BBB, 19 Jamadil Akhir 1438H. = 18 Mac 2017M. (Sabtu):
Ternasuk di dalam senarai tokoh sufi yang
disusun oleh Al-Qushairy, ialah Abu `Amrin bin Nujaid. Beliau ialah Isma`il bin
Nujaid bin Ahmad bin Yusuf bin Salim bin Khalid al-Sulami. Dia bersahabat
dengan `Uthman al-Hiri yang merupakan sahabat terbesarnya. Dia berkesempatan
bertemu dengan Al-Junayd al-Baghdadi, iaitu shaykh terpenting pada zamannya.
Dia mempunyai tarikat yang tersendiri berasaskan hal dan menjaga waktu.
Dia mendengar Al-Hadith dan meriwayatkannya dan mempunyai
sanad di dalam Hadith. Dia tergolong sebagai orang yang thiqah. Dia meninggal
pada tahun (m. 366H.).
Sanad yang Abu Amrin menjadi salah seorang
perawinya;
Bercakap kepada kami datukku, Isma`il bin
Nujaid bin Ahmad bin Yusuf, berkata, bercakap kepada kami Muhammad bin Fudhail,
daripada Hisham bin `Urwah, daripada bapanya, daripada A`ishah r.`anha, bahawa
Nabi s.a.w. adalah Baginda menerima hadiah dan diberi pahala kepadanya (pemberi
hadiah).
Manakala riwayat tentang Abu `Amrin Isma`il bin Nujaid ialah:
Aku mendengar Shaykh `Abdul Rahman al-Sulami r.h.a. berkata, aku
mendengar datukku Aba `Amrin bin Nujaid berkata:
``Tiap-tiap hal bukanlah dari natijah ilmu,
maka kiranya berlaku kemudharatan kepada pendukungnya, maka dia lebih dari
manfa`at yang didapati.``
Aku mendengarnya berkata, ``Siapa yang
mencuaikan waktu dari waktu-waktu yang difardhukan Allah Ta`ala ke atasnya,
maka diharamkan baginya mencapai kelazatan menunaikan kefardhuan berkenaan, walaupun
selepas berlalu beberapa masa.``
Beliau juga disoal tentang tasawuf, maka
katanya, ``Sabar dengan suruhan dan larangan.``
Dan aku mendengarnya dia berkata, ``Siapa
yang tidak dapat pendidikan dari apa yang dilalui dari pengalaman, maka
ketahuilah dia orang yang tidak terdidik.``
Dan aku mendengarnya, bahawa dia disoal,,
``Apa itu tawakkal ?. `` Maka katanya,
``Paling dekatnya ialah baik sangka dengan Allah `Azza wa Jalla.``
Aku mendengarnya dia berkata, ``Siapa yang
ingin mengetahui qadar ma`rifatnya terhadap Allah Ta`ala,, maka hendaklah dia
melihat qadar haibatnya Allah baginya ketika dia melaksanakan khidmatnya
kepadaNya.``
Dan aku mendengarnya berkata,
``Sesungguhnya lahir dakwa-dakwa ialah dari ghurur, kononnya mengetahui
asrar.``
Dan aku mendengarnya berkata, ``Siapa yang
merasa dirinya mulia, dia menghina dirinya dari segi agama.```
Dan aku mendengarnya berkata, ``Tawakkal
ialah redha dengan hukum Allah Ta`ala padanya.``
Dan aku mendengarnya berkata, ``Mentarbiah tentang ihsan adalah lebih baik
daripada ihsan.``
Dan aku mendengarnya berkata, ``Tidak murni
seorang dalam melangkah kepada `ubudiyyah sehingga bersama – termasuyk ahwalnya keseluruhan.
Dan aku mendengarnya disoal, ``Apakah yang tidak dapat tidak bagi
seseorang hamba ?`` Maka katanya melazimkan `ubudiyyah menurut Sunnah dan
berterusan muraqabah.``
Aku mendengar Aba al-Qasim al-Hawari
berkata, aku mendengar Aba `Amrin bin Nujaid berkata, `` Apabila Allah
menghendaki kepada seorang hamba kebaikan, direzekikan dia berkhidmat kepada
para salihin dan ahbar, dan ditaufiqkan dengan menerima apa yang diisyaratkan
kepadanya dan dimudahkannya jalan-jalan yang baik dan ditutup dari jalan-jalan
yang jahat.``
Aku mendengar datukku, ketika disoal,
``Dari mana lahirnya dakwa-dakwa ? Dia berkata, ``Adapun lahirnya dakwa-dakwa, lantaran
dari rosaknya permulaan. Siapa yang sehat permulaannya sehatlah pengakhiran.
Siapa yang rosak permulaannya, maka rosaklah semua bahagian raja` ahwalnya,
sesuai dengan firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Maka adakah orang yang membangunkan
masjid yang didirikannya di atas dasar taqwa kepada Allah dan (untuk mencari) keredhaan Allah itu lebih
baik, ataukah orang yang membangunkan masjid yang didirikannya di tepi jurang
yang (hampir) runtuh.`` (Al-Taubah: 109).
Dan aku mendengarnya berkata, ``Bermudah dengan suruhan Allah,
menandakan kekurangan ma`rifat dengan suruhan.``
Dan aku mendengarnya berkata, ``Tidaklah
bagi kalangan `al-malamah` dakwaan, kerana dia tidak melihat sesuatu ada pada dirinya
yang dia dapat mendakwa dirinya dengannya, Sebagaimana firman Allah bermaksud:
``Adapun yang takut kepada Allah dari
kalangan hamba-hambanya ialah para `ulama`.`` (Fat*ir: 28).
Aku mendengar Abd al-Wahid bin `Ali
al-Sayyari di Marwi berkata, aku berkata kepada bapaku `Amri bin Nujaid, pada
akhir perpisahan aku dengannya, ``Wasiatkanlah kepadaku.`` Maka dia berkata
kepadaku, ``Lazimkan dirimu kewajipan-kewajipan ilmu, hormatlah kepada semua
orang muslimin,, jangan persiakan hari-harimu,, dia adalah sesuatu yang mulia
bagimu, jangan menyombong dengan apa yang diberi kebolehan,, tetapi jadikannya
sebagai pertolongan kepada manusia, semampu yang dapat kamu memberi khidmat dan
bekerja untuk mereka. Jangan abaikan peluang yang dapat engkau mematuhi perintah Allah.``
Dan aku mendengar `Abd al-wahid berkata,
``Siapa yang menyembunyikan kelebihannya pada makhluk menyenangkannya
mendepani persoalan dunia dan akhirat.``
Demikian berbagai pesanan Abu `Amrin Ismail
bin Nujaid.
Sekian.
No comments:
Post a Comment