BBB, 06 Jamadil-Akhir 1438H. = 05 Mac
2016M. (Ahad):
Nama lengkap bagi Al-Muzayyin ialah Abu
al-Hasan `Ali bin Muhammad al-Muzayyin yang
mendiami Baghdad. Dia bersahabat dengan Al-Junayd, Sahl bin `Abdullah dan mereka yang segenerasi
dengannya dari kalangan `ulama` di Baghdad. Dia mendiami Makkah, berhampiran
(al-Haram ) dan meninggal padanya pada tahun (m. 328H.). Sebagaimana disebut
oleh Abu `Abdullah al-Razi, dia adalah sewara` shaykh dan paling muhasabah dari
segi hal.
Antara riwayat tentang Al-Muzayyin.
Aku mendengar Shaykh Aba `Abdul Rahman
al-Sulami berkata, aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku mendengar
Al-Muzayyin berkata:
``Melakukan dosa selepas berdosa
mengakibatkan pertambahan dosa, dan melakukan kebaikan selepas kebaikan
mengakibatkan pertambahan kebaikan.``
Katanya, disoal Al-Muzayyin tentang
al-tauhid, maka katanya,
``Engkau mengetahui bahawa sifat-sifat
Allah Ta`ala nyata bagi sifat-sifat makhluk dibandingkan sifat-sifatNya dari
segi qadim berbanding dengan sifat-sifat makhluk yang baharu.``
Katanya, ``Barang siapa tidak terkaya
dengan Allah, nescaya dia mengharapkan makhluk (yang lemah), siapa yang terkaya
dengan Allah (mengharapkanNya), mengharapkan kepdaNya makhluk.``
Katanya, disoal Al-Muzayyin tentang
ma`rifat, maka katanya, `` Bahawa engkau mengenal Allah Ta`ala dengan sempurna
RububiyyahNya, dan engkau mengenal diri engkau dengan `ubudiyyah, dan engkau
mengetahui bahawa Allah Ta`ala ialah awal bagi segala sesuatu, dengaNya berdiri
setiap sesuatu, dan kepadaNya kembali tiap-tiap sesuatu dan Dia memberi rezeki bagi tiap-tiap sesuatu.``
Aku mendengar `Abdul Wahid bin Bakar
al-Warthani berkata, aku mendengar
Muhammad bin Ahmad al-Najjar berkata,
Aku mendengar Aba al-Hasan al-Muzayyin berkata,
``Jalan-jalan kepada Allah sebilangan
bintang-bintang, aku berhajat kepada jalan sedemikian, tapi aku tidak
mendapatinya.``
Katanya,
aku medengar Al-Muzayyin berkata,
``Siapa yang mencari jalan kepadaNya dengan
secara sendiri, diasesat mulai dari langkah pertama, siapa yang dikehendaki
bagi jalan kebaikan, maka diberi pertunjuk ke jalan sedemikian. Dan nampak kepada
pencapaian maksud. Berbahagialah bagi sesiapa yang qasadnya kepada Allah tanpa
halangan dari halangan kejadian (langit dan bumi).``
Katanya, aku mendengar Aba Hasan
al-Muzayyin berkata,
`Barang siapa terkaya kepada Allah, Allah
menjadikan makhluk berhajat kepadaNya.``
Aku mendengar Aba Bakr bin shadzan berkata,
aku mendengar Aba Hasan al-Muzayyin pada
satu hari, dan adalah di Tan`im, dia berkehendak ihram bagi `umrah, dia menangis
sepanjang perjalanan kepadanya dan bernasyid.
``Adakah memberi manfaat air mataku, maka
aku tagiskan Engkau.
Jauh sekali, tidaklah aku tamak kepada
Engkau, melainkan redha.
Dia berterusan mengungkapkan sedemikian
hingga dia sampai ke pintu Makkah !
Aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku
mendengar Al-Muzayyin berkata,
``Bila zahir akhirat fanalah padanya dunia,
dan apabila zahir dzikir Allah, maka fanalah padanya dunia dan akhirat. Dan
apabila tahqiqlah dzikir, maka fanalah hamba dan dzikirnya dan kekallah yang
didzikir dengan sifat-sifatNya.``
Katanya, aku mendengar l-Muzayyin berkata,
``Bagi hati ada lintasan-lintasan, digamggu oleh sesuatu dari hawa nafsu, akan
tetapi akal yang menyertai dengan taufiq meyekat dan menahannya.``
Katanya, disoal Abu al-Hasan al-Muzayyin
tentang tauhid, maka katanya, ``Bahawa engkau metauhidkan Allah dengan ma`rifat
dan engkau mengesakanNya dengan ibadah dan engkau mengesakanNya dengan kembali
kepadaNya pada tiap-tiap apa pada engkau dan ke atas engkau dan engkau
mengetahui setiap apa yang terlintas di hati engkau, atau kemungkinan isyarat
kepadanya, maka Allah Ta`ala berlainan dari sedemikian. Dan engkau ketahui bahawa sifat-sifatNya nyata bagi sifat-sifat makhlukNya. Bahawa
sifat-sifatNya qadim sebagaimana nyata sifat-sifat makhluk adalah baharu.``
Aku
mendengar `Abdul Wahid bin Bakar
berkata, aku mendengar Muhammad bin Ahmad
al-Najjar berkata, aku mendengar
Aba al-Hasan al-Muzayyin berkata, ``Siapa yang berhajat kepada Allah Ta`ala dan
sah kefaqirannya kepadaNya, iaitu dengan melazimi adab-adabnya, maka
dikayakannya Allah dengannya daripada tiap-tiap barang yang selain darinya.``
Katanya, aku mendengar Al-Muzayyin berkata,
``Memiliki hati dengan membersih dari
daya dan kekuatan.`` - Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah
Yang Maha Tinggi lagi Maha Agong.
Katanya, aku mendengar Al-Muzayyin berkata,
``Siapa yang dibentang daripada mushahadah kepada Tuhannya menjadiknnya oleh
Allah dia berusaha pada mentaatiNya dan khidmat kepadaNya. Dan kalau nyata
baginya ancaman, dia tidak mungkin dipisahkan.``
Katanya, diriwayatkan Abu al-Hasan pada
satu hari berfikir, dan mengalir air matanya, maka dikatakan kepadanya,
Mengapakah sedemikian wahai shaykh, maka katanya, `Aku mengingatkan hari lepas
yang menyukarkan mencapai kemahuan dan melalui hari demi hari, khidmatku kepada
kalangan sadat dari sahabat-saahabatku, aku mengingati keadaanku dari masa
mengalami kemuliaan ahwal. Maka ia berpuisi:
Tempat-tempat aku mengingini dan menjinaki
Hari-hari demi hari-hari mengharapkan matang diri
Katanya, aku mendengar Aba al-Hasan
al-Muzayyin berkata,
Yang heran dengan kerjanya istidrak, yang
mengelokkan sesuatu daripada ahwalnya mensyukuri dengannya dan menyangka dia
sampai adalah tertipu daya (angkuh). Sebaik-baik dari segi hal ialah siapa yang berkemampuan dari segi
perbuatan dan hal, dia tidak menyaksi lain dari Yang Satu dan tiada kecewa
dengannya dan tiada kerinduan melainkan kepadaNya.
Katanya di soal Al-Muzayyin daripada faqir
yang sebenar, maka katanya, ``Yang tinggal kepada jaminan Allah kepadanya dan
membimbangkannya dari masuk faktor-faktor lain dengan berbagai wajah yang boleh
mengubah dan mempengaruhi tumpuan.
Demikian
berbagai pesanan bermanfaat dari
Al-Muzayyin yang dapat dijadikan panduan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment