BBB, 20 Muharram 1439H. = 10 Oktober 2017M. (Selasa):
Hamdun al-Qas*s*ar ialah nama bagi Hamdun
bin Ahmad bin `Imarah atau dikenali dengan Salih al-Qas*s*ar al-Naisaburi. Dia
terkenal sebagai Shaykh yang membawa doktrin al-malamah dan dia adalah shaykh
bagi doktrin malamah berkenaan di Naisaburi dan daripadanya berkembangnya
madzhab al-malamah.
Dia bersahabat dengan Salam bin al-Hasan al-Barusi dan Abu Turab
al-Nakhshabi dan `Ali al-Nas*r Abadzi. Dia seorang yang alim terutama di dalam
bidang fiqh dan dia mengikut madzhab Abu al-Thauri. Tarikatnya ialah tarikat
yang khas bagi dirinya. Salih Hamdun
meninggal tahun 271H. di Naisaburi dan dikebumikan diperkuburan al-Hirah.
Doktrin al-Malamah bermaksud – kata al-malamah dari istilah la-ma, yalumu,
laumah, bererti `mencela`. Jadi malamah bermaksud `mencela diri. Dalam erti
kata, sesuatu kelemahan, kesilapam adalah dari diri dan hendaklah sentiasa
memeriksa diri dan bertanggungjawab terhadap apa yang dilakukan. Manusia
meyakini kekuasaan Tuhan di atas diri
dan manusia amat lemah di dalam menanggapi Tuhan. Manusia perlu menerima celaan
dan di atas kesilapan yang dilakukan dan bertanggungjawab.
Saebagai contoh dapat difahami mesej
dari Hadith yang diriwayatkan bahawa:
Bercakap kepada kami bapaku r.a. berkata
bercakap kepada kami `Abdullah bin Muhammad bin Munazil, bercakap kepada kami
Hamdun bin Muhammad al-Qas*s*ar, bercakap kepada kami Ibrahim al-Zarrad,
bercakap kepada kami Ibn Mumayyar, daripada al-A`mash daripada Sa`id bin
`Abdullah daripada Abi Barzat al-Aslami berkata, besabda Rasulullah s.a.w.
bermaksud:
``Tidak bergerak dua tapak kaki hamba pada hari kiamat sehingga
ditanya tentang empat perkara:
Daripada umurnya pada apa yang dihabiskan,
dan daripada jasadnya pada apa dilakukan, dan daripada hartanya dari mana
diusahakan dan dimana dibelanjakan, dan daripada ilmunya sejauh manakah
diamalkan.``
Daripada Hadith dapat diaplikasikan kepada
doktrin Hamdun al-Qas*s*ar bahawa
manusia dipertanggungjawab terhadap perlakuan yang dilakukan, bahkan disoal
tiap satu bagaimana dia mengguna dan juga dari segi tujuan dilakukan.
Begitu juga sebarang tindakan yang hendak
dilakukan hendaklah dipastikan apakah ianya sesuatu yang baik dan jika tidak
hendaklah dihendarkan sebagai contoh Hamdun al-Qas*s*ar pernah ditanya,
``Bilakah seharusnya seorang lelaki itu
berkomunikasi (bercakap) dengan seseorang ?``, maka katanya, ``Apabila nyata
dia seorang yang menunaikan fardhu dari fardhu-fardhu yang diperintah Allah
Ta`ala sebagaimana diketahui, atau dia takut binasa manusia dengan perkara
bid`ah dan dia berharap diberi kejayaan oleh Allah dengan ilmunya.
Pendeknya Hamdun amat prehatin dan menjaga
kewajipan-kewajipan yang seharusnya ditunai seseorang dengan sebaik mungkin dan penuh tanggungjawab.
Hamdun juga pernah ditanya, ``Mengapa kalam
orang-orang salaf itu lebih bermanfaat dari kalam kita, maka katanya, ``Kerana
mereka itu bercakap bagi kemuliaan Islam, menjayakan diri, mencari keredhaan
Al-Rahman. Sedang kita bercakap untuk kemuliaan diri, menuntut dunia dan
mendapat penerimaan makhluk !.``
Berkata Hamdun, ``Asal menghilangkan kemesraan antara kawan-kawan,
ialah kerana kasihkan dunia.``
Berkata Hamdun, ``Siapa yang sebok menuntut keduniaan daripada akhirat, maka dia
rugi (hina) sama ada di dunia dan akhirat.
Berkata Hamdun, ``Siapa yang melihat kepada
perjalanan salaf, dia mengetahui kecuaiannya dan jauhnya dari martabat lelaki
yang unggul.``
Berkata Hamdun, ``Daripada kelalaian
seorang hamba ialah mencuaikan perintah Tuhan kepada siasah
(kepentingan) dirinya.``
Bekata Hamdun, apabila engkau melihat
seseorang itu baik, maka janganlah memisah diri daripadanya, maka dengannya
boleh membawa engkau kepada kebaikan.
Adalah didengar daripada Muhammad bin Ahmad
al-Tamimi berkata, dia mendengar Ahmad bin Hamdun berkata, aku mendengar ayahku
(Hamdun al-Qas*s*ar) berkata:
Dia ditanya jalan al-malamah, maka katanya:
``Takut dari pegangan Qadariyyah dan
Harapan Murjiyah.``
Ini menggambarkan antara doktrin Malamah ialah tidak bersetuju dengan pegangan
akidah Qadariyyah yang berpegang bahawa manusia berkuasa menentukan
perbuatannya. Ia merupakan pegangan yang ekstrim dari satu pihak dan dia juga
tidak bersetuju dengan pegangan al-murjiah bahawa manusai tidak berdaya apa-apa
dan menyerahkan segalanya kepada
ketentuan Tuhan.
Pegangan al-malamah yang prihatin terhadap
perlakuan diri dan berwaspada dengan segala tindakan dan bertanggungjawab. Dia
mengecam perbuatan diri yang tidak menurut apa yang diperintah Allah. Doktrin
Al-Malamah tidak bercanggah dengan pendapat Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment