August 31, 2018

DI PAGI ULANG TAHUN KEMERDEKAAN - 2018


DI PAGI ULANG TAHUN KEMERDEKAAN - 2018
Di pagi ulang tahun kemerdekaan ini
Aku seorang tua, walaupun pesara
Tidak pernah lekang dari kerja
Aku bersyukur masih dapat menghirup
Nyaman dan damai udara kemerdekaan
Walaupun di tengah berbagai kekecohan
Aku berdo`a Tuhan masih memberi kesihatan
Untukku meneruskan kerja-kerja terancang
Ke batas kemampuan.

Menyambut kemerdekaan itu mengimbau kenangan
Pertama pengisytiharan 31 Ogos 1957
Aku seorang penuntut di Sekolah `Arab  Kuala Berang
(Menghuni di Madrasah Islahiyyah Tok Faqih)
Di pinggir Sungai Terengganu – Sungai Berang
Lokasi Batu Bersurat ditemukan
Rakaman kenangan sambutan masih tersimpan
Aku bersama seorang sahabat bergambar
Di depan pintu gerbang kemerdekaan
Berhias bendera di Padang
Pejabat Daerah, Kuala Berang.

Menyambut kemerdekaan
Aku anak muda (1942-1957) dahaga pelajaran
Melayari cita-cita ke Madrasah Thanawi Zainal Abidin
Dan bekerja menyimpan cita-cita menyambung pengajian
Belajar kelas malam hingga ke STPM
Mendapat tawaran `Pelajar Sulung`  UKM
Meskipun sudah berkeluarga tanpa jaminan belanja
Menerima tawaran dan keluar secara cemerlang.

Dalam kemerdekaan dan berpelajaran
Aku memahami situasi negara dan perjuangan
Mengangkat martabat bangsa dan agama
Melalui pendidikan tinggi dapat kudaki.
Kudapati politik perjuangan negara-bangsa
Tidak pernah sempurna menyebabkan aku
Bersama seketika dalam perjuangan politik
Menjadi ADUN  Kajang dan Bangi
Dalam zaman kemerdekaan
Di tengah slogan pembangunan
Namun masalah moral isu dominan
menjatuh dan menaikkan pimpinan
Isu  masih tidak diberi perhatian
Hingga kini dikatakan zaman baru
Masalah korupsi moral berterusan
Ditengah sayup janji makin menghilang
Kita rindu sebuah negara cemerlang
Bersih dari segala yang memalukan
Wibawanya merentasi  zaman.
Bandar Baru Bangi,
31 Ogos 2018.

No comments:

Post a Comment