BBB, 11 Jamadil-Akhir 1438H. – 10 Mac
2017M. (Juma`at):
Tokoh yang dibicarakan seterusnya oleh
Al-Qushairy ialah Abu Ishaq Ibrahim bin
Shaiban al-Qirmisaini, ialah shaykh di Al-Jabal pada zamannya, bersahabat
dengan AbI `Abdillah al-Maghribi dan Ibrahim al-Khawas*s*. Dia terkenal dengan maqamat dari segi wara`
dan taqwa, dikatakan lemah yang lain seumpamanya. Dia berpegang teguh dengan
Al- Kitab dan Al-Sunnah dan
melazimi tarikat guru-guru dan
imam-imam.
Berkata Al-Qushairy, aku mendengar `Abdullah
bin Muhammad al-Mu`allim berkata, disoal
`Abdullah bin Muhammad bin Munazil tentang Ibrahim bin Shaiban, maka katanya,
``Ibrahim adalah Hujjat Allah Ta`ala di atas para fuqara`, ahli adab dan
mu`amalat.``
Ibrahim bin Shaiban mempunyai sanad Hadith
yang beliau adalah merupakan salah seorang perawinya:
Bercakap kepada kami Shaykh Abu Zaid,
Muhammad bin Ahmad, al-Faqih al-Maruzi berkata, bercakap kepada kami Ibrahim
bin Shaiban al-Zahid di Qirmisainy berkata, bercakap kepada kami `Ali bin
al-Hasan bin Abi al-`Umar, berkata, bercakap kepada kami Mansur bin Abi
Muzah*im berkata, bercakap kepada kami Abu Shaibah daripada al-Hakam daripada Miqsam dari Ibn
`Abbas berkata, ``Melihat Rasulullah s.a.w. kepada Hanz*alah al-Rahib dan
Hamzah, memandikan keduanya oleh
malaikat.``
(Mereka berdua dari kalangan shuhada`)
Aku mendengar Muhammad bin al-Husain
berkata, aku mendengar Aba Zaid al-Maruzi al-Faqih berkata, aku mendengar
Ibrahim bin Shaiban berkata, ``Siapa yang mau melambatkan atau membatalkan,
maka dia melazimkan rukhs*ah.``
Aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku
mendengar Ibrahim berkata,
``Sesungguhnya takut menenangkan hati,
membakar tempat-tempat syahwat padanya, menolak daripadanya kegemaran dunia dan
menjauhkannya daripadanya, sesungguhnya dialah yang menyekat kamu dan
mmbinasakan kamu dari kecenderungan
kasih terhadap dunia.``
Katanya, aku mendengar Ibrahim
berkata,``Ilmu tentang fana` dan baqa` berlegar di atas keikhlasan wahdaniyyah,
dan sihat `ubudiyyah. Apa yang lain daripada ini maka ia adalah merupakan kesalahan dan zindiq.``
Aku mendengar Aba al-Razi berkata, aku
mendengar Ibrahim bin Shaiban berkata, ``Tawakkal ialah rahsia antara Allah dan
hamba, maka tidak wajar mengintai ke atas rahsia ini oleh seseorang.``
Katanya, aku mendengar Ibrahim berkata,
``Siapa yang berkehendak menjadi merdeka daripada beban dunia, maka hendaklah
dia ikhlas pada ibadatnya kepada Tuhannya. Siapa tahqiq dalam ibadat terhadap
Tuhannya, dia merdeka daripada selain daripadaNya.
Aku mendengar Aba `Ali, Muhammad bin
Ibrahim al-Qasriyy berkata, aku mendengar Ishaq bin Ibrahim bin Shaiban
berkata, berkata kepadaku ayahku, ``Wahai anakku, belajarlah ilmu adab-adab
yang zahir, gunakan wara` bagi adab-adab yang batin. Hendaklah berawas daripada
yang mengganggu engkau daripada Allah, siapa yang berpaling daripadanya, maka dia diterima.``
Katanya, aku mendengar Ishaq berkata, ``
Wahai bapaku, ``Apakah yang memelihara wara` ?
Dia berkata kepadaku, ``Engkau makan barang yang halal, berkhidmat
kepada fuqara`,
Aku bertanyanya, Siapa itu fuqara` ? Maka katanya,
``Semua makhluk keseluruhannya adalah
fuqara` !
Maka jangan engkau membezakan dalam berkhidmat
kepada siapa yang memungkinkan engkau berkhidmat kepadanya. Kenalilah kelebihan
dengan khidmat sedemikian.
Katanya, aku mendengar Ishaq berkata, aku mendengar
bapaku berkata,
``Tawadhu` ialah membersihkan batin,
terlahir berkatnya pada zahir. Dan takabbur ialah dari kekotoran batin dan
lahir kegelapannya pada zahir.``
Katanya, aku mendengar Ibrahim berkata,
``Ahli al-mushahadah tidak ghaib daripadanya dalam keadaan berdiri dan tidak
duduk, tidak tidur dan tidak jaga. Bagi mereka itu ahwal, yang mengandungi
mereka itu cahaya mendekati. Dia
tenggelam padanya, dia tidak cenderung kepada makhluk dan apa yang terkandung
di dalamnya. Ini adalah ahwal dahsyat. Kamu melihat mereka dalam dahsyat dan
keheranan, ghaib dalam kehadiran, ghaib
dengan asrar mereka, namun hadir dengan badan mereka.``
Aku mendengar al-Shaykh Aba Zaid al-Faqih
berkata, aku mendengar Ibrahim Aba
Shaiban berkata,
``Allah menggantikan kepada orang mu`minin
pada dunia dengan apa yang bagi mereka diakhirat dengan dua perkara:. Ganti
kepada mereka daripada syurga dengan duduk di masjid dan ganti dari `melihat wajah Allah Ta`ala` ialah dengan melihat sahabat-sahabat kalangan
mu`minin.``
Katanya, aku mendengar Ibrahim berkata,
``Siapa yang meninggalkan khidmat kepada
shaykh-shaykh dibala dengan dakwa-dakwa yang dusta dan terbongkar kekejiannya.
Katanya, dan aku mendengar Ibrahim berkata,
``Siapa yang bercakap tentang ikhlas, dan
dia tidak melakukannya dengan dirinya, dibalakan Allah dengan terbongfkar
rahsianya di kalangan sahabat-sahabat dan kalangan terdekat.
Demikian pendapat Ibrahim bin Shaiban yang
antaranya begitu bernas dan menerik untuk direnungi dan dihayati.
Sekian.
No comments:
Post a Comment