BBB, 02 Safar 1439H. = 22 Oktober 2017M.
(Ahad):
Seterusnya perkara yang dibicarakan oleh
Al-Hujwiri ialah tentang konsep tauhid. Tauhid bererti `Mengesakan` yakni
mengesakan Tuhan. Ilmu ini dikenali juga sebagai, ilmu `aqidah, usuluddin atau yang lebih tinggfi
pembicaraannya dikenali dengan `Ilmu al-Kalam`.
Ilmu tauhid adalah ilmu yang penting dan
merupakan kewajipan utama yang harus dipelajari oleh seorang Islam,. Sebagaimana kata-kata di dalam keilmuan yang
berkenaan:
``Seawal-awal kewajipan di atas sesaeorang
Islam ialah ma`rifat Allah.``
Ayat
Al-Qur`an yang menekankan tentang
mengesakan Allah seperti ayat bermaksud:
``Katakanlah (ya Muhammad) Dia Allah yang Tunggal (Esa) (Al-Ikhlas: 1).
Ilmu tauhid dibicarakan di dalam ilmu `aqidah
dan turut dibicarakan juga di dalam ilmu tasawuf. Pengajian ilmu tauhid atau
`aqidah mempunyai pendekatan yang sistematik dan teratur, manakala pendekatan
di dalam tasawuf lebih bersifat dzauq dan wijdan, intuisi dan kerohanian.
Pendekatan ilmu tauhid bertolak dari
mengenali hukum akal yang terdiri dari
wajib, mustahil dan harus bagi memahami tentang Allah. Seperti mengenali
sifat-sifat yang wajib bagi Allah. Antaranya sifat yang wajib bagi Allah dua
puluh, yang mustahil juga dua puluh dan yang harus satu. Juga mengenali sifat
wajib bagi Rasul empat, mustahil empat
dan harus baginya satu menjadikan mengetahui tentang Allah dan Rasul melalui
sebanyak 50 sifat. Juga dipelajari
maksud iman dan islam. Secara lebih lanjut dibahaskan sifat-sifat Allah bagi wajib, mustahil, dan harus berdasarkan dalil dan burhan bagi
memahami dengan mendalam.
Walaupun ilmu tauhid adalah lebih berfokus
pada pembicaraan tentang Allah dan Rasulullah, tetapi secara lebih lengkap
dipelajari kesemua rukun iman yang enam agar kefahaman tentang rukun iman, keimanan dan ketauhidan lebih
menyeluruh.
Tauhid dari segi tasawuf, sebagaimana telah
disebut tidak ada kaedah yang teratur yang dapat diikuti bahagian demi
bahagian. Pandangan tauhid kesufian
diambil dari kalangan sufi terkenal. Oleh kerana ianya diungkap oleh sufi
berdasarkan dzauq dan wijdan, maka antara seorang sufi dengan sufi yang lain bnerlainan
ungkapan, walaupun tujuan sama, tetapi tidak sama dari segi ungkapan.
Menurut Al-Hujwiri, menerangkan erti tauhid
dalam ungkapan dan nada biasa, bahawa:
``Tauhid itu menyatakan tentang keesaan
sesuatu dan memiliki pengetahuan yang sempurna tentang keesaannya, kerana Tuhan
itu esa tanpa ada sekutu dalam tindakan-tindakannya.``
Manakala tauhid di kalangan sufi
diungkapkan secara dzauq dan wijdan, umpamnya:
``Berkata Yusof bin al-Husain al-Razi,
seorang berdiri berdepan dengan Dzu al-Nun al-Mis*ri dan berkata, ``Khabarkan
daku tentang tauhid, apa dia ?``Maka kata Dzu al-Nun al-Mis*ri,
``Engkau mengetahui bahawa qudrat Allah
Ta`ala pada sesuatu tidak ada percampuran dan perbuatanNya tentang sesusuatu
tanpa `ilaj dan tiada `illah di atas sesuatu yang dibuatNya dan tiada
`illah bagi perbuatanNya. Dan tidak ada
di langit tinggi dan di bumi rendah Pentadbir yang lain daripada Allah. Apa jua
yang tergambar di dalam waham engkau, maka Allah bersalahan dari yang demikian.
Dan berkata Al-Junayd, tatkala disoal
tentang tauhid, katanya, ``Tauhid ialah menunggalkan Yang Esa dengan tahqiq
wahdaniyyahNya dengan sempurna keesaanNya, dengan bahawasanya Dialah Yang Esa yang tidak beranak dan tidak
diperanakkan. Dengan menafikan lawan dan keserupaan dan tidak perbandingan dan tidak disembah selain
daripadaNya. Tiada umpama dan bagaimana, tiada gambaran dan tamsilan,
bahawasanya Ia Esa lagi S*amad tunggal dan tiada seumpamaNya sesuatu dan Dia Amat Mendengar lagi Amat Melihat.``
Dan disoal
Junayd sekali lagi tentang tauhid, maka katanya, terhapus garisan, hilang
makluman, maka Allah sentiasa selama-lamanya.
Dan disoal pula Al-Junayd tentang tauhid
khas, maka katanya, ``Adalah hamba bayangan (Shabhan) berdepan dengan Allah
`Azza wa Jalla, berlari di atasnya larian tadbirNya menurut larian hukum
qudratNya di dalam gelombang laut tauhidNya dengan fana` selain dariNya, tanpa
sebarang dakwaan (pengakuan) makhluk dan mustajabnya, dengan hakikat wujud
keesaanNya pada hakikat kedekatanNya dengan hilang rasa dan gerak dengan berdiri hak sebagaimana dikehendakiNya.
Dan kembali akhir hamba kepada awalnya. Maka dia sekarang sebagaimana dia
setelah lalu sebagaimana sekarang. Dan dikatakan juga, `Tauhid` ialah, ``Keluar dari kesempitan garisan zaman
kepada keluasan fana` yang sarmadani.``
Mencatat Al-Kalabadzi di dalam Al-Ta`arruf, tauhid bahawa Allah itu
esa lagi tunggal, lagi S*amad, qadim, mengetahui lagi berkuasa, hidup mendengar,
melihat ... seterusnya dengan segala sifat kesempurnaan.
Seterusnya dinafikan dariNya, ``Tidak
berjisim, tidak bayangan,, tidak gambaran, tidak perorangan, tidak jauhar dan
tidak sifat ... seterusnya menafikan segala yang tidak layak bagiNya.
Dan Al-Kalabadzi merumuskan, ``
``Dan secara jamaah para sufi berpendapat,
bahawasanya Dia tidak dapat dilihat dengan mata kasar dan mata seni,
sifat-sifatNya tidak berubah dan tidak bertukar namaNya. Dia berterusan. Dia
awal dan akhir, zahir dan batin. Dia berkuasa ke atas setiap sesuatu. Dan tiada
diumpamakan sepertiNya dan Dia adalah Amat Mendengar lagi Amat melihat.
Demikian perbedaan tentang tauhid. Ilmu
tauhid bagi usuluddin mempunyai penbdekatan teratur dan rasional berdasarkan
hujah dan dalil naqli dan akli, manakala tauhid menurut sufi adalah berdasarkan
tanggapan tokoh-tokoh sufi secara rohani, imtuitif, dzauq dan wijdan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment