BBB, 14 Muharram 1439H. = 04 Oktober 2017M.
(Rabu):
Kelompok terakhir kalangan sufi mutaakhir dari berbagai negeri
ialah:
Kelompok Ketujuh – Dari negeri Ghazna, juga
dinisbahkan sebagai Ghaznawi, iaitu satu pusat peradaban Islam terkenal di
Timur (Asia Tengah) menandingi Baghdad. Namun jika Baghdad terkenal dengan
keilmuan akli – seperti akdah dan perundangan, maka pada bahagian timur ini lebih
menonjol dalam bidang seni dan rohani. Penampilan tokoh dari Ghazna tiada beza
dari negeri-negeri yang lain, iaitu lebih kepada menyebut nama tokoh dan
sedikit penerangan yang tidak mencukupi bagi pengenalan, apa lagi jika mau
memahami lebih mendalam.
Terdapat tujuh tokoh yang ditampilkan oleh
Al-Hujwiri, iaitu:
a) Abu al-Fadhl bin Al-Sa`idi
Dia disifatkanm
sebagai sufi yang disegani, memiliki sumber buku-buku yang baik. Ia juga sama
menghayati dan mengalami api cinta. Lebih menyembunyikan tentang kehidupan rohani. Adalah menjadi resepi bagi Al-Hujwiri
menggambarkan seorang sufi dengan karamah. Apakah ianya satu kemestian ? Tidak
ada ciri ini bagi Al-Sulami dan pengarang-pengarang yang lain.
b) Isma`il al-Siyasi
Dia disifatkan sebagai
seorang sufi yang sangat dihormati.
Mengambil pendekatan
`Pencelaan (Malamat)
c) Shaykh Salar al-Tabari
Salah seorang `ulama` sufi
yang membawa perwatakan yang mencirikan kesufian.
d) Shaykh Abu `Abdullah Muhammad bin al-Hakim
Dikenali sebagai seorang
murid dan pencinta Ilahi
Sukar menandinginya oleh
sufi-sufi yang lain.
Lebih dikenali melalui
persahabatan dengannya dari perkenalan semata-mata.
Sebagaimana biasa
meletakkan keistimewaan tokoh dengan mengatakan bahawa tidak diketahui tentang
kerohaniannya, tetapi ada pertanda-pertanda kewaliannya.
e) Shaykh Sa`id bin Abu al-`Ayyar
Terkenal dengan
penghafalan Hadith-Hadith Rasul.
Dia mengenali ramai shaykh-shaykh
sufi.
Dia disifatkan memiliki
kerohanian yang tinggi
Menguasai sejumlah ilmu
pengetahuan
Menyembunyi dan tidak
memperlihatkan perwatakan sebenarnya.
f) Khwaja Abu al-A`la `Abdul Rahman bin Ahmad
al-Sughdi
Memiliki sifat kerohanian
terpuji dan dihormati oleh kalangan sufi.
Dan terkenal sebagai
seorang yang luas ilmu pengetahuan.
g) Shaykh Awhad bin Muhammad al-Jardizi
Bersifat kasih
sayang yang tinggi terhadap kalangan sufi.
Berkesempatan
menjumpai ramai kalangan sufi
Dan mempunyai
kekeramatan.
Al-Hujwiri percaya ramai lagi sufi yang tidak sempat dicatat dan
beliau percaya bumi Ghazna yang subur dengan keilmuan dan kerohanian itu bakal
melahirkan kalangan rohaniawan
Berbanding dengan tulisan-tulisan lain yang
membicarakan tabaqat sufi, Al-Hujwiri tidak menampilkan latar dan keterangan
tokoh dengan lengkap seperti Al-Sulami dalam Tabaqat al-Sufiyat atau
Al-Qushairy di dalam al-Risalah al-Qushairiyyah. Tokoh sufinya agak terhad
kepada kalangan sufi khusus seperti adanya elemen karamat. Pendekatannya tidak
terbuka seperti Al-Sayyid Mahmud Abu al-Faydh dan Al-Sha`rani di dalam Al-T*abaqat
al-Kubra yang mengira bahawa kalangan khulafa` al-Rashidin, imam-imam mazhab dan berbagai tokoh Islam adalah
tergfolong sebagai berjiwa sufi dan tidak terhad kepada sufi khusus Al-Hujwiri.
Sekian.
No comments:
Post a Comment