BBB, 07 Safar 1439H. = 27 Oktober 2017M.
(Juma`at):
Sebagaimana seturut rukun Islam
selepas zakat, maka dibicarakan oleh
Al-Hujwiri tentang puasa (al-s*iyam). Ayat Al-Qur`an yang memerintah berpuasa
bermaksud:
``Wahai orang-orang yang beriman
difardhukan ke atas kamu berpuasa, sebagaimana difardhukan ke atas mereka yang
sebelum daripada kamu, semoga kamu bertaqwa.`` (Al-Baqarah: 183).
Manakala Hadith pula sebagaimana
diriwayatkan daripada Abi `Abd al-Rahman `Abdillah bin `Umar bin al-Khattab
r.`anhuma berkata: ``Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda (bermaksud):
``Dibinakan Islam di atas lima perkara,
shahadah bahawa tidak ada Tuhan, melainkan Allah dan Muhammad adalah
Rasulullah, dan mendirikan solat, dan mengeluarkan zakat, dan menunaikan haji
ke al-Bayt (illah al-Haram) dan puasa Ramadhan.`` Diriwayatkan oleh Bukhari dan
Muslim.
Sebagaimana solat melibatkan amalan fizikal, demikian
puasa, bermaksud puasa menahan diri dari perkara-perkara membatalkan puasa
seperti makan dan minum, maka ianya juga melibatkan yang bersifat rohani
seperti menahani diri dari sifat-sifat keji seperti menjaga panca indera daripada
perkara-perkara yang haram dan keji. Lebih daripada itu dituntut supaya
menggandakan ibadat dan meningkatkan kualiti diri di dalam mendekati Ilahi.
Tidak ada ibadat yang lain yang menyediakan
peluang dan ruang – nyata dan rohani yang bersifat `marathon` sebulan Ramadhan
yang menyediakan peluang-peluang untuk meningkatkan ibadat dan kualiti rohani.
Tidakkah berciri dan bersifat tasawuf apa
yang ditawarkan oleh bulan Ramadhan ?
Misalnya sebelum Ramadhan tiba masjid dan
surau menganjurkan pengajaran bagi mendalami ibadah Ramadhan, agar Ramadhan
yang ditunaikan lebih baik dari tahun-tahun yang lepas. Dan mulai petang
Ramadhan pertama, masyarakat setempat kecil besar, tua muda, lelaki perempuan
memenuhi masjid dan surau dengan penuh ceria dan mesra serta rasa kudus mereka
menunaikan solat berjamaah dari maghrib ke Isya` dan kemudian diikuti dengan solat
tarawih yang setiap dua rakaat bergema
dengan tasbih dan tahmid memuji Allah dan salawat kepada Rasulullah juga
membesarkan para sahabat empat. Diikuti dengan do`a-do`a. Sesungguhnya
semua ini adalah manifestasi pengagungan, kesyukuran dan rasa kudus mesra
terhadap Allah dan Rasulullah. Tidakkah ini semua adalah mesra jiwa dan kasih cinta terhadap
Allah. Sesungguhnya ini adalah manifestasi tasawuf yang nyata.
Tidakkah mencerminkan jiwa mesra dan rohani
terhadap Kalam Allah (Al-Qur`an), bahawa pada malam dan sepanjang Ramadhan
adalah digalakkan setiap orang Islam membaca Al-Qur`an. Sesungguhnya Al-Qur`an
diturunkan pada malam bulan Ramadhan. Firman Allah bermaksud:
Pada bulan Ramadhan diturunkan Al-Qur`an,
memberi pertunjuk kepada manusia dan menjelaskan penerangan-penerangan.``
(Al-Baqarah: 185).
Sesungguhnya adalah amat dekat dengan hati
setiap muslimin, ianya bukan saja dibaca di dalam raka`at-raka`at solat,
khususnya di dalam raka`at-raka`at solat tarawih – melengkapi 30 juzu` sebulan Ramadhan. Lebih dari itu dibaca,
sepanjang Ramadhan. Apa yang lebih khusyu` dan mesra dari bertilawah Al-Qur`an
yang diturunkan pada bulan Ramadhan itu ?.
Manakala sepanjang Ramadhan setiap orang
Islam selain dari siang bekerja – juga bersifat ibadat, mereka digalak
meningkatkan ibadat. Misalnya pada pertengahan malam mereka bangun mendirikan
solat tahajud dan solat-solat sunat yang lain bagi mendekati diri kepada Allah.
Ramadhan adalah bulan berkat yang digandakan pahala segala ibadat yang
dilakukan di dalamnya. Satu ibadat yang digalakkan pada bulan Ramadhan ialah
bersedekah. Lantaran pada bulan Ramadhan ini digandakan pahala bagi mereka yang
memberi sadaqah, lantaran itu kita dapati pada bulan ini orang-orang Islam
menderma, baik kepada institusi-institusi seperti masjid, surau, rumah-rumah
kebajikan, pusat-pusat pengajian dan berbagai yayasan yang menjalankan kegiatan
bagi kebajikan masyarakat. Pada bulan ini orang Islam juga menderma kepada anak
yatim, faq ir, miskin, pesakit yang
mnemerlukan bantuan dan berbagai-bagai individu yang memerlukan bantuan.
Selain daripada itu berlaku pemupukan mesra
antara jiran tetangga, misalnya unjuk-mengunjuk juadah dan makanan untuk
berbuka. Dengan demikian memupuk kemesraan di kalangan jiran tetangga dan
mengeratkan hubungan di kalangan mereka.
Pada bulan Ramadhan ini juga setiap orang
Islam diwajibkan mengeluarkan zakat fitrah, zakat yang berhubung dengan diri.
Antara fungsi mengeluarkan zakat fitrah ini ialah membantu dan menggembirakan
mereka yang tidak berkeupayaan, untuk diberi bantuan, agar mereka sama dapat
menikmati keberkatan Ramadhan dan sama menikmati kegembiraan dan kesyukuran
pada hari raya.
Sesungguhnya puasa adalah ibadat yang melibatkan
jasmani dan rohani. Ibadat yang bukan saja diamalkan oleh umat Nabi Muhammad
s.a.w., tetapi sebagaimana yang ditegaskan oleh
Al-Qur`an diamalkan juga oleh umat-umat sebelum Nabi Muhammad s.a.w.
Melalui pengalaman jasmani puasa memberi keinsafan betapa menderita orang-orang
yang lapar dan di dalam kesusahan. Ini memberi keinsafan dan menggerakkan
seseorang kepada memberi pertolongan dengan berbagai-bagai bantuan. Lebih
daripada itu ia bersifat pendidikan
terhadap jiwa, melalui pembersihan diri lahiri dan rohani di dalam mendekati
Ilahi.
Roh tasawuf melalui puasa dapat diamali dan
dihayati oleh semua pihak. Puasa bukan setakat tuntutan wajib Ramadhan,
tetapi dapat ditambah dengan berbagai-bagai sunat puasa. Puasa juga merupakan
tarapi bagi jasmani sebagaimana dari
aspek rohani.
Sesungguhnya sebagaimana solat maka
demikian puisa adalah amalan fizikal dan jiwa yang meningkatkan diri dari
pengujian alamiah meningkat kepada pengalaman rohaniah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment