BBB, 29 Muharram 1439H. = 19 Oktober 2017M.
(Khamis):
Doktrin Hululiyyah (Penjelmaan atau
Inkarnasi) adalah dinisbahkan kepada Husain bin Mansur al-Hallaj dan
pengikut-pengikutnya. Kunyahnya Abu al-Mughith. Dia berasal dari Baydha`, Parsi.
Dia terdidik di Wasit* dan Iraq. Dia bersahabat dengan Al-Junayd, Abi al-Husain
al-Nuri, `Umar al-Makki dan al-Fut*i dan
lain-lain.
Dari segi doktrin, bahawa Al-Hallaj membawa
`Doktrin
al-Hulul` , dalam mana pihak Tertinggi (Tuhan) boleh turun menjelma di dalam
makhluk, terutamanya manusia. Perbahasan penjelmaan ini ada berkaitan dengan
roh sebagai mekanisma penjelmaan. Dan soal roh ini diperbahaskan adakah
abadi atau makhluk. Hujjah yang dipegang
berkait dengan firman Allah bermaksud:
`` Engkau ya Muhammad akan ditanya
berhubung dengan roh, katakanlah roh adalah dari perkara Tuhanku.`` (Al-Isra`:
85).
Dipersoalkan apakah roh itu kekal atau
baharu.
Jika dikatakan kekal, maka ada yang kekal
lebih dari satu. Jika berlaku penerunan ertinya lebih dari satu. Ianya tidak
mungkin.
Dan dari segi akidah, tidak mungkin Yang
Kekal turun menjelma di dalam yang baharu.
Antara kata-kata Al-Hallaj yang
dipersoalkan, ``Bahawa Al-Hallaj masuk
ke Makkah dan menemui `Amrin bin `Uthman, seorang pemuda menayakan Al-Hallaj,
``Dari mana ?``Maka berkata Al-Hallaj, ``Kalaulah penglihatan engkau dengan
Allah, nescaya engkau melihat tiap-tiap suatu pada tempatNya dan adalah Allah
melihat tiap-tiap sesuatu.`` Kata-kata ini amat tidak disenangi oleh `Amru Ibn
`Uthman. Dia tidak bersamanya lagi.
Begitu juga
pada satu hari Al-Hallaj masuk ke Is*fahan, dia diterima oleh `Ali bin
Sahl. Ali bersama Al-Hallaj bercakap tentang ma`rifah. Maka berkata Husain bin
Mansur (Al-Hallaj),
``Wahai Sufi, ``Engkau bercakap tentang
ma`rifat sedangkan aku hidup !
Maka berkata `Ali bin Sahl, ``Ini adalah zindiq. Lantas orang ramai berhimpun
dan mengeluarkannya.
Dan beberapa contoh yang lain (Jamharat
al-Awliya` Jil 2,,1387H.’1967: 165).
Dengan berbagai-bagai bukti kezindiqannya
dia telah dihukum bunuh pada zaman Khalifah Ja`far bin al-Mu`tadhid pada tahun 309H.
Dengan pegangan Husain bin Mansur yang
memberi makna Hulul, pegangannya ditolak
oleh kebanyakan shaykh sufi. Mereka tidak menerimanya sebagai sufi. Namun menurut Al-Sulami di dalam
Tabaqat al-Sufiyyah antara sufi menerimanya
seperti Abu al-Abbas bin `At*a`, Abu `Abdullah Muhammad Khafif, Abu
al-Qasim Ibrahim bin Muhammad al-Nas*r Abadzi. Mereka memujinya, sehingga
Muhammad bin Khafif mengatakan, ``Al-Husain bin Mansur `alim Rabbani``. Menurut
Al-Hujwiri Al-Hallaj mempunyai pengikut
yang memperkembangkan doktrinnya seperti Faris dan Abu Ja`far Shaydalani dan
Abu Hulman yang masing-masing mempunyai
pengikut-pengikut.
Antara kata-kata Al-Hallaj yang dihimpun
oleh Al-Sulami.
Aku mendengar `Abdul Wahid bin Bakar
berkata, aku mendengar Ahmad bin Faris berkata, aku mendengar Al-Husain bin
Mansur berkata, ``Dilindungi dengan nama, maka mereka itu hidup, kalau
dizahirkan kepada mereka itu ilmu-ilmu qudrat nescaya luluh-cair mereka, kalau
dibukakan kepada mereka hijab tentang hakikat nescaya mereka mati.``
Katanya, dan adalah Al-Hallaj berkata,
``Ilahi, Engkau mengetahui kelemahanku daripada berbagai tempat kesyukuranku
kepada Engkau, maka bersyukurlah akan diri Engkau daripadaku, kerana syukur
tidak ada yang lain.``
Katanya berkata Al-Hallaj, ``Siapa yang
memerhati pekerjaan dilindung daripada yang kena amal baginya dan siapa yang
memerhati yang kena amal baginya, terlindung daripada melihat amalan.``
Aku mendengar `Abdul Wahid berkata, aku
mendengar Ahmad bin Faris berkata, aku mendengar Al-Husain bin Mansur berkata,
``Nama-nama Allah Ta`ala daripada
sekira-kira dapatan tentang nama dan daripada sekira-kira haqq ialah hakikat.``
Katanya, aku mendengar Al-Husain berkata,
``Lintasan haqq ialah yang tidak menghalanginya sesuatu.``
Katanya, aku mendengar Al-Husain berkata,
``Apabila diberi kepada manusia maqam ma`rifat Allah mewahyukan kepadanya
lintasan-lintasan baginya dan dijaga rahsianya hingga tidak dimasuki lintasan
yang tidak benar.``
Katanya aku mendengar Al-Husain bin Mansur
berkata, ``Al-Haqq dialah menjadi maksud kepadanya dengan beribadat, dan maksud
kepadanya ialah dengan taat, tidak disaksi dengan yang lain dan tidak didapati
selainnya dengan menjaga berdirinya sifat-sifat dan dengan semuanbya didsapati
kerehatan.``
Katanya, aku mendengar Al-Husain bin Mansur
berkata, ``Siapa yang dimabuki oleh cahaya tauhid, terlindung daripadanya
ibarat tajrid, bahkan siapa yang
dimabukkan oleh cahaya tajrid, dia bertcakap daripada hakikat tauhid, kerana
kemabukan dialah bercakap dengan sesuatu
yang tersembunyi.``
Katanya, aku mendengar Al-Husain bin Mansur
berkata, ``Siapa yang mencari kebenaran dengan nur iman adalah seumpama orang
menuntut matahari dengan cahaya planet-planet.``
Demikian antara ungkapan Al-Husain bin
Mansur yang kontroversi dari segi tasawuf. Kebanyakan kalangan sufi menolaknya,
namun ada yang mempertahankannya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment