March 7, 2017

ABU `ALI BIN AL-KATIB: UNGKAPANNYA


BBB,   07 Jamadil Akhir 1438H. =  06 Mac 2017M. (Isnin):
Senarai tokoh sufi seterusnya yang disusun oleh Al-Qushairy ialah Abu `Ali bin al-Katib. Beliau ialah bernama Al-Hasan bin Ahmad, daripada pembesar shaykh-shaykh sufi di Mesir. Beliau bersahabat dengan  Abi `Ali al-Rudzbari, Abi Bakr al-Misri dan lain dari keduanya. Beliau adalah satu-satu shaykh pada zamannya. Dan adalah Abu `Uthman al-Maghribi berkata:
``Adalah Abu `Ali al-Katib dari kalangan  salikin``.
Adalah Abu `Uthman al-Maghribi memuliakannya dan memandang  tinggi kedudukannya. Dia meninggal lebih kurang tahun (m. 340H.)
Berkata Ibn al-Katib,``Apabila tenang hati dari ketakutan, tidak berkata lisan, melainkan dengan apa yang diberi perhatian.``
Dan berkata Ibn al-Katib,  bahawa kaum  Mu`tazilah,
 ``Membersihkan (mensucikan)  Allah Ta`ala  dengan  rasional akal, mereka  silap, manakala kaum sufi membersihkan Allah Ta`ala berdasarkan ilmu, maka mereka itu betul.``
Aku mendengar Ahmad bin`Ali bin Jaa`far  berkata, aku mendengar Aba `Ali al-Katib  berkata,
``Apabila tertumpulah hamba kepada Allah dengan keseluruhannya, maka seawal-awal apa yang memberi  faedah oleh Allah Ta`ala akan hambanya bahawa `al-istighna` Allah  daripada selainNya.``
Katanya, dan aku mendengar Aba `Ali bin al-Katib berkata,
``Apabila seorang laki-laki mendengar kata-kata hikmah, maka dia tidak menerimanya, maka dia berdosa, dan apabila dia mendengarnya dan dia tidak beramal dengannya, maka dia adalah munafik.``
Katanya,aku mendengar Aba `Ali berkata,
``Bersahabat dengan pencinta-pencinta  kerohanian (al`ushshaq), maka ubatnya ialah berpisah dari mereka itu.``
Aku mendengar Aba al-Qasim al-Bas*ri berkata,
 ``Dikatakan kepada bapaku, bahawa `Ali bin al-Katib ditanya, ``Kepada syurga mana engkau cenderung ?`` , ``Kepada faqir atau si kaya ?``
Maka katanya, ``Kepada yang lebih tinggi martabat dari keduanya ! Dan lebih tinggi kadar dari keduanya.``
Lantas ia mengungkapkan puisi:
Aku bukanlah  penunggu di samping si kaya
Lantaran  ketinggian  ada pada faqir kedana
Aku bersabar menunggu yang dapat mengganti
Allah  mengira dan memuji di atas kesabaran diri.
Di atas sanad yang sama berkata  Abu `Ali,
``Allah Ta`ala mengurniakan kepada hamba kemanisan iman bagi yang mendzikirNya. Kalau dia bergembira dan bersyukur kepadaNya dia menjinakkannya dengan mendekatkan diri denganNya dan kalau kurang dari segi kesyukuran, maka larian dzikir pada lidahnya  hilang  kemanisan.``
Dan dengan sanad yang sama, berkata Abu `Ali bin al-Katib,
Hembusan angin adalah angin sepoi mesra  dari yang dicinta, kiranya disembunyikan ada pertanda zahir dalilnya, Kalau dirahsiakan tetap terserlah terbuka jua. Lantasa ia berpuisi lagi:
Apabila  rahsia disembunyi pada  manusia pecah dalam sebutan
Ternyata persoalan dibicarakan di kalangan walau pun tidak diucapkan
Mewangi dengannya nafas-nafas  mereka meninggalkan kesan bauan
Adakah rahsia kasturi dapat disembunyikan, atau udara mampu dimampatkan ?
Dengan  sanad ini berkata  Abu `Ali al-Katib:
``Himmah adalah muqaddimah bagi setiap sesuatu, siapa sah himmahnya dengan kebenaran, maka datanglah mengikutinya perkara-perkara yang sah dan benar. Sesungguhnya cabang-cabang mengikut umbi-umbi. Dan siapa yang mencuaikan himmahnya, datang mengikutinya berbagai kecuaian. Yang cuai dari segi hal-hal dan perbuatan-perbuatan tidak layak bertempat di hamparan kebenaran.``
Demikian ungkapan-ungkapan Abu `Ali al-Katib.

Sekian.

No comments:

Post a Comment