BBB,
28 Muharram 1439H. = 18 Oktober 2017M.
(Rabu):
Doktrin Sayyariyyah dinisbbahkan kepada
pengikut-pengikut Abu al-`Abbas al-Sayyari yang namanya Al-Qasim bin al-Qasim
bin Mahdi ibn Bint Ahmad bin Sayyar.
Dia adalah berasal dari Marwi dan shaykh
bagi mereka itu. Dan dia adalah jurucakap mereka itu tentang hakikat ahwal. Dia
bersahabat dengan Abi Bakr Muhammad bin Musa al-Farghani al-Wasit*i dan
kepadanya dinisbahkan ilmu-ilmu bagi golongan ini. Dia adalah sebaik-baik jurucakap pada
waktunya. Dia bercakap tentang ilmu tauhid menurut Ahl al-Sunnah. Dia juga
mendalam dalam ilmu fiqh. Dia menyalin Hadith dan meriwayatkannya. Dia
meninggal tahun 342H.
Dari segi doktrin Abu al-`Abbas al-Sayyari
mengemukakan Doktrin `Jama` dan Tafriq` bermaksud `Menghimpun dan Memecahkan.``
Jama` juga memberi makna ``Pertambahan dan
berkeselarasan` ` dan tafriq ` bereti `Pecah dan Perbedaan.``
Doktrin ini bergantung dengan angka, jumlah
dan bilangan dan juga disebut dengan ilmu.
Konsep jama` lebih bermaksud kepada perkara
yang baik. Misalnya sesuatu pendapat
yang benar, adalah semakin kukuh dengan ramai dan samanya pendapat dan ianya
makin berkembang. Ini dapat dicontahi dari konsep `Ahlu al-Sunnah wa
al-Jama`ah`. Asas dan pendapat benar Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah` didukung
ramai oleh pendukung semasa, tetapi kebenaran dan kebaikannya terus diolah dan
berkembang berterusan dan secara jama` ianya terus hidup dan berkembang.
Kebenaran ini ditegak oleh ilmu yang memperkembang dan yang mendukungnya.
Adapun `tafriq` yang bermaksud, pemecahan,
penyimpangan, kelainan terjadi sebalik dari jama`. Penyimpangan terus berlaku,
antaranya dalam batas kawalan, maksudnya dikawal oleh ilmu yang membendungnya
jika bersifat menyeleweng dan jika betul, ianya boleh diterima. Ini antara
maksud dalam setengah hal, ikhtilaf sebagai rahmat. Namun maksud tafriq di sini
lebih kepada pentyelewengan. Tafriq pada dasarnya sesuatu yang makin mengecil,
lantaran ia adalah sebahagian yang pada awalnya jama`. Penyimpangan yang
menyeleweng akan ditentang dengan ilmu oleh pihak jama` sehingga akhirnya ia
pupus dan ditolak. Jadi pada hakikatnya proses jama` dan tafriq ini berterusan
berlaku. Yang benar terus hidup dipertahan dan diperkembangkan, manakala yang
bersifat tafriq ditentang dan dibasmikan melalui ilmu.
Antara pendapat Abu al-`Abbas al-Sayyari:
Berkata Abu al-`Abbas, bahawa hakikat
ma`rifat ialah tidak terlintas di hati selain daripadaNya.
Berkata Abu al-`Abbas, ``Siapa mengenal Allah tunduklah kepadaNya
segala sesuatu, kerana Dialah yang menjaga dan memiliki semua.``
Berkata Abu
al-`Abbas, ``Tidak bercakap seseorang tentang `Al-Haqq`, melainkan
sesuatu yang sebelumnya terlindung.``
Berkata Abu al-`Abbas, ``Siapa yang
dsipelihara hatinya bersama Allah tentang kebenaran, maka mengalirlah dari
hatinya hikmat-hikmat kalam.``
Berkata Abu al-`Abbas, ``Al-Khat*rah
(lintasan) bagi para anbiya`, dan al-waswasah bagi awliya, dan al-fikrah bagi
awam dan azam bagi pemuda.``
Disoal Abu al-`Abbas firman Allah bermaksud: ``Dia melazimkan
mereka itu dengan kalimah taqwa dan merekalah berhak dengannya dan ahlinya`` (Al-Fath*:
28).
Maka
katanya, merekalah ahli sejak azali dengan taqwa, maka zahir pada mereka pada waktu itu kalimah iman dan
ikhlas.``
Berkata Abu al-`Abbas, ``Tidak istiqamah
iman seorang hamba sehingga dia sabar dengan kehinaan seperti dia sabar di atas
kebaikan.
Didengar `Abdul Wahid bin `Ali berkata, ``
barkata Abu al-`Abbas, ``Al-Rububiyyah meluluskan perkara, kemahuan, taqdir dan qadhiyyah dan
Al-`Ubudiyyah ialah mengetahui yang disembah dan menunaikan apa yang
dijanjikan.``
Berkata Abu al-`Abbas, ``Pakaian hidayah
bagi am, pakaian haibat bagi `arifin, pakaian hiasan bagi ahli dunia, pakaian
pertemuan bagi para awliya` dan pakaian taqwa bagi ahli al-hudhur. Firman Allah
Ta`ala bermaksud, ``Dan palaian taqwa yang sedemikian lebih baik``. (Al-A`raf:
26)
Berkata Abu al-`Abbas, dikatakan bagi setengah hukama`, ``Dari mana
sumber kehidupan engkau ? Katanya, ``Daripada orang sempit kehidupan diberi
kepada yang dikehendaki tanpa `illah dan Dia meluaskan kepada sesiapa yang dikehendaki
tanpa `illah.``
Berkata Abu al-`Abbas, ``Siapa yang teliti
pandangan tentang perkara agamanya Allah meluaskan jalan baginya, siapa yang
meluaskan pandangan pada perkara agamanya disempitkan jalan pada waktunya,
siapa yang cuai hak-haknya terhadap hak Allah dia menerima kesusahan dan akibat.
Dan berkata Abu al-`Abbas al-Sayyari,
``Tidaklah Allah Ta`ala menzahirkan
sesuatu, melainkan sesuatu yang tersembunyi dan Dia melindungi keburukan
sesuatu daripada sesuatu hingga tidak sama dua makluman dan tidak dua ma`rifat
dan tidak dua qudrat.``
Demikian pendapat Abu al-`Abbas al-Sayyari
yang dapat direnungi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment