BBB, 22 Jamadil Akhir 1438H. = 21 Mac 2017M. (Selasa):
Bundar bin al-Husain, iaitu Bundar bin
al-Husain bin Muhammad bin al-Muhallab, kunyahnya Abu al-Husain daripada
Shibraz dan tinggal di Arrajan. Adalah dia alim di dalam bidang usul. Dia
mempunyai `lidah` yang masyhur di dalam bidang hakikat. Dan adalah Abu Bakar
al-Shibli memuliakannya dan membesarkan kedudukannya. Beliau meninggal di
Arrajan pada tahun (m. 353H.).
Berkata Bundar bin al-Husain, ``Jangan
engkau memusuhi diri engkau, kerana dia bukan untuk engkau. Tinggalkannya
kepada Pemiliknya membuat apa yang Dia kehendak.``
Berkata Bundar lagi, ``Bersahabat dengan ahli bid`ah mewariskan
penentangan terhadap kebenaran. Katanya, ``Tinggalkan apa yang dikehendak nafsu
kepada apa yang engkau pastikan kebaikan.``
Aku mendengar `Abdul Wahid bin Ahmad
al-Isbahani, berkata, aku mendengar Bundar bin al-Husain, dan aku menyoalnya
perbezaan antara yang bersifat tasawuf
dan mendekati (Allah). Dia berkata, ``Bahawa
orang sufi ialah orang yang dipilih Allah bagi dirinya, maka dia
dibersihkan. Dia menjaga kesucian diri.
Ia adalah sifat diri tanpa dakwa. Allah mencukupinya dan diberi balasan oleh
Allah dengan keaslian pembawaannya. Adapun al-mutaqarrib adalah dari usaha diri
mendekati Allah dengan suruhan-suruhan dari segi lahir dan batin. Dia adalah
orang yang ta`at.``
Katanya, aku mendengar Bundar bin al-Husain
berkata, tangisan adalah berbagai-bagai.
Tangis gembira dengan adanya yang sebelumnya tidak ada.
Tangis kecewa, dengan hilang hal yang
sebelumnya dia dengannya.
Tentang tangis gembira, sebagaimana firman
Allah bermaksaud:
``Apabila mereka mendengar apa yang diturunkan kepada Rasul (Al-Qur`an)
engkau melihat mata-mata mereka itu limpah dengan air mata dari sebab mereka
tahu tentang kebenaran ( Al-Ma`idah:
83).
Dan firman Allah Ta`ala tentang tangis
kecewa bermaksud:
`` Berpaling mereka itu, dan mata-mata
mereka itu tergenang dengan air mata dukacita. Bahawa mereka tidak mempyunyai
sesuatu pun untuk mereka belanjakan (untuk pergi berjihad di jalan Allah.`` (Al-Taubah: 92).
Aku mendengar `Abd al-Wahid bin Muhammad berkata, aku
mendengar Bundar berkata, `` Secara jamaah adalah di atas kebenaran, manakala
secara berpecah tidaklah bagi kebenaran.``
Katanya dan berkata Bundar, ``Bukanlah
daripada adab setakat bertanya sahabat engkau, ke mana dan bagaimana.`` (Sepatutnya meraikannya lebih dari itu).
Katanya, aku mendengar Bundar berkata, ``
Tinggalkan apa yang diingini nafsu, sebaliknya perhati dan nilai.`` (Berfaedah atau sebaliknya).
Katanya, ``Aku mendengar Bundar (menjawab),
aku menyoalnya perbezaan antara mahabbah dan malu. Dia berkata:
``Al-Mahabbah ialah kemahuan yang
menggerakkan, manakala malu ialah, tidak berterang – yang mengasihi ialah
tuntutan yang ghaib, sedang yang malu adalah hadir. Antara duanya berbeza,
kerana mahabbah sah dalam keghaiban, dan malu bersama penyaksian. Maka sudah tentulah
berbeza antara ghaib dan asing dengan hadir yang dekat.``
Katanya, dan aku mendengar Bundar berkata,
``Kesufian sepakat dari segi wahdaniyyah (akidah) dari segi jumlah – kata,
tetapi mereka berpecah dari segi cara menyampaikan, cara dan kaedah.
Masing-masing mengalami hal yang berbeza dari segi gambaran seperti dari aspek
mujtahid, zuhud,, `abid, kha`if (takut), harap, , kaya, faqir, murid, murad,
sabar, redha, tawakkal, kasih, getaran, jinak, rindu, luahan, dambaan, wajdan,
fana, baqi dan berbagai ahwal. Dan terhimpun keseluruhan ahwal pada satu secara
himpunan.``
Katanya, aku mendengar Bundar berkata, ``
Hujjah ahli bid`ah mewarisi penyelewengan dari kebenaran.``
Katanya, aku mendengar Bundar berkata,
``Siapa yang tidak mengarah kepada Kiblat secara benar (hakikat), maka menyebabkan rosak solatnya.``
Katanya, aku mendengar Bundar berkata:
``Siapa yang tidak terkesan dengan
kebenaran, maka tidak terbuka baginya hakikat. Yang Haqq ialah Allah Subhanahu
wa Ta`ala.``
Menasyidkan kami oleh Muhammad bin
`Abdullah al-Razi, berkata, menasyidkan kami Bundar:
Perjalanan masa mengadabkan daku
Sesungguhnya dia berterusan menasihatku
Aku mengecapi manis madu pahitnya hempedu
Demikian ragam kehidupan pemuda yang dilalu
Tidak
melalui kejahatan, tidak jua kenikmatan
Melainkan
menjadi ramuan dalam kehidupan.
Demikian kepelbagaian pendapat dan
pengalaman Bundar bin Al-Husain yang dapat dinilai dan dapat dijadikan panduan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment