BBB, 29 Jamadil-Akhir 1438H. = 28 Mac 2017
(Selasa):
Dengan pembicaraan terhadap Abu `Abdullah
al-Rudzbari di atas, maka lengkaplah pembicaraan trerhadap tokoh-tokoh sufi
yang disenaraikan oleh Al-Qushairy di dalam kitabnya yang berjudul Al-Risalat
al-Qushairiyyah, iaitu berjumlah seramai 83 orang.
Penulis berhasrat melengkapkan pembicaraan
kepada jumlah 100 orang dengan menambahkan sebanyak 17 orang tokoh lagi yang
didasarkan kepada kitab Tabaqat al-Sufiyyah oleh Abdul Rahman al-Sulami yang
membicarakan terhadap lima generasi sufi yang dipecahkan kepada lima bahagian
yang setiap generasi sebanyak 20 orang, kecuali generasi kelima 23 orang.
Pembicaraan seturut yang dilakukan oleh
penulis adalah seturut sebagaimana yang disusunkan oleh Al-Qushairy. Walau
bagaimana pembicaraan yang dilakukan oleh Al-Qushairy bagi setiap tokoh adalah
ringkas dan pendek, maka sejak awal lagi penulis membuat penambahan yang banyak
kepada setiap tokoh adalah berdasrkan maklumat dan sumber yang didapati dari
kitab Tabaqat al-Sufiyyah oleh Al-Sulami. Cara penyusunan dibuat oleh
Al-Qushairy tidak sama dari segi seturut sebagaimana yang dibuat oleh
Al-Sulami. Walaupun sebahagian besar
tokoh yang disusun oleh Al-Qushairy terdapat di dalam Tabaqat al-Sufiyyah oleh
Al-Sulami. Sebagai judul bagi kitab diberi judul T*abaqat – `Generas`, lantaran
pembahagian dibuat kepada lima pecahan lima
generasi.
Bagi tokoh tambahan pertama ialah
sebagaimana judul di atas, iaitu Abu H*afs* al-Naisaburi.
Nama lengkap bagi Abu H*afs* al-Naisaburi
ialah `Amru bin Salam dan dikatakan `Amru bin Salamah, iaitu lebih sahih insha
Allah. Contoh riwayat dengan nama `Salamah`:
Kata Al-Sulami, maka sesungguhnya aku
melihat tulisan datukku Isma`il bin Nujaid, kata Abu `Uthman bin Isma`il, aku
bertanya guruku Aba H*afs* `Amran bin Salamah`.
Abu H*afs* adalah berasal dari kampung yang
dipanggil `Kurdabadz` menghala ke pintu masuk ke bandar Naisabur, apabila
engkau keluar untuk ke Bukhara.
Abu Hafs bersahabat dengan `Abdullah bin
Mahdi al-Abiyurdi dan `Ali al-Nas* r Abadzi. Dia juga rapat dengan Ahmad bin
al-Khadhrawayh al-Balkhi. Dia adalah salah seorang imam dan yang berkedudukan.
Cenderung kepada Shah bin Shuja` al-Kirmani, Abu `Uthman, Sa`id bin Isma`il.
Dia meninggal pada tahun (m. 270H.) dan ada yang mengatakan pada tahun (m.
267H.).
Aku membaca khat Abi `Amrin Hamdan,
berkata, aku mendengar bapaku berkata, berkata Abu H*afs*
``Maksiat bertambah hingga kepada kufur,
sebagaimana hidup bertambah kepada maut.``
Katanya, berkata al-Mukhammas al-Julab, aku
bersahabat dengan Abi Hafs* selama dua puluh dua tahun, aku tidak melihatnya
berdzikir kepada Allah sampai had lalai dan santai. Dan dia tidak mendzikir
melainkan di atas keadaan hadir, membesar dan menghormati, dan apabila dia
berdzikir kepada Allah berubah halnya. Ini disaksikan oleh mereka yang hadir
bersamanya.
Katanya dan berkata Abu H*afs*, Daripada memandang rendah terhadap dunia,
bahawa tidak bersifat bakhil terhadap seseorang dan tidak bakhil terhadap diri,
kerana merendahkannya dan merendahkan diriku juga.
