BBB, 25 Muharram 1439H. = 15 Oktober 2017M. (AHAD):
Doktrin Al-Hakimiyyah adalah dinisbahkan
kepada pendukung atau pengikut Abu
`Abdullah Muhammad bin `Ali al-Hakim al-Tirmidzi. Kunyahnya ialah Abu
`Abdullah. Seorang pemimpin terkenal dan banyak ilmunya dan banyak karya yang
dihasilkan berkait dengan bt*iniyyah dan
lahiriyyah.
Abu `Abdullah bersahabat dengan Abi Turab
al-Nakhshabi dan bersahabat dengan Yahya al-Jala` dan Ahmad bin Khadhrawayh.
Dia dianggap dari kalangan ulama` besar Khurasan.
Doktrin yang dikaitkan dengan Abi `Abdillah
al-Tirmidzi ialah tentang kewalian.
Menurut pendapat ini Allah mempunyai
wali-wali yang khusus yang dipilih. Wali-wali ini lepas dari ikatan dunia,
bebas dari gangguan nafsu syaitan, mereka berkedudukan khusus dan dibuka rahsia
bagi mereka. Para shaykh mengakui tentang wali sebagaimana firman Allah
bermaksud:
``Ingatlah sesungguhnya wali-wali Allah,
mereka tidak takut dan mereka tidak berdukacita.`` (Yunus : 62).
Berikut dari wujudnya kewalian, maka
terdapat atau berlaku di kalangan wali ini `karamat`, iaitu kejadian atau
peristiwa atau perlakuan yang luar biasa berlaku pada wali-wali berkenaan.
Mereka berpendapat kelebihan yang diberi
kepada nabi dan rasul dengan mu`jizat, maka bagi wali-wali ialah karamat. Dengan
demikian kedudukan mereka tinggi selepas kedudukan nabi-nabi dan rasul-rasul.
Pandangan ini tidak menyenangkan setengah pihak, apakah sebenarnya kalangan
sufi sahaja berada pada kedudukan selepas rasul dan nabi ?
Kalangan sufi sendiri tidak menyetujui
pendapat sedemikian dan tidak membicarakan tentang konsep wali dan karamat.
Karamat sesuatu yang tidak dinafikan,
tetapi tidak khusus kepada satu pihak, bahkan yang mengetahui dan memberi
kemuliaan kedudukan adalah Allah Ta`ala
semata-mata.
Lagi pula konsep awliya` bukan semestinya
bermaksud wali-wali dari segi
kerohaniam, ianya merujuk kepada mereka yang berkuasa atau diberi kekuasaan.
Sebagai contoh ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Bahawa wali-wali Allah adalah orang-orang
bertaqwa, akan tetapi kebanyakan mereka itu tidak mengetahui.` (Al-Anfal: 34).
Asal ayat ini merujuk kepada mereka yang
layak menjaga Baitullah ialah dari kalangan wali-wali Allah – penguasa-penguasa
kalangan orang Islam, yang bererti mereka tidak semestinya dari kalangan sufi.
Berhubung dengan konsep wali dari kalangan
sufi yang dirujuk kepada pendapat `Abdul Hakimi ini, Al-Sulami di dalam
al-Tabaqat, dan Al-Qushairy di dalam
al-Risalat al-Qushairiyyah yang kedua-kedua pengarang ini membicarakan
tentang Abdullah al-Hakimi di dalam karya-karya mereka tidak membicarak aspek wali dan
karamah di dalam karya-karya mereka.
Antara ungkapan-ungkapan yang dipetik
Al-Sulami tentang `Abdullah al-Hakimi:
Aku mendengar Mansur bin `Abdullah berkata,
berkata Muhammad bin `Ali al-Tirmidzi,
``Tidaklah kejayaan dengan banyaknya
amalan, sesungguhnya kejayaan di sana dengan ikhlas dan mengelokkannya.``
Dengan sanad yang sama, berkata Muhammad
bin `Ali,`` Daripada syarat menjadi khadam ialah tawadhu` dan penyerahan.``
Dan dengan sanad yang sama berkata Muhammad
bin `Ali,
``Manusia dari segi mendengar hikmah ada
dua jenis, yang berakal dan yang bekerja.
Yang berakal taajjub. Dia menggemari apa yang didengarnya dan yang bekerja
berbolak-balik seolah-olah hatinya seperti ular yang berkelok-kelok.``
Dan dengan sanad yang sama berkata Muhammad
bin `Ali, ``Tiadalah di dunia ini bagi pihak tertentu- beban yang lebih berat
dari melakukan kebajikan, kerana siapa yang melakukan kebajikan dia dibeban
dengan kepercayaan, siapa yang
merenggangkan dia menolak engkau.``
Dan dengan sanad yang sama kata Muhammad
bin `Ali, ``Cukuplah bagi seseorang merasa aib
menggembirakannya dengan apa yang memudharatkannya.``
Aku mendengar Aba al-Husain al-T*usi
berkata, aku mendengar al-Hasan bin `Ali berkata, aku mendengar Muhammad bin
`Ali al-Tirmidzi berkata, ``Mendoa oleh orang yang muwahhidin di dalam solat
lima waktu, mohon rahmat ke atas mereka, maka disediakan bagi mereka berbagai
kunjungan supaya dicapai oleh hamba daripada apa yang dikatakan dan apa yang
dilakukan, sebagai sesuatu dari pemberian, maka perbuatan seperti makan, dan
kata-kata seperti minuman. Dia adalah kurniaan bagi muwahhidin.``
Dengan sanad yang sama berkata Muhammad bin
`Ali, ``Yang berakal ialah yang bertaqwa kepada Allah dan memuhasabahkan
dirinya.` `
Dan dengan sanad yang sama berkata Muhammad
bin `Ali, ``Allah Ta`ala menjamin bagi
hambanya rezeki dan difadhukan ke atas mereka itu bertawakkal.``
Dan dengan sanad yang sama berkata Muhammad
bin `Ali, ``Hakikat mahabbah hendaklah berterusan bersifat `al-uns` dengan
dzikir kepadaNya.``
Dan dengan sanad yang sama berkata Muhammad
bin `Ali, ``Kawal hati menyempurnakan
khashyah (takut) dan kawal diri menyempurnakan taqwa.``
Demikianlah ungkapan Abu `Abdullah Muhammad
bin `Ali al-Hakimi al-Tirmidzi sebagaimana yang dihimpun oleh Al-Sulami dan
tiada kedapatan persoalan wali dan
karamah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment