BBB,
21 Muharram 1439H. = 11 Oktober 2017M. (Rabu):
Nama lengkap bagi tokoh yang dibicarakan
ialah Abu Yazid T*ayfur bin `Isa bin Sarushan. Dan adalah datuknya – Sarushan
ini asalnya majusi, dan memeluk agama Islam. T*ayfur bertiga beradik, iaitu
Adam, T*ayfur sendiri dan adiknya `Ali, ketiga-tiga mereka adalah para zuhhad
dan `ubbad dan ahli ahwal. Mereka adalah berasal dari Bist*am. Abu Yazid al-Bistami
kalangan awal sufi dan meninggal tahun 261H.
Menurut Al-Hujwiri, Abu Yazid adalah shaykh
sufi yang mempunyai aliran tersendiri yang
dikenali `Mabuk Cinta Ilahi` . Al-Bist*ami
menyukai kemabukan. Dengan kemabukan
adalah pelenyapan dan kebinasaan sifat manusiawi. Ia adalah bertentang dengan
`Ketidakmabukan`. Al-Junayd tidak menyetujui kemabukan dan berpegang pada Ketidakmabukan `Sedar`. Ini
adalah pegangan kebanyakan sufi. Yang tidak menyetujui kemabukan lantaran ia
adalah merupakan keadaan manusia di
dalam kemabukan tersebut terputus dari kesedaran dan di luar dari kawalan yang
boleh menjerumuskan kepada sesuatu yang
boleh merosak dan membahayakan, kerana berada di luar sedar dan di luar rasional.
Walau bagaimana ada yang mempertahankan situasi sufi yang berada di dalam
ketidaksedaran atau kemabukan – mabuk kecintaan dan dilihat kata-kata yang
terkeluar di dalam ketidaksedaran – mabuk sebagai kata-kata sat*hiyyat –
permukaan yang diberi takwilan.
Dari satu segi dilihat bahawa yang berada pada
peringkat kemabukan ini mengalami apa yang diistilahkan sebagai fana` dengan
Allah dan satu lagi ialah baqa` dengan Allah. Peringkat fana`, melihat manusia
dan alam ini adalah sesutu yang binasa dan pada peringkat fana` tidak wujud dan wujud hanya Allah, sebaliknya
pada peringkat baqa` bi Allah, ialah melihat dari segi hakikat yang wujud
sebenarnya ialah Allah.
Daripada kata sat*hiyyat seperti ungkapan
di dalam al-Luma`:
Aku orang yang dirindui dan yang dirindui
ialah aku
Apabila engkau melihat daku kau melihat
kami
Kami dua roh sama pada satu jasad
Dipakailkan oleh Allah kepada kami badan
(Al-Luma`, 1380/1960 hlm. 463).
Berkata Al-Junayd kata-kata sat*hiyyat yang
dikaitkan dengan Abi Yazid seperti di atas:
``Hikayat tentang Abi Yazid bermacam-macam,
mereka yang memetik katanya berbagai-bagai sebagai dalam jangkaan (iqtaraf).
Wallahu a`lam.
Pada kali lain Al-Junayd berkata:
``Dan adalah daripada kalam Abi Yazid r.h.a. itu, kerana kekuatan,, keterlibatan,
puncak maknanya. Dia mengharungi laut cintanya secara berseorangan, yang
demikian laut harungannya adalah secara keseorangannya.`` (Al-Luma`: 459).
Berkata Al-Junayd lagi:
``Aku dapati hikayat-hikayat tentang Abi
Yazid r.a. hal yang sedikit yang memahami tentangnya atau apa yang dita`bir
tentangnya ketika mendengarnya, kerana tiada mampu yang membawanya, melainkan
yang mengetahui maknanya dan mampu dengan maksud tertentunya, siapa yang tidak
mampu dengan apa yang dibawanya, ketika
mendengar keseluruhannya, maka bagi
mereka menolaknya.``
Tambah Al-Junayd, ``Abu Yazid tenggelam
pada apa yang didapati daripadanya dan dia pergi dengan hakikat hak, jika tidak
mampu dicapai dengan makna yang dia tenggelam dengannya, maka tidaklah tepat
dengan maksudnya. (Al-Luma`: 459).
Apa yang aku sebut kata al-Jumayd, bukan
tertulis dalam karangan-karangan, kerana dia bukan ilmu yang ditetapkan di
kalangan ulama`, tapi ada yang sengaja mengharungi pada maknanya dan dijadikan
hujah yang bat*il, ada yang berpendapat
kufur dari segi i`tiqad, sedang ramai yang tersalah arah dengan apa yang
mereka pergi dengannya. (Al-Luma`: 460).
Daripada apa yang dicatat al-Sulami di
dalam Tabaqat al-Sufiyyah, antaranya,
``Disoal Abu Yazid tentang darajah
al-`arif, maka katanya, ``Tiada di sana darajah,, bahkan setinggi faedah bagi
yang `arif ialah wujud apa yang diketahuinya.``
Berkata Abu Yazid, ``Al-`abid menyembahNya
dengan hal, sedang al-`arif yang was*il
menyembahnya di dalam hal.``
Disoal Abu Yazid, ``Apa yang menolong dari
segi ibadat ? Maka katanya, ``Allah kalau engkau ma`rifat tentangNya.``
Berkata Abu Yazid, ``Aku beramal di dalam
mujahadah selama tiga puluh tahun,, maka aku tidak dapati sesuautu yang lebih sukar,
melainkan ilmu dan mengikutinya, kalau tidak ada khilaf `ulama` dia kekal. Dan
ikhtilaf `ulama` adalah rahmat, kecuali pada mentajridkan tauhid.``
Kata Abu Yazid, ``Tidak mengetahui akan
dirinya siapa yang bersahabat dengan nafsunya.``
Berkata Abu Yazid, ``Allah memerhati hati
para awliya`nya, Antara mereka itu tidak layak menerima ma`rifat untuk dibawa,
maka dia tertumpu kepada ibadat.``
Adalah didengar Abu Yazid berkata, ``Ya
Tuhanku fahamilah akan daku tentang Engkau, kerana aku tidak memahami tentang
Engkau melainkan dengan Engkau.`` (Tabaqat al-Sufiyyah: 1389/1969: 67-74).
Demikianlah kontroversi tentang Abu Yazid
al-Bist*ami, di dalam keadaan biasa, ungkapan-ungkapannya adalah tidak
terkeluar dari kewajaran.
Sekian.
No comments:
Post a Comment