Katanya, berkata Muhammad bin Bahr
al-Shajini, saudara kepada Zakariyya, ``Adalah aku takutkan kefaqiran,
sedangkan aku memiliki harta. Maka kata Abu Hafs* kepadaku pada satu hari,
``Kalau Allah mengqadha`kan engkau menjadi
faqir, tidak ada suatu yang berkuasa mengkayakan engkau selain daripada Allah.
Maka hilang ketakutan faqir dalam hatiku keseluruhan.``
Aku mendengar datukku r.h.a. berkata,
``Adalah Abu Hafs* bila marah, dia bercakap tentang keelokan akhlak hingga
marahnya hilang dan ia kembali kepada percakapan.``
Aku mendengar bapaku berkata, aku mendengar
Aba al-`Abbas al-Dinauri berkata, berkata Abu H*afs*,``Tidak masuk di dalam
hatiku haqq dan tidak batil sejak ku mengenal Allah.``
Aku mendengar Muhammad bin Ahmad bin Hamdan
berkata, aku mendengar bapaku berkata, aku mendengar Aba H*afs* berkata, ``Aku meninggalkan amal dan aku
kembali kepadanya, kemudian meninggalkan daku oleh amal, maka aku tidak kembali
kepadanya.``
Katanya, dan berkata Abu H*afs*, ``Siapa
yang menghirup segelas cinta dia
kemabukan rasa, tidak dia pulih, melainkan ketika berjumpa dan bertemu
muka.``
Katanya dan berkata Abu H*afs*, ``Apabila
engkau melihat yang bercinta tenang dan hening, ketahuilah dia diziarahi
kelalaian, kerana cinta tidak menjadikan pencinta dalam tenang, bahkan dalam kebimbangan antara dekat dan jauh dan
antara pertemuan dan perpisahan.``
Katanya, dan berkata Abu H*afs*. ``Tasawuf
keseluruhannya adab, tiap-tiap waktu ada adab, dan tiap-tiap maqam ada adab.
Siapa melazimkan adab-adab waktu, dia sampai kepada tahap ketokohan (al-rijal).
Siapa yang mencuaikan adab, dia jauh daripada sangkaan dia dekat, dan dia
tertolak dari harapannya diterima.``
Aku mendengar Aba `Amrin bin Hamdan berkata, aku
dapati pada kitab bapaku, berkata Abu H*afs*, ``Hal tidak terpisah daripada
ilmu, tetapi tidak menyertai kata.``
Aku mendengar Aba al-Hasan bin Miqsam di
Baghdad berkata, aku mendengar Aba Muhammad bin al-Murta`ish berkata, aku
mendengar Aba Hafs berkata, ``Tidak layak dinamakan pemurah, kalau dia
menyebut-nyebut tentang pemberian atau menayang-nayangkannya.``
Katanya, dan disoal Abu H*afs* tentang
firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Hendaklah kamu bermu`asharah dengan
mereka (isteri-isteri/keluarga perempuan kamu) dengan secara ma`ruf.`` (Al-Nisa`:
19).
Mu`asharah dengan ma`ruf bererti baik
akhlak bersama keluarga , walaupun ada perkara yang tidak menyenangkan, tetapi
dilayan secara baik dan menginsafkan.``
Katanya, disoal Abu H*afs* tentang ``Siapa
orang yang berakal ? Katanya, tuntutan terhadap diri bersifat ikhlas.``
Katanya, dan berkata Abu H*afs* ``Keelokan
adab zahir mencerminkan keelokan adab batin, kerana Nabi s.a.w. bersabda
bermaksud:
``Kalau khusyuk hatinya, nescaya khusyuk
anggota-anggotanya.``
Hadith dhaif diriwayatkan oleh Muhammad bin
`Ali, al-Hakim al-Tirmidzi daripada Abi Hurairah r.a. –Al-Jami` al-S*aghir –
Catatan kaki.
Demikianlah antara pendapat Abu H*afs*
al-Naisaburi untuk diteliti.
Sekian.
No comments:
Post a Comment