August 4, 2018

SALURAN KOMUNIKASI MASJID - IBADAT SOLAT


SALURAN KOMUNIKAI MASJID – IBADAT SOLAT
BBB, 21 Zulkaedah 1439H. = 03 Ogos 2019M. (Juma`at):
Masjid sebagai sebuah institusi umat yang  penting dan dikunjungi mereka saban masa, sama ada bagi menunaikan solat-solat secara jama`ah atau bagi  urusan-urusan yang lain. Dengan kunjungan mereka dan penyediaan masjid dengan berbagai-bagai kegiatan yang disediakan oleh masjid, berlaku interaksi yang merupakan berbagai saluran komunikasi kemasjidan.
Saluran komunikasi ini dapat dilihat dengan membahagikannya kepada dua, iaitu:
1)      Komunikasi formal
2)      Komunikasi tidak formal
Maksud komunikasi formal, ialah komunikasi dalam mana wujudnya kegiatan yang diadakan  menurut kefardhuan dan ketentuan yang disediakan.
a)      Komunikasi beribadat - Solat
Kefardhuan  ialah kegiatan yang ditentukan. Misalnya ada masa dan kaedah tertentu. Untuk bersama mengikutinya bukan sebarang komunikasi biasa, tetapi seharusnya dipelajari dan ada kaedah-kaedah tertentu.  Sebagai contohnya ialah `solat`.  Solat ialah amalan kerohanian yang berhubung dengan Allah. Bagi menghadiri solat ada interaksi antara jama`ah sebelum dan sesudahnya, Ada adab dan aturan komunikasi berlaku di anatara jama`ah bersama mereka, sebelum dan sesuah berinteraksi.
Untuk bersolat seorang itu mempelajari secara formal agak lama dan mengamalkan solat fardhu secara berterusan. Ada aturan sebelum meghadiri solat di masjid.  Sebelum ke solat perlu membersih diri – mandi dan berpakaian sopan sesuai untuk bersolat sama ada berjubah, berpakaian kain pelikat berbaju Melayu dan berkupiah putih.  Jika  solat antara masa bekerja ialah dengan pakaian kerja dan pastikan kebersihan diri. Pertemuan antara masa kerja adalah ringkas. Misalnya memberi salam oleh yang datang kepada jama`ah  dan mungkin berjabat salam antara mereka dan bertanya hal. Sebarang maklumat yang hendak disampaikan adalah disampaikan secara ringkas dan percakapan ringkas jangan sampai mengganggu ketenteraman jama`ah. Masuk ke ruang jama`ah, meskipun ramai, masingf-masing menahan diri dari berkata, cuma berlaku bersalam antara jama`ah. Jika ada perkara yang perlu dicakap dan mau disampaikan atau diminya maklumat, maka dicakap secara perlahanm. Sebelum bersolat jama`ah, kebiasaan  bagi yang datang mengambil ruang di dalam saf dan bersolat sunat terlebih dahulu sebelum solat fardhu dimulakan. Selain dari solat sunat, jika sudah mendirikan solat sunat dan jika ada masa, kerana datang  lebih awalmasing-masing berzikir, bertasbih atau mengambil Qur`an dan membacanya dengan perlahan  dan tidak mengganggu jama`ah. Jama`ah yang duduk dalam saf bangun berdiri apabila muazzin iqamah dan sesi solat berlaku antara imam dengan ahli jama`ah.
Selepas solat, misalnya subuh imam berwirid bersama para ma`mun  dan berdo`a dengan diaminkan oleh para ma`mum dan selepas itu ada komunikasi secara sederhana ringkas, iaitu penyampaian tazkirah ringkas, biasanya berdasarkan petikan Hadith. Selepas itu berakhir pertemuan dengan  salam. Selepas itu komunikasi antara jama`ah boleh secara panjang dengan berita atau topik-topik tertentu, biasanya dalam masa bersiap untuk pulang ke rumah masing-masing.  Mungkin ada kumpulan tertentu masih kekal bertadarrus sama kumpulan.
Dengan bersolat berjama`ah hubungan dan interaksi berjama`ah dan komunikasi berterusan berlaku yang mengiratkan hubungan antara jama`ah. Keadaan yang sama, iaitu pertemuanm ringkas seperti sebelum dan selepas solat zohor dan asar.
Penggunaan masa yang lebih panjang dan berlaku interaksi dan komuikasi lebih lama ialah  selepas solat madhrib sebelum diisi dengan pengajaran. Ada mereka yang memilih untuk pulang ke rumah dahulu dan datang kembali bersolat isya`. Selepas solat Isya` masing-masing berpeluang bercakap panjang sebelum pulang atau bercalap dalam masa bergerak ke kenderaan untuk pulang, berbagai perkara dicakapkan  sebelum pulang.
Komunikasi masjid lebih panjang, misalnya pada malam-malam Ramadhan dari berbuka beramai-ramai, bermoreh selepas solat tarawih, bahkan disediakan makan malam bagi yang mengikuti qiyam al-Lail dan tadarus pada pagi Ramadhan. Komunikasi juga berlaku pada malam Juma`at bila diadakan bacaan  Yasin, tahlil arwah dan do`a. Interaksi dan komunikasi lebih panjang, terbuka dan santai berlaku semasa minum dan makan juadah dan buah-buah yang bagi setengah masjid menyediakan masa untuk minum dan makan sambil berbual-bual sesama jama`ah. Berbagai maklumat dan berita dipercakapkan. Kemesraan dan kegembiraan terbayang pada wajah jamaah . Suasana mengeratkan hubungan antara mereka.
Sekian.

No comments:

Post a Comment