FOKUS DAN TUJUAN KOMUNIKASI MASJID
BBB, 02 Zulhijjah 1439H. = 14 Ogos 2018M.
(Selasa):
Setelah membincangkan konsep komuniukasi
masjid secara khusus dari segi khutbah dan ceramah dan secara luas yang melibatkan pentadbiran,
pegawai-pegawai masjid dan guru-guru yang mengajar berbagai pelajaran, timbul
pertanyaan apakah fokus dan tujuan semua yang dilakukan ?
Semua yang dibicarakan tidak lain dari
berfokus kepada jama`ah yang lebih luas tidak lain dari mesyarakat umat itu
sendiri.
Masjid adalah institusi umat dan masyarakat.
Merekalah yang mendirikan masjid. Masjid didirikan bukan sekadar lambang ianya
penanda bahawa peduduk setempat sempurna dari segi kependudukan sebagai sebuah
kariah, pekan atau bandar. Jika demikian ia mungkin menjadi bangunan, walaupun
indah tetapi adalah sebuah kekosongan
yang tidak seharusnya mendukung nama dan imej sebagai sebuah masjid.
Masjid adalah sebuah bangunan yang merupakan alat dan infra-struktur yang
digunakan bagi mengimarahkan umat dan masyarakat setempat. Konsep `imarah
hendaklah dilihat dalam maknanya yang luas. Konsep `imarah bermaksud ma`mur,
pembinaan, pembangunan, bahkan peradaban dan tamadun bagi masyarakat. Inilah
merupakan fokus dan tujuan bagi komunikasi dari masjid yang dituju tidak lain
dari `insan` atau manusia, umat dan masyarakat. Bertujuan bagi mengangkatkan
martabat manusia dengan bantuan berbagai infra-struktur bagi peningkatan kepada darajat. Contoh
ketara dari sejarah yang telah berlaku, bagaimana fungsi masjid yang telah
didirikan oleh Rasulullah s.a.w. di Madinah yang dapat meningkatkan umat Islam
kepada darajat dari segi ibadat,
pembelajaran, pentadbiran dan kemasyarakatan, sehingga masjid Madinah dilihat
sebagai pusat segala kegiatan bagi meningkatkan umat Islam kepada umat yang
mentadbir, memerintah dan metadbir sebuah negara yang asalnya bernama yathrib
kepada sebuah negara kota yang dikenali dengan Madinah.
Masjid bagi sebuah masyarakat umat adalah
sebagai pusat bagi pendidikan dan pembangunan umat sejak dari anak-anak membawa
kepada remaja dan dewasa.
Masjid dilihat di dalam konteks Bandar Baru
Bangi, walaupun tidak dapat dilihat sebagai pusat `Imran` bagi peradaban bangsa dan umat sebagai masjid
di Madinah pada peringkat awal pembangunan dan umran umat, tetapi dari segi
fungsinya adalah merangkumi dari segi inspirasi, semangat dan tujuan. Masjid
Al-Umm kini menjadi institusi masyarakat
yang dikunjungi oleh semua kalangan masyarakat. Ianya menjadi tempat kehadiran
anak-anak dari sekolah rendah dan menengah. Dilihat secara sepintas lalu
anak-anak ini datang ke masjid sebagai
tempat transit dan berihat sebelum memasuki
kelas pada sesi pagi dan sesi petang, tetapi kini mereka telah dididik turut
sama beribadat dan solat waktu bila tiba masa. Sebahagian daripada mereka
duduk-duduk di berbagai ruang mengkaji pelajaran dan berdiskusi sesama mereka.
Antara mereka dibimbing oleh pembimbing-pembimbing
mempelajari Al-Qur`an. Kini ruang legar masjid dijadikan tempat guru membimbing
pelajaran murid-murid dan pelajar-pelajar mereka. Kini waktu-waktu solat
seperti zohor dan asar dipenuhi oleh mereka di samping jama`ah biasa. Masjid
sebagai tempat membimbing generasi muda mendekati masjid dapat dicapai, Cuma dari
segi penggunaan ruang dan pengisian mungkin dapat diperbaiki dan
dipertingkatkan. Perlu kepada perbincangan bagi pendekatan.
Fokus dan tujuan komunikasi masjid terhadap
golongan generasi ibu bapa dan orang tua, sebagaimana telah dibincangkan
berlaku bukan saja melalui ibadat solat setiap waktu, tetapi pengisian dengan
berbagai pengajian pada waktu maghrib hingga Isya`, tazkirah waktu subuh dan
bimbingan dan berbagai pengajian pada
waktu siang ialah bagi memenuhi masjid
sebagai pusat ibadat dan pengajian. Segala kegiatan yang dilakukan adalah bagi
meningkatkan keilmuan di kalangan jama`ah. Dengan demikian mereka bukan saja
dapat menambahkan keilmuan yang bersifat agama, tetapi meningkatkan kualiti
ibadat dengan peningkatan keilmuan yang dipelajari.
Sebenarnya pengisian pengajian kepada jama`ah
Masjid Al-Umm adalah lebih mencabar. Mereka adalah dari kalangan masyarakat yang berada di Bangi
Bandar Ilmu, tarap pendidikan dan ekspektasi pengajian yang diberi harus
bersesuaian dengan mereka yang dianggap dari kalangan intelektual. Cabaran ini
dihadapi terutama dari kalangan guru-guru yang mengajar yang seharusnya
memyampaikan pengajaran yang sesuai bagi taraf keilmuan dan kebolehan mereka di
dalam berbagai-bagai bidang keilmuan. Bukan setakat itu kalangan mereka
terutama dari kalangan muslimat terkenal sebagai mereka yang rajin belajar.
Mereka mahir di dalam bidang keilmuan yang dipelajari dan mendalam dari segi
keimuan tajwid dan bacaan Al-Qur`an. Mereka yang menjadi imam perlu baik dari
segi pembacaan hingga kalau dapat tidak keluar kritikan tentang kelemahan imam,
dari segi bacaan. Sebagai mereka yang rajin belajar guru-guru juga seharusnya
berhati-hati dalam pengajaran sehingga tidak menimbulkan kritikan, Sesungguhnya
ada guru yang terpaksa menarik diri bila menyedari mereka tidak disenangi dari
segi pengajaran. Dari satu segi suasana ini adalah baik, kerana ia mengingatkan
kepada merekla yang terlibat berhati-hati dalam pengajaran dan juga dari segi
ibadat dan bacaan. Perkara ini juga menjadi cabaran kepada pentadbir yang
menjalankan tadbiran seharusnya dapat memenuhi piawan yang diharap oleh jama`ah
yang sekaligus sebenarnya menuntut satu
piawan yang tinggi bagi Masjid Al-Umm di dalam barbagai bidang agar ianya
menjadi masjid yang sesuai berada di Bangi Bandar Ilmu yang menjunjung
keunggulkan ilmu.
Sekian.
tahniah dr. telah lama saya mencari nukilan sebegini oleh ilmuan semalaya...jujurnya jalan dakwah yang murah, bersahaja dan simple hanya melalui musolla
ReplyDelete