BBB, 15 Jamadil Akhir 1438H. = 15 Mac
2017M. (Rabu):
Abu al-`Abbas al-Sayyari, nama legkapnya ialah AL-Qasim bin
al-Qasim bin Mahdi bin Bik Ahmad bin Sayyar. Dia adalah dari Marwi dan menjadi
shaykh di sana. Dia adalah orang yang mula bercakap di kalangan mereka daripada
ahli negeri tentang hakikat ahwal. Dia bersahabat dengan Aba Bakr, Muhammad bin
Musa al-Farghani al-Wasit*i dan
kepadanya ia cenderung berhubung dengan keilmuan bagi golongan ini. Dia
disifatkan seorang shaykh yang petah bercakap pada waktunya. Dia bercakap
tentang ilmu tauhid menurut Sunnah. Dia juga alim dan mendalam dalam bidang
fiqh. Dia juga banyak menulis (menyalin) Hadith dan meriwayatkannya. Dia
meninggal tahun (m. 342H.).
Beliau mempunyai sanad Hadith yang beliau
menjadi antara perawinya:
Mengkhabarkan kami `Abdul Wahid bin `Ali
al-Sayyari berkata, bercakap kepada kami Abu al-`Abbas, al-Qasim bin al-Qasim,
al-Sayyari, bercakap kepada kami Abu al-Muwajjah, Muhammad bin `Amrin bin
Al-Muwajjah, mengkhabarkan kami `Abdullah bin
`Uthman, berkata, aku membaca kepada Abi Hamzah daripada al-A`mash,
daripada Abi Salih, daripada Abi Hurairah r.a. berkata, bersabda Rasulullah
s.a.w. bermaksud:
``Sebaik-baik percakapan empat perkara, dia
tidak memudharatkan engkau dengan mana satu engkau mulakan. Subhana Allah, wa
al-hamduli Allah, La ilaha illa Allah dan Allahu akbar.``
Disoal Abu al-`Abbas al-Sayyari, ``Dengan
apakah yang dapat memperbaiki murid dirinya, maka katanya dengan bersabar
dengan melakukan segala suruhan dan menjauhi segala larangan, dan bersahabat
dengan orang-orang salih dan berkhidmat kepada para fuqara`. Dan dia berkata,
bukanlah lazat yang berakal dengan
mushahadah al-haqq semata-mata, kerana mushahadah al-haqq fana, lantaran itu
tiada padanya lazat.``
Aku mendengar `Abd al-Wahid bin `Ali
al-Sayyari, aku mendengar bapa saudaraku (sebelah ibu) Aba al-`Abbas al-Sayyari
berkata, ``Bagaimana jalan untuk meninggalkan (menghapuskan) dosa yang berlaku ke atas engkau, yang telah
tercatat pada al-lauh al-mahfuz* atau untuk menyisihkan qadha`yang terikat
kepada hamba ?``
Kkatanya, aku mendengar pada satu hari,
dikatakan kepadanya, bagaimana murid dapat melawaskan dirinya ? Bagaimana
caranya ? Maka dengan sabar dengan segala suruhan, menjauhi larangan, bersahabat
dengan para salihin, berkhidmat kepada rufaqa`, duduk bersama para fuqara` dan
seseorang itu ialah bagaimana dia meletakkan dirinya.. Kemudian dia bertamthil dan berouisi sebagaimana katanya:
Aku sabar di atas kelazatan hingga hilang
Aku melazimkan diriku hijrah meninggalkan
Tidaklah nafsu melainkan yang dialami
pemuda
Kalau tamak dia melemaskan dan hasinya tiada
Berlalu hari nafsu nafsu bertambah ghirah
Semuanya hilang tiada kekal tiada serlah.
Aku mendengar `Abdul Wahid bin `Ali
berkata, disoal Abu al-`Abbas daripada ma`rifat, maka katanya, ``Hakikat
ma`rifat ialah keluar daripada apa yang diketahui – ma`arif.``
Dan katanya, berkata Abu al-`Abbas juga,
``Hakikat ma`rifat, bahawa tidak terlintas di hati apa yang selain dariNya.``
Katanya dan berkata Abu al-`Abbas, ``Siapa
mengenal Allah, tunduk kepadaNya tiap-tiap suatu, kerana nyata kesan
pemilikanNya semua.`
Katanya, dan berkata Abu al-`Abbas, ``Tidak
bercakap seseorang tentang `al-haqq` , melainkan orang yang ianya termahjub.``
Katanya, dan berkata Abu al-`Abbas, ``Siapa
yang menjaga hatinya dengan Allah dengan secara benar, maka Allah meluncur dari
lidahnya hikmah.``
Katanya, dan berkata Abu al-`Abbas, ``Tidak
istiqamah iman seorang hamba, sehingga dia sabar di atas kehinaan seperti dia
sabar di atas kemuliaan.``
Katanya, dan berkata Abu al-`Abbas,
``Kegelapan (kezaliman) orang-orang tamak menegah dari cxahaya mushahadat.``
Katanya, aku mendengar Aba al-`Abbas
berkata pada firman Allah Ta`ala bermaksud: ``Setiap hari Dia dengan
urusanNya`` ( Al-Rahman: 29), maka
katanya ``Dia menzahirkan yang ghaib dan mengghaibkan yang zahir.``
Katanya, berkata Abu al-`Abbas, ``Pakaian
hidayah bagi awam, dan pakaian haibah bagi al-`arifin, dan pakaian hiasan bagi
ahli dunia, dan pakaian pertemuan bagi para auliya`, dan pakaian taqwa bagi
ahli yang hadhir. Firman Allah Ta`ala bermaksud, ``Dan pakaian taqwa itulah
lebih baik.`` (Al-A`raf: 26).
Katanya, berkata Abu al-`Abbas, ``Dikatakan
bagi setengah hukama`. ``Dari mana engkau mendapat sumber kehidupan ? Katanya, daripada yang
menyempitkan sumber kehidupan kepada yang Dia kehendaki tanpa `illah dan
melawaskan kepada yang dikehendaki, tanpa `illah.``.
Katanya dan berkata Abu al-`Abbas, ``Siapa
yang teliti pandangan pada perkara agamanya, Allah melawaskan jalan sirat dan
timbangan, siapa yang tidak teliti tentang perkara agamanya, maka Allah
menyempitkan jalannya (siratnya) pada masanya, siapa yang mengutamakan hak Allah Ta`ala daripada haknya, nescaya
terlepas dari kesusahan dan akibatnya.``
Katanya, dan banyak sekali Abu al-`Abbas
menyebut-menyebut puisi berikut,
Apabila subuh menjelma diufuk ternyata
cahaya
Perjalanan sama beredarnya planet-planet diangkasa
Seolah dihidangkan kehidupan dengan minum makan
Putaran mengelilingi berterusan
melangsungkan kehidupan.
Demikian ungkapan dari Abu al-`Abbas al-Sayyari.
Sekian.
No comments:
Post a Comment