BBB, 02 Dzul-Hijjah 1438H. = 24 Ogos 2017H.
(Khamis):
Shah al-Kirmani ialah Shah bin Shuja`, Abu
al-Fawaris. Dia adalah berketurunan raja. Dia dikatakan berasal dari Marwi.
Dia bersahabat dengan Abu Turab
al-Nakhshabi dan Abu `Abdillah al-Durra`
al-Basri dan Abu `Ubaid al-Sirri.
Dia adalah kalangan pemuda yang utama dan
`ulama` bagi generasinya. Dia menghasilkan beberapa risalah terkenal dan sebuah
kitab tasawuf yang terkenal yang diberi juduL;
Mir`at
al-Hukama`
Dengan penghasilan risalat-risalat
berhubung dengan tasawuf mencerminkan kemampuan Shah di dalam bidang tasawuf sehingga dapat menghasilan
risalah-risalah tasawuf. Kita tentu lebih berminat pada apa yang ditulis di
dalam risalah-risalah berkenaan. Keinginan tahu kita lebih memuncak yang Shah juga
menghasilkan sebuah buku berjudul Mir`at Hukama` yang bermaksud: `Cermin
Para Hukama`. Dari judulnya tercermin ada yang dibicarakan selain dari
persoalan tasawuf dan lebih mendalam mengenai kata-kata hukama` yang tentulah mendalam,
sesuai dengan judul Cermin Hukama` dan dari kitab ini dapat difahami tentang
falsafah dan doktrin tasawuf ? oleh Shah al-Klirmani.
Shah al-Kirmani pernah ke Naisaburi bagi
menziarah Abi Hafs* dan bersamanya Abu `Uthman al-Hiri. Dia meninggal sebelum tahun 300 H.
Kata pengarang, aku melihat tulisan
datukku, Abi `Amri Isma`il bin Majid,
berkata Shah bin Shuja` al-Kirmani, Orang `arif sebok tertumpu dengan tiga perkara:
Dengan melihat kepada yang disembahnya
secara mesra.
Mulahaz*ah dengan tujuan dan faedah, dan
bersyukur dengannya, dan
Mengingat akan dosanya yang dikenalpasti
dengannya dan dia bertaubat daripadanya.
Berkata Shah al-Kirmani, ``Siapa yang
bersahabat dengan engkau dan menyetujui dengan engkau apa yang dia suka dan
menyalahi engkau apa yang engkau benci, sesungguhnya dia bersahabat dengan hawa
nafsunya. Dan siapa yang bersahabat dengan hawa nafsunya, maka dia menuntut
kerehatan dunia.
Katanya, berkata Shah, ``Bekerjalah dengan
ketaatan sehingga memberi kesan kebersihan pada yang diharapkan. Dan lihatlah
kemungkinan kekotoran padanya.
Aku mendengar Aba al-Husain al-Farisi
berkata, aku mendengar Aba al-Ansari berkata di As*taghr, aku mendengar Shah
al-Kirmani berkata, ``Bagi ahli yang mempunyai kelebihana ada kelebihan
(fadhl), selama dia tidak melihatnya,, maka jika mereka melihatnya, maka tiada
lagi kelebihan. Dan bagi ahli wilayah
ada wilayah, selama dia tidak melihatnya, maka apabila mereka melihatnya, maka
tiada lagi wilayah bagi mereka.
Katanya, kata Shah, ``Orang yang cerdik
adalah dari tabiat orang yang merdeka,, dan keji dari sifat kehinaan, apa yang
diibadat dengan sedar lebih dari mengasihi para auliya` Allah daripada apa yang
mereka suka.
Katanya, berkata Shah, ``Kasih kepada
awliya` Allah dalil kasih kepada Allah.
Katanya, berkata Shah, ``Berpaling daripada
kebenaran adalah kekejian.``
Katanya, berkata Shah, Tanda kecenderungan
kepada yang batil mendekatkan kepada kebatilan.``
Katanya, berkata Shah, ``Siapa yang
mengenal Tuhannya, loba dia pada memohon
keampunan (mengharapkan kelebihanNya).
Katanya, kata Shah, ```Alamat hikmah ialah
mengenal kadar manusia.``
Katanya, berkata Shah, ``Alamat taqwa ialah
wara` dan alamat wara` terhenti bila berdepan shubahat, alamat takut adalah
dukacita, dan alamat raja`, ialah elok ketaatan dan alamat zuhud pendek
angan-angan.``
Katanya, berkata Shah, ``Apa yang ditakjub
seorang tentang dirinya membawa dia kepada terlindung dari Tuhannya.``
Katanya, berkata Shah, ``Siapa yang
mengenal Tuhannya, dia lupa selain daripadaNya, siapa yang jahil daripada Tuhannya, dia menggantug harap
selain daripadaNya. Siapa yang bermegah dengan ilmu yang dicapai dan sombong
dia jahil, rugi dan keciwa.``
Dan katanya, berkata Shah, ````Orang jahil
pada ilmu, maka dia dijahilkan, bagaimana boleh dikatakan dia alim dengan
dirinya, sebenarnya dia berada di dalam kegelapam.``
Ungkapan-ungkapan Shah al-Kirmani, ternyata
kebanyakannya ringkas-ringkas dan padat dan ada mirip kepada ungkapan kata-kata
hikmah.
Semoga pendapat dapat direnung dan mendapat
manfaat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment