BBB,
24 Jamadil-Akhir 1438H. = 23 Mac 2017M. (Khamis):
Dari kalangan sufi yang disenaraikan oleh
Al-Qushairy ialah Abu al-`Abbