BBB, 10 Jamadil-Akhir 1438H. = 09 Mac 2017
(Khamis):
Telah diperkatakan bahawa kepatuhan dan
ta`abbudiyyah ialah situasi dan hal pencapaian jiwa di dalam mendekati Allah, khususnya melalui ibadat
contoh solat. Kepatuhan dicapai oleh yang mengalaminya berbagai-bagai
peringkat seperti melalui tahap takut, khusyuk, tama`ninah, taqwa dan berbagai lagi. Semuanya melambangkan
kualiti perjalanan jiwa melalui ibadat di
dalam mendekati Allah Subhanahu wa Ta`ala.
Di samping elemen-elemen pengibadatan di
atas, timbul apa yang pernah kita katakan ialah pengalaman
halus rohani, yang kita katakan sebagai `seni rohani`. Ianya juga merupakan perjalanan
dan peningkatan dari aspek seni rohani atau bauran dari semua. Misalnya dari sifat
kagum, terharu, terpesona, merasa indah, mesra dan cinta adalah merupakan
elemen-elemen seni rohani yang dalam meningkatkan perjalanan rohani adalah
merupakan pengalaman kudus, halus, mesra dan cinta Ilahi. Antaranya
diistilahkan seperti raja`, qurb, shauq,
mahabbah, fana dan sebagainya.
Sebelum menulis tentang Abu al-Husain
al-Bannan, dengan membaca sepeintas lalu , dapat dikesan getaran rohani yang
dialami oleh Abu al-Husain al-Bannan yang menandakan pengalaman seni rohani
menjiwai dirinya dan berbaur dengan elemen ta`abbudiyyah.
Abu al-Husain bin Bannan ialah dari
kalangan Shaykh sufi di Mesir yang tinggi kedudukan, bersahabat dengan Abi
Sa`id al-Kharraz. Dia meninggal di Al-Tayh, iaitu tempat antara Ubullah dan
Misr, Laut Qalzum dan Gunung Al-Sarrat
daripada bumi Sham. Situasi alam dan geografi dan latar keberadaannya dapat ditanggapi
dari ungkapan dan luahan katanya yang hangat dengan elemen seni.
Berkata Ibn Bannan, ``Tiap-tiap sufi mudah
rezeki, ibarat kalbunya laut Qalzum madu yang dekat dengan dirinya. Hatinya
tenang kepada Allah. Dia meyakini apa yang di `Tangan Allah` bagi apa yang ada
pada tangannya.``
Mesej yang
dibawa jelas berjiwa tasawuf yang kental tentang keyakinan terhadap
pemberian Allah, berpegang pada takdir dan ketentauan Allah. Terlihat latar
bandingan tentang alam di mana dia
berada di tepi pantai laut Qalzum yang
dapat ditanggapi keindahannya dan menggetarkan jiwa sufi dan seni rohaninya.
Jelas
Abu al-Husain al-Bannan seorang yang berpegang teguh pada ketinggian
nilai akhlak, sebagaimana katanya.
Dan dia berkata, ``Jauhi kehinaan akhlak
sebagaimana engkau menjauhi perkara yang haram.``
Namun dari satu segi mempamerkan dirinya
yang berjiwa seni.
Aku mendengar Aba `Uthman al-Maghribi berkata,
``Adalah Abu al-Husain berwajdan dan Abu Sa`id bertepuk tangan.``
Dapat dibayangkan di dalam situasi meningkat mesra jiwa, tergerak dan
keluar ungkapan-ungkapan seni dan mesra sebagaimana,
Dihikayatkan oleh Abu `Uthman juga berkata,
adalah Abu al-Husain berkata, ``Manusia
adalah dahaga di daratan, dan aku dahaga, sedangkan aku dahaga di tebing sungaii
Nil !``.
Ungkapan ini tidak lain dari ungkapan seni
yang indah yang membawa unsur kontradik yang mengindahkan ungkapan dan
memesrakan pendengaran yang menyentuh minda dan kerohanian.
Katanya, berkata Abu al-Husain ``Kemerdekaan bahawa adalah `al-sirri` juga merdeka, kecuali dalam memperhambakan diri kepada
Tuannya, sah baginya yang demikian `ubudiyyah bagi yang Haqq dan merdeka
daripada makhluk.``
Jiwa Abu al-Husain bin Bannan adalah
berbaur dengan elemen seni rohani dan ta`abbud diri kepada Ilahi sebagaimana
ungkapan-ungkapan di bawah.
Katanya, dan berkata Abu al-Husain,
``Dzikir kepada Allah dengan lisan mewarithkan (meningkatkan) darajat dan mendzikirnya
dengan hati mewarithkan (menjadikan/meningkatkan) kedekatan.``
Katanya, dan berkata Abu al-Husain,
``Al-wihdah adalah teman bagi para
siddiqin.``
Dari elemen ta`abbudiyyah beriringan pula
elemen seni rohani.
Katanya,
dan aku mendengar Aba al-Husain berkata,
``Kesan mahabbah apabila timbul nyata,
dikesan anginnya apabila bergoyang, mematikan kaum, menghidupkan kaum,
memfanakan kerahsiaan, mengekalkan kerahsiaan, kesan yang dapat dirasa
kepelbagaian, tersembunyi rahsia tertutup, membuka ahwal yang tertutup dan dia bernasyid sebagai
kesan daripadanya:
Apabila angin dalam perjalanan
mendesah berhembusan
Menggerakkan yang kaku dan menggoyang
penyeberang.
Jelas dari ungkapan di atas dapat dirasa
getaran seni rohani terkeluar dan terlontar dari jiwa yang kental dengan
pengalaman seni dan jelas ianya diungkapkan
di dalam bentuk puisi.
Katanya, dan aku mendengar Aba al-Husain
berkata,
``Tidak dibesarkan qadar para auliya`
kecuali orang yang membesarkan qadar di sisi Allah Ta`ala.``
Apa yang dapat dikatakan, bahawa Abu
al-Husain adalah seorang sufi yang kukuh dengan akidah dan kuat dengan ibadat
dan saeorang yang berpegang teguh dengan nilai akhlak keislaman. Lebih daripada
itu Abu al-Husain bin Bannan adalah seorang seniman sufi yang kental jiwa dan
rohani dengan elemen-elemen seni rohani. Kedua-dua elemen – ta`abbudiyyah dan
seni rohaninya terpancar dari jiwanya
silih berganti bahkan berbaur antara keduanya yang mencerminkan identi jiwanya
yang taabbudiyyah dan berseni rohaniyyah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment