BBB, 27 Muharram 1439H. = 17 Oktober 2017M.
(Selasa):
Doktrin Khafifiyyah adalah dinisbahkan
kepada pengikut-pengikut Abu `Abdullah bin Khafif yang namanya ialah Muhammad
bin Khafif bin Ispakshad al-S*abba di
muqim Shiraz. Ibunya dari Naisaburiyyah. Dia diibaratkan sebagai shaykh
kalangan shaykh-shaykh pada masanya.
Dia bersahabat dengan Ruym dan Al-Jariri
dan Abu al-`Abbas bin `At*a`, dan Tahir al-Maqdisi dan Abu `Amrin al-Dimashqi. Berkesempatan
bertemu dengan Al-Husain bin Mansur. Dia alim di dalam ilmu zahir dan ilmu haqiqat.
Dia mengarang berbagai risalah di dalam berbagai cabang ilmu tasawuf. Pendeknya
dia shaykh tunggal pada masanya dari segi hal, ilmu dan akhlak. Dia meninggal
tahun 371H.
Gambaran yang diberi terhadap Abdullah al-Khafif
jauh berlainan dari Al-Hujwiri yang tidak munasabah sebagai watak sufi. Dia
seolah-olah sebagai watak di dalam
cerita Seribu Satu Malam. Dikatakan dia adalah berketurunan raja dan berkahwin
dengan 400 perempuan. Kemudian terlibat dalam tasawuf dan bertaubat.
Doktrinnya ialah tentang konsep kehadhiran
dan ketidakhadhiran.
Maksud hadhir ialah kerinduan hati kepada
Tuhan antara kesampaian dan ketidaksampaian. Menurutnya ketidakhadhiran adalah dalam menuju kehadhiran dan akhirnya
antara kehadhiran dan ketidakhadhiran
adalah sama.
Kehadhiran dan ketidakhadhiran adalah merupkan
hal dalam perjalanan kualiti dalam menuju Ilahi. Ianya bersifat maknawi dan
bukan hakiki dari segi kehadhiran. Ianya adalah merupakan pengalaman bersifat
rohani bersifat intuitif, wujdan dan kehambaan. Apa yang disifatkan kehadhiran
dan ketidakhadhiran adalah nisbi, relatif dan bukan hakikli sama ada hadhir
atau tidakhadhir. Akidah Sunni membataskan antara hamba dan Tuhan, bahawa tidak
mungkin kehambaan walaupun dengan apa kaedah dikatakan bersama, apalagi bersatu dengan Tuhan.
Antara ungkapan-ungkapan Abu `Abdullah Muhammad bin Khafif yang
dicatat oleh Al-Sulami di dalam Tabaqat al-Sufiyyah, amtaranya:
Mengkhabarkan kami Muhammad bin Khafif
sebagai menurunkan ijazah, bahawasanya dia disoal tentang tasawuf, maka
katanya:
``Membersih hati dari sifat keinsanan (yang keji), memisahkan
dari tabiat keji, memadamkan sifat keji kemanusiaan, menjauhi dakwaan-dakwaan
diri, meningkatkan sifat-sifat kerohanian,
cenderung dengan ilmu-ilmu yang bersifat hakikat dan mengikut Rasulullah
s.a.w. dari segi shari`ah.
Berkata Muhammad bin Khafif, ``Kemabukan
jiwa, ialah gelora hati di dalam suasana dzikir kepada Allah.``
Dan berkata Muhammad bin Khafif, ``Iman
ialah membenarkan hati daripada apa yang diberitahu tentang haqq berhubung
dengan perkara-perkara ghaib.``
Berkata Muihammad bin Khafif, ``Takut ialah kegoncangan hati mengetahui tentang
kekuasaan yang disembah.``
Berkata Muhammad bin Khafif, ``Taqwa ialah
menjauhi apa yang menjauhkan engkau dari Allah Subhanahu wa Ta`ala.``
Berkata Muhammad bin Khafif, ``Tawakkal
ialah memadai dengan jaminanNya dan menggugurkan tohmah tentang qadha`Nya.``
Dan berkata Abu `Abdullah Muhammad bin
Khafif, ``Hakikat iradat ialah berterusan usaha dan meninggalkan rehat.``
Dan berkata Abu `Abdullah. ``Tuntutan berbagai-bagai.
Maka tuntutan iman, apa yang menunjukkan
engkau kepadanya dengan tas*diq yang benar dari janji baik dan janji jahat.
Dan tuntutan ilmu apa yang menerangkan
kepada engkau hukum-hukumnya, maka zahirlah dalil-dalilnya.
Dan tuntutan kebenaran dengan
menggunakannya.
Dan tuntutan yang hak ialah apa nyata tentang
kenyataan dan engkau cenderung mempertahankannya.``
Disoal
Abu `Abdullah Muhammad bin Khafif daripada kedekatan, Kedekatan engkau
kepadaNya dengan melazimkan muwafakat dan kedekatanNya kepada engka u dengan
berterusan taufik.``
Dan berkata Abu `Abdullah, ``Yang sampai
ialah siapa yang berhubung dengan yang dikasihinya, tanpa yang lain
daripadanya. Yakni ghaib yang lain dariNya.``
Dan berkata Abu `Abdullah, ``Rindu ialah
yang terbakar di dalam ingatan dan tertegah dari pengaduan.``
Dan berkata Abu `Abdullah, ``Himmah tarikan
penyaksian yang mendorong pergi ke arahnya.``
Ungkapan-ungkapan pada bahagian akhir
membayangkan maksud dari apa yang diistilahkan sebagai `Kehadhiran dan
ketidakhadhiran` itu yang membayangkan
apa yang dianggap kehadhiran adalah dari segi
intuitif dan wajdan dan bukan dari segi hakikat sebenarnya,
lantaran itu dikatakan pada peringkat tertinggi kehadhiran dan ketidakhadhiran
adalah bersamaan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment