BBB,
06 Safar 1439H. = 26 Oktober 2017M. (Khamis):
Sebagaimana telah disebutkan pada akhir
dari karangan Al-Hujwiri – Kashfu al-Mahjud, Al-Hujwiri membicarakan tentang
rukun Islam. Telah dibicarakan tentang solat, maka berikut ini ialah tentang
zakat.
Dapatlah dikatakan, bahawa soal zakat ini
kurang dibicarakan di dalam tasawuf, kerana persoalan harta bukan menjadi
prioriti di dalam tasawuf. Ini ada hubungan dengan pendekatan di dalam tasawuf
yang menekankan sifat faqr yang diberi erti sebagai faqir sebagai sifat yang
dipuji di dalam tasawuf. Faqr berkenaan bukan bererti tiada hartra, tetapi
lebih bermakna, jiwa kesufian lebih
tertumpu kepada Allah.
Zakat dari segi bahasa ialah membersihkan
juga bererti menyuburkan yang dari segi maksud tersirat bahawa Islam suka dan
menggalakkan umatnya berusaha mencari harta dan dengan hartanya membolehkan
seseorang memberi sumbangan kepada masyarakat, iaitu dengan mengeluarkan zakat.
Zakat ini dapat dimanfaatkan oleh para
asnaf yang layak menerimanya. Zakat dari
segi istilah ialah sejumlah harta yang dapat dikumpulkan hingga melayakkannya
untuk dikeluarkan zakat sebagai memenuhi tuntutan shari`at dan memberi faedah
dan kebajikan bagi asnaf yang layak.
Mengeluarkan zakat adalah wajib bagi mereka
yang layak. Bagi mereka yang enggan boleh dipaksakan sebagaimana dilakukan oleh
Sayyiduna Abu Bakar al-Siddiq, apabial beliau dilantik menjadi khalifah, beliau
memerangi mereka yang murtad dan enggan mengeluarkan zakat.
Dalil tentang kewajipan zakat banyak terdapat
ayat-ayat Al-Qur`an yang menekankan kewajipan mengeluarkan zakat. Suruhan
mengeluarkan zakat sering digandingkan dengan solat, iaitu hendaklah kamu
mendirikan solat dan mengeluarkan zakat. Juga ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Ambillah daripada harta mereka sebahagian
untuk s*adaqah (zakat) membersih mereka
dan menyucikan mereka dengannya. ``(Al-Taubah: 103);
Adapun Hadith adalah sebagaimana Hadith
yang diriwayatkan oleh Sayyiduna `Umar Ibn al-Khattab tentang pertanyaan
malaikta Jibri terhadap Nabi berhubung dengan rukun Islam yang lima itu.
Zakat terbahagi kepada dua, iaitu:
1) Zakat yang berhubung dengan badan, iaitu zakat
fitrah
2) Zakat harta, iaitu:
a) Zakat haiwan
b) Zakat tumbuh-tumbuhan
c) Zakat emas dan perak
d) Zakat rikaz
e) Zakat logam
f) Zakat perniagaan.
Setiap daripadanya melibatkan nisab, ialah
jumlah harta yang dikenakan zakat. Seperti jumlah ternakan tertentu atau emas
dan perak. Juga melibatkan haul, iaitu tempoh setahun bagi perkiraan masa
seperti zakat perniagaan. Manakala zakat badan iaitu dikeluarkan zakat
fitrah dalam bulan Ramadhan
menjelangkan `Id al-fitri.
Zakat bukan sekadar memungut harta dari
yang layak mengeluarkan zakat dan menyerahkan kepada yang layak menerimanya,
tetapi jika ditadbirkan dengan baik, seperti juga waqaf dapat menjana ekonomi umat Islam. Berbagai faedah jangka
pendek dan panjang dapat dimanfaatkan dari zakat.
Zakat membawa elemen bersih, bersih jiwa
dan bersih harta sebagaimana tasawuf juga menekankan bersih. Zakat bukan setakat
bersih jiwa dan harta, tetapi memberi
faedah dan kebajikan bagi masyarakat.
Al-Hujwiri menyebut, kalangan sufi
kebiasaannya mereka adalah kalangan yang layak menerima zakat, tetapi
sebahagian daripada mereka menerima zakat, tetapi sebahagian pula menolaknya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment