BBB, 04 Safar 1439H. = 214 Oktober 2017M.
Selasa:
Pada penghujung bagi kitab Kashf al-Mahjub
oleh Al-Hujwiri ini dibicarakan persoalan yang berhubung dengan kebersihan.
Persoalan bersih ini sebenarnya telah
dibicarakan pada permulaan membicarakan soal tasawuf, termasuk oleh Al-Hujwiri.
Persoalan kebersihan ini berkait rapat dengan
istilah dan konsep tasawuf, iaitu menekankan kebersihan dan kemurniaan
jiwa, bahkan dari satu segi dilihat bahawa bertasawuf itu pada keseluruhannya
ialah sebagai pendekatan dan usaha bagi membersih diri bagi mendekati Ilahi.
Namun pembicaraan kali ini ialah bagi mengaitkannya dengan amalan ibadat.
Dilihat dari satu segi bahawa amalan-amalan
ibadat juga berhubung rapat dengan
maksud bersih. Sebagai contoh mengeluarkan zakat adalah amalan ibadat yang membersihkan jiwa dan
harta yang dikeluarkan zakat apabila cukup syarat, nisab dan haul. Puasa juga
dilihat sebagai ibadat yang membersih jiwa dan
ibadat-ibadat yang dikerjakan pada bulan Ramadhan itu adalah sama
bertujuan membersih diri dan jiwa. Demikian dapat dilihat aspek kebersihan pada amalan Haji.
Walau bagaimana tumpuan pembicaraan tentang
bersih dilihat dari amalan ibadat solat. yang dapat dilihat aspek kebersihan
adalah dari segi lahir dan juga dari segi rohani. Al-Hujwiri menerangkan bahawa untuk mendirikan
solat, maka sebelum mendirikan solat seorang itu perlu membersihkan dirinya.
Untuk bersolat hendaklah bermula membersih diri dengan mengambil wudhu`.
Sebelum mengambil wudhu` dipastiakan kebersihan air. Juga dipastikan air yang
boleh digunakan untuk mengangkat wudhu` dan yang tidak boleh digunakan.
Juga dipastikan bersih daripada najis dan
mengenal tentang najis dan konsep membersih dan istinja`, juga dibicarakan asbab
hadath dan jenis-jenis hadath dan
bagaimana membersihkan daripada hadath
besar dan kecil. Bagi orang perempuan dikenalpasti dari segi haidh, nifas dan
istihadhah. Dengan mengenali semua aspek demikian kaedah bagi menunaikan
ibadat, walaupun kecil dapat dipastikan betul dan dapat dipastikan kaedah mengambil
wudhu` menepati dengan kehendak taharah. Ini dimaksudkan oleh Al-Hujwiri
keperluan kepada kebersihan zahir dan keperluan sebelum seseorang mendirikan
solat. Sebenarnya walaupun ini dikatakan sebagai kebersihan zahir, ianya juga
merupakan sebagai kebersihan batin. Iamya bersih dari niat, kejiwaan yang
bersifat ta`abbudiyyah, keikhlasan dan berbagai-bagai sifat kejiwaan yang
terserta di dalam kebersihan dan
lebih-lebih lagi di dalam solat.
Al-Hujwiri seterusnya yang melihat kepada
contoh pembrsihan lahir seperti keperluan t*aharah sebelum solat seterusnya membawa perbandingan bahawa demikian juga bagi
tasawuf, bagi memasuki tasawuf juga perlu kepada pembersihan dalaman.
Permbersihan dalkaman yang dimaksudkan ialah taubat. Ia adalah cara bagi
membersihkan dosa. Taubat adalah dituntut sebagaimana firman Allah Ta`ala
bermaksud:
``Sesungguhnya Allah suka kepada mereka
yang bertaubat dan suka kepada orang yang bersih.` (Al-Baqarah: 222).
Tentang taubat berkata Abu Ya`kub Yusof bin
Hamdan al-Susi:
``Taubat ialah kembali daripada sesuatu
yang dikeji oleh ilmu kepada sesuatu yang dipuji oleh ilmu.``
Ditanyai Sahl bin `Abdullah tentang taubat,
katanya, ``Engkau tidak lupa akan dosa
engkau.`` Bermaksud dengan ingatan ianya sebagai pengajaran dan sempadan agar tidak
diulangi kesalahan.
Sebaliknya Al-Junayd apabila disoal tentang
taubat, maka katanya, ``Engkau lupakan akan dosa engkau.`` Bermaksud kesal dan
tidak mau diingati dan berazam tidak mau dulangi perbuatan berdosa sedemikian.
Berkata Al-Nuri, taubat ialah engkau lupa
daripada segala kecuali Allah.
Bagi Dzu al-Nun al-Misri, taubat ada
beberapa peringkat:
Taubat bagi kalangan awam adalah taubat
daripada dosa.
Taubat bagi kalangan khas ialah taubat
daripada lupa dan
Taubat anbiya` daripada melihat lemahnya
mereka daripada menyampaikan apa yang telah dicapai oleh yang lain.``
Sebagaimana solat perlu kepada taharah dan
tanpanya tidak sempurna solat dan jika dilakukan sia-sia dan tertolak, maka
demikianlah dilihat di dalam tasawuf yang perjalanan kualitinya begitu jauh,
maka ianya perlu kepada persiapan yang teliti dan melengkapi. Taubah adalah
asas bagi permulaan dan pra-syarat bagi tasawuf.
Bayangkan bagaimana seorang hendak
melibatkan diri dalam tasawuf sedangkan seorang itu masih meneruskan amalan
buruknya yang berdosa. Tentulah berlaku campur-aduk dari segi amalan yang
sebenarnya bersifat sia-sia, tertolak dan tidak diterima. Taubat ertinya sudah
meninggalkan kesalahan dan mau mengosongkan diri dengan bertaubat dan memulai
tahap baru di dalam hidup.
Al-Hujwiri membicarakan tentang kebersihan
lahir seperti perlunya taharah sebelum dan di dalam melakukan solat, bukan
setakat bandingan terhadap keperluan taharah bagi solat, tetapi perlu kepada
taharah bagi solat dan keperluan taubat bagi tasawuf adalah merupakan kesatuan
di dalam amalan tasawuf. Bermaksud diri perlu bersih di dalam beribadat juga
bersih dari segi tasawuf. Bahkan diri perlu bersih di dalam ibadat – tidak terhad
kepada solat sahaja, tetapi bersih dari segi
mu`amalat, makan minum, dari segi
halal, bahkan dari segi akhlak pergaulan.
Bersih dari permulaan, bersih perjalanan
dan bersih penyampaian.
Sekian.
No comments:
Post a Comment