BBB,
10 Muharram 1439H. = 30 September 2017M. (Sabtu):
Abu Ahmad al-Muz*affar yang nama lengkapnya
ialah Abu Ahmad al-Muz*affar bin Ahmad bin Hamdan ialah tokoh sufi terakhir
bagi sepuluh orang yang dikatakan oleh Al-Hujwiri sebagai tokoh sufi mutaakhir
yang terkenal. Penampilan tokoh ini adalah berlainan dan tokoh-tokoh yang lain
sebelumnya, kerana ianya diperkenalkan
dengan cara intuitif, imaginatif dan
kreatif.
Dikatakan bagi yang berwibawa berada
disinggahsana otoriti dan Tuhan memberinya
mahkota karamah – ayat ini bermaksud Allah memuliakannya dari segi
kerohanian dan antara kemuliaan yang dikurnikan ialah `karamah`.
Abu Ahmad al-Muz*affar menurut Al-Hujwiri
begitu fasih berbicara tentang kafanaan dan kebaqa`an.
Al-Hujwiri membawa contoh tentang Shaykh
Agung Abu Sa`id yang katanya secara
intuitif, ``Aku di hantar ke istana (kedudukan kerohanian) melalui ta`abbudiyyah.``
Tetapi bagi Khwaja Muz*affar dihantar
melalui kepengeranan (kedudukan mulia – pengeran) dan kuasa – yakni berkontemplasi
melalui kezuhudan.
Dan
dia dikatakan bertolak dari mushahadah kepada mujahadah.
Demikianlah ungkapan tentang kesufian
secara intuitif, imaginatif dan kreatif yang apa yang disampaikan agak jauh
dari ibarat biasa dan kontradik antara gambaran kedudukan kebesaran dunia
dibandingkan dengan kedudukan kerohanian.
Dengan
secara sindir juga digambarkan, ada yang bermusafir merentas padang pasir dan hutan belantara dan akhirnya yang
didapati olehnya, adalah kebanggaan dan kekosongan lantaran kejahilan.``
Sebagai sindiran lagi ada pihak yang
membicarakan soal fana dan baqa` yang mencerminkan tidak lain dari kejahilan.
Secara nyata soal ini dibicarakan oleh
Al-Kalabadzi di dalam Al-Ta`arruf, bahawa al-fana` ialah yang fana` dari
sesuautu, tiada pertalian dengan sesuatu, sebagaimana kata `Amir bin `Abdullah,
``Aku tidak tahu adakah ia perempuan atau dinding !`` Dan baqa ialah yang
mengikutinya, iaitu ia fana daripada sesuatu dan yang kekal dengan apa yang
bagi Allah.``
Selanjutnya
hurai Al-Kalabadzi, ``Baqa` ialah menjadikan segala sesuatu saeluruhnya
sesuatu yang satu. Maka jadilah segala harakat muwafaqat dengan Yang Haqq tanpa
bersalahan. Dia fana` daripada bersalahan dan kekal dalam muwafaqat.`` demikian
kata Al-Kalabadzi.
Seterusnya, di dalam membcarakan tentang
al-sima`, bahawa segala kemerduan yang mempesonakan, maka dia adalah sebagai
suara gagak berbanding dengan hakikat kemerduan yang asli dan abadi.``
Demikianlah Al-Hujwiri menyampaikan watak
dan pandangan Abu Ahmad al-Muz*affar
secara intuitif, imaginatif dan kreatif.
Sekian.
No comments:
Post a Comment