BBB,
17 Jamadil-Akhir 1438H. = 16 Mac 2017M. (Khamis):
Abu Bakr al-Duqqi, ialah Abu Bakar,
Muhammad bin Da`wud al-Dinuri, yang terkenal dengan panggilan `Al-Duqqi`.
Beliau tinggal di Sham. Berumur lanjut, melebihi 100 tahun dan beliau meninggal
selepas (m. 350H.).
Al-Duqqi adalah teman Abu `Ali al-Rudzbari, tetapi sebagaimana
disebutkan beliau berumur lebih lanjat. Dia juga bersahabat dengan Abu Bakar
al-Zaqqaq al-Kabir, Abu Bakr al-Misri
dan Abu `Abdullah bin al-Jala`
dan beliau cenderung kepadanya
(Abu `Abdullah). Dia adalah shaykh tertinggi dan terkehadapan pada
zamannya dan teristimewa dari segi hal.
Antara riwayat tentangnya:
Berkata Abu Bakar al-Duqqi, Perut adal;ah
tempat berhimpun segala makanan, apabila engkau masukkan ke dalamnya perkara
yang halal, keluarlah dari anggota-anggota amalan yang salih, dan apabila
engkau masukkan ke dalamnya perkara yang shubhah, engkau keliru jalan terhadap
Allah dan apabila engkau masukkan ke dalamnya perkara yang dilarang (haram),
maka adalah antara engkau dan Allah adalah hijab.``
Aku mendengar `Abdul Wahid bin Bakar
berkata, aku mendengar Muhammad bin Da`wud al-Duqqi dan dia adalah disoal
perbezaan di antara faqr dan tasawuf.
Maka katanya, ``Al-Faqr ialah hal daripada ahwal tasawuf. Maka dikatakan
baginya, ``Apa alamat sufi ?`` Maka katanya dia selalu risau bagi tiap-tiap
perlakuan yang lebih baik baginya daripada yang lainnya dan adalah dia
terpelihara daripada perkara-perkara yang keji.``
Aku mendengar Abu Bakar al-Razi berkata, aku
mendengar Aba Bakr al-Duqqi berkata,
``Alamat mendekati (Allah) ialah terputus
hubungan daripada tiap-tiap sesuatu yang lain daripada Allah.``
Aku mendengar Aba `Abdullah al-Razi
berkata, aku mendengar Al-Duqqi berkata,
``Berapa daripada kegembiraan yang
gembiranya mendatangkan bala kepadanya, dan berapa daripada dukacita yang
dukacitanya memberi kejayaan baginya.``
Katanya, aku mendengar Al-Duqqi berkata,
``Faqir itu ialah yang tiada sebab dari
segi zahirnya dan tidak menuntut sebab daripada batinnya.``
Aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku
mendengar Al-Quqqi berkata,
``Siapa yang mengenal Tuhannya, tidak
terputus harapnya (kepada Tuhannya), dan
siapa yang mengenal dirinya dia tidak `ujub dengan amalannya. Dan siapa
mengenal Allah `Dia datang` kepadaNya.`` Tambahnya,
``Siapa melupai Allah dia berlindung kepada
makhluk. Dan orang mu`min itu tidak lupa sehinggalah dia lalai. Dan apabila dia
berfikir dia duka dan beristighfar.``
Aku mendengarnya berkata, aku mendengar Aba
Bakr al-Duqqi, berkata,
``Kalam Allah Ta`ala, apabila dinyatakan di
atas ruang permukaan, menghilangkan yang
lain dan perhatian hanya terhadapnya.``
Aku mendengar Aba Nas*r al-T*usi berkata,
disoal Al-Quqqi tentang keburukan adab para fuqara` bersama Allah dari segi
ahwal mereka. Maka katanya,
``Demikian dengan langkah-langkah
mereka berubah dari pencapaian hakikat
ilmu kepada sifat zahir ilmu.``
Aku mendengar Aba `Abdullah al-Razi berkata,
``Adapun hati yang bersih tiada padanya perkara-perkara yang mengaibkan.``
Aku mendengar Aba Bakr al-Duqqi berkata,
``Sesungguhnya hati yang bersih daripada keaiban diperkukuhkan dengan datang
kepadanya perkara-perkara mengaibkan.``
Katanya, dan aku mendengar Ab Bakr al-Duqqi
berkata,
``Ikhlas ialah kemurnian pada zahir insan
dan batinnya, pada diam, dan geraknya bersih kerana Allah. Tidak digerakkan
oleh kepentingan diri, dan tidak oleh hawa nafsu, dan tidak kerana makhluk dan
tidak lahir dari dirinya sifat tamak.``
Katanya, dan aku mendengarnya berkata,
``Allah Ta`ala menjadikan makhluk keseluruhannya
dinamik (bergerak). Mereka meneroka di muka
bumi. Dan antara kehidupan daripada mereka itu ahli ma`rifat.
Makhluk dinamik kerana ada sebab-sebab (contoh bekerja bagi
mencari rezeki Allah bagi kelangsungan penghiupan).
Ahli ma`rifat menghidupkan kehidupan dengan
maklumat mereka (ma`ruf mereka).
Tidak ada kehidupan secara hakikat, melainkan
bagi mereka yang berilmu (berma`rifat) tiada yang lain.
Demikian ingatan daripada Abu Bakar
Al-Duqqi yang dapat dijadikan panduan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment