BBB, 19
Muharram 1439H. = 09 Oktober 2017M. (Isnin):
Selain dari tiga aspek hal, iaitu muraqabah,
qurb dan mahabbah, maka terdapat sejumlah aspek yang dikategorikan di bawah hal
(ahwal), iaitu:
4. Hal khauf (Takut):
Takut ialah suasana diri yang merasa gerun
terhadap kekuasaan, kehebatan dan keagungan
Allah Ta`ala. Khauf adalah kebalikan dari aspek mahabbah yang telah dibicarakan
yang membawa elemen mesra. Demikian hal seperti khauf boleh berlaku perubahan kepada suasana diri
dan hati.
Firman Allah Ta`ala bermaksud:
(Mereka itu takut (hari kiamat) yang
berbalik-balik hati dan penglihatan.`` (Al-Nur: 37).
Berkata Ibn Al-Jala`, ``Orang yang takut pada
pendapatku ialah yang tidak takut selain daripada Allah Ta`ala.``
5.
Raja`(Harap)
Bermaksud harap, ia merupakan kemahuan yang
mungkin dapat dan mungkin sebaliknya, namun ada di dalamnya nada positif ke
arah ditunaikan apa yang diharapkan, tetapi jika sesuatu itu sudah didapat maka
ianya bukan lagi di dalam kategori raja`.
Firman Allah berhubung dengan raja` bermaksud:
``Maka adalah siapa yang mengharapkan menemui
Tuhannya, maka hendaklah dia beramal dengan amalan yang salih dan tidak
mensyirikkan dengan ibadatnya dengan Tuhannya akan sesuatu.`` ((Al-Kahfi; 110).
Dan sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud,
``Jikalau ditimbang takut seorang mu`min dan harapnya nescaya seimbang,.
5. Al-Shauq
Shauq adalah pertanda mesra dan shauq ialah
keinginan bersama yang dishauqnya secara berterusan.
Diriwayatkan bahawa Rasulullah berdo`a dengan
katanya bermaksud:
``Aku memohon kepada engkau lazat penglihatan
kepada wajah engkau dan shauq kepada pertemuan dengan Engklau.``
Dan disoal setengah mereka itu tentang shauq,
maka dikatakan, ``Gemuruh hati ketika menyebut yang dikasihi., manakala hal
berikut,
6. Al-Uns (Mesra, Jinak)
Juga melambangkan mesra, jinak dan dekat, dan
makna uns dengan Allah Ta`ala ialah, bergantung padaNya, tenang kepadaNya dan
memohon kepadaNya dan tidak melebihi dari garis sedemikian.``. Al-Uns dengan
Allah ialah bagi hamba yang sempurna
kebersihannya dan suci dzikirnya dan dia
menjauhi dirinya daripada apa yang melalaikan dari Allah.
7. Al-T*ama`ninah
Mencerminkan suasana hati yang tenang. Perubahan kejiwaan kepada yang
lebih baik. Tentang t*ama`ninah firman Allah bermaksud:
``Mereka yang beriman dan tenang hati mereka
itu dengan berdzikir kepada Alklah. Ingatlah dengan berdzikir kepada Allah
menenangkan hati.`` (Al-Ra`d: 28).
Berkata Sahl bin `Abdullah r.a., ``Apabila
tenang hati seorang hamba kepada Tuannya (Allah), maka tenang kepadanya dan
kuat hal hamba dan apabila kuat mesra hamba dengan segala sesuatu.``
8. Mushahadah (Penyaksian)
Adalah gambaran tentang tersingkapnya halangan
yang membawa kepada konsep mushahadah dengan hati dan jiwa yang berdekatan.
Firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Sesungguhnya pada yang demikian mengingatkan
bagi siapa yang peka hati dan dikurnia pendengaran dan dia menyaksikan.``
(Qaf: 37) – Bermaksud hadir hatinya.
Berkata Abu Sa`id al-Kharraz r.a., ``Siapa
yang menyaksi Allah dengan hatinya, hilang daripadanya selain daripadaNya, dan
lebur tiap-tiap sesuatu dan ghaib ketika kewujudan kebesaran Allah Ta`ala dan
tidak kekal di dalam hati melainkan Allah `Azza wa Jalla.
9. Hal Yaqin
Kepercayaan yang kukuh dan tiada ruang ragu.
Allah menyebut di dalam kitab (Al-Qur`an)
bahawa yaqin ada tiga wajah, iaitu ` ilmu al-yaqin, `ayn al-yaqin dan haqq
al-yaqin.
Dan dikatakan al-yaqin ialah mukashafah, Dan
mukashafah ada tiga wajah.
Mukashafah dengan mata dan penglihatan pada
hari kiamah.
Mukashafah hati dengan hakikat iman dengan
nyata yaqin tanpa bagaimana dan tanpa had.
Mukashafah aiat dengan pernyataan kudrat
kepada nabi-nabi dengan mu`jizat dan lainm-lain seperti karamat dan
dimustajabkan do`a.
Demikian aspek-aspek hal yang dilalui dan
dialami oleh pejalan rohani.
Sekian.
No comments:
Post a Comment