BBB,
05 Jamadil-Akhir 1438H. = 04 Mac 2017 (Sabtu):
Al-Nahrajuri, ialah Abu Ya`kub Ishaq bin
Muhammad al-Nahrajuri ialah dari kalangan `ulama` dan shaykh-shaykh sufi mereka. Bersahabat dengan Abi `Amrin bin
`Uthman al-Makki, Abi Ya`kub al-Susi, Al-Junayd dan lain-lain dari kalangan shaykh-shaykh.
Menetap di Tanah Haram bertahun-tahun lamanya dan meninggal di sana tahun (m.
330H.). Adalah Abu `Uthman Maghribi berkata, ``Aku tidak tengok di kalangan
shaykh-shaykh kami lebih bercahaya darinya.
Riwayat-riwayat tentangnya:
Aku mendengar Muhammad bin al-Husain
berkata, aku mendengar Aba al-Husain
Ahmad bin `Ali berkata, aku mendengar
Al-Nahrajuri berkata:
``Dunia ibarat laut, yang lain adalah
pantai. Perahu adalah Taqwa dan manusia adalah pelayar.``
Aku mendengar Muhammad bin al-Husain
berkata, aku mendengar Aba Bakr al-Razi, berkata, aku mendengar Al-Nahrajuri
berkata, ``Aku melihat seorang lelaki sedang bertawaf bermata satu. Dia berkata:
`Aku berlindung dengan Engkau daripada
Engkau`.
Aku berkata, ``Doa apakah ini ?``. Katanya
, Pada satu hari aku melihat seorang, aku mendekatinya secara baik. Tiba-tiba
sebuah tempeleng mengenai mataku dan mengalir air mataku. Tiba-tiba aku mendengar
ungkapan, ``Satu tempeleng dengan satu penglihatan dan kalau ditambah pandangan
akan ditambah pukulan !``.
Aku mendengar Muhammad bin al-Husain
berkata, aku mendengar Ahmad bin `Ali berkata, aku mendengar Al-Nahrajuri
berkata, `` Sebaik-baik ahwal yang menepati ilmu.``
Aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku mendengar Aba Ya`kub
al-Nahrajuri berkata, ``Tentang al-fana` dan al-baqa`. Dia adalah fana` dari
segi melihat mendirikan kehambaan kepada
Allah. Dan baqa` melihat melaksanakan Allah akan hukum-hukum.``
Katanya, aku mendengar Al-Nahrajuri
berkata, ``Benar ialah muwafakat dengan Haqq secara sembunyi dan nyata. Dan
hakikat benar ialah kata-kata secara Haqq, walaupun pada tempat-tempat
yang dianggap mebinasakan.``
Katanya, aku mnendengar Al-Nahrajuri
berkata, ``Hamba menyembah Allah sebagai
pengingatan dan arif menyembahNya secara kecintaan.``
Aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku
mendengar Al-Nahrajuri berkata pada
kata-kata yang berkata, ``Beringatlah daripada manusia dari kejahatan buruk sangka``
maka katanya, `Buruk sangka dengan diri kamu
dan juga buruk sangka dengan manusia.``
Aku mendengar Aba al-Husain al-Farisi
berkata, aku mendengar Al-Nahrajuri berkata, ``Merentasi dunia dengan
langkah-langkah kami, dan merentasi ke akhirat melangkauinya dengan hati.``
Katanya, aku mendengarnya berkata, ``Siapa
yang kenyang dengan makanan, sesungguhnya dia sentiasa di dalam kelaparan.
Siapa yang kaya dengan harta dia sentiasa berhajat (muftaqiran), siapa yang
bertujuan berhajat kepada makhluk, sentiasa terhalang,, siapa yang memohon
persoalan yang dihadapi selain daripada Allah, dia sentiasa di dalam
kehinaan.``
Aku mendengar Aba al-Husain berkata, aku
mendengar Ahmad bin `Ali berkata, aku mendengar Aba Ya`kub berkata, ``Yang
menghasikan ahli hakikat pada hakikat mereka itu, bahawasanya Allah Ta`ala
tidak luput, maka dipohon dariNya, tidak ada penghujung, maka dia mendapati. Siapa
yang berkehendak pada kewujudan dia boleh membawa kepada ghurur. Adapun wujud
di sisi kita ialah mengetahui hal dan menkashaf ilmu dengan bukan hal.``
Dan dengan sanadnya dia berkata, aku
mendengar Al-Nahrajuri berkata, berhubung dengan firman Allah Ta`ala bermaksud,
``Dia menjualnya dengan harga yang rendah`` (Yusuf: 20), maka dia berkata,
``Kalau dijadikan harganya dengan dua kawn (langit dan bumi) masih lagi murah
pada pandangannya dan apa yang dikhaskan dengannya.``
Dengan sanadnya berkata, aku mendengar
Al-Nahrajuri berkata, ``Mushahadah roh adalah tahqiq, sedang mushahadah hati
ialah ta`rif.``
Dengan sanadnya Al-Nahrajuri berkata,
``Kepatuhanku adalah hak Tuhanku yang harus kudului agar tidak mendukakan diri.
Apabila diizinkan bagiku menunaikan hak, ini adalah menggembirakan daku. Ia
adalah nikmat dari kemurahan, kelebihan, penunaian janji sebagaimana
disifatkan. Sifat hamba antaranya lemah dan daif.``
Dengan sanad ini dia berkata, aku mendengar Al-Nahjuri berkata, ``Ma`rifat
manusia dengan Allah menjadikannya
keheranan denganNya.``
Aku mendengar Aba al-Husain berkata, aku mendengar Ibrahim bin
Fatik berkata, aku mendengar Al-Nahrajuri berkata, ``Keyakinan adalah
mushahadah iman dengan ghaib.``
Katanya, aku mendengar Al-Nahrajuri
berkata, ``Siapa mengenal Allah dia tidak berpaling dariNya.``
Katanya, aku mendengar Al-Nahrajuri
berkata, al-jam` (menghimpun)
adalah kebenaran yang berdiri dengannya sesuatu,
sedang perpecahan (al-tafriqah)
mencerahkan kepada hak dari segi batin.``
Aku mendengar Al-Nahrajuri berpuisi. Dia mengungkap:
Ilmuku daripadaNya, dengan langkah uzur ke
sampingmu
Cukup memada sebagai pemberian sewajar tidak mengadu
Ku berpegang dengan ilmumu, sebagai hujah
peganganku
Sebagai maqam mushahadah adil tanpa
sebarang pengaduanku.
Katanya, aku mendengar Al-Nahrajuri
berkata, ``Tidak sampai seorang `arif kepada Tuhannya, melainkan dengan tiga
aspek kalbu, iaitu ilmu, amal dan akhlak.
Katanya, aku mendengar Al-Nahrajuri berkata
bagi seorang lelaki, ``Nyatakan himmah ! Maka katanya, kenapa engkau berkata
sedemikian, wahai shaykh, katanya kerana Allah Ta`ala berfirman bermaksud,
``Katakanlah harta dunia adalah sedikit.`` (Al-Nisa`: 77). Lihatlah nasib engkau dari kesedikitan ini,
berapa yang ada pada tangan engkau daripadanya, sedang engkau bakhil dengannya,
engkau mau manusia memuliakan dikau, kalau dengan dzatnya, sesungguhnya engkau
berbelanja amat sedikit, kalau engkau tegah, engkau tegah sesuatu yang sedikit.
Maka tidaklah dengan tegahan engkau dicela dan tidak juga dengan membelanjakan
engkan mendapat pujian !.
Demikian kepelbagaian pendapat Abu Ya`kub
al-Nahrajuri.
Sekian.
No comments:
Post a Comment