerakkan
seseorang beribadat dan menjaga diri dengan akhlak-akhlak terpuji an
mengharapkan keredhaan Ilahi, seterusnya
mendapat ganjaran yang baik – syurga di akhirat nanti.
Demikian pendekatan `Harap` oleh Abu
Zakariyya Yahya bin Mu`adz al-Razi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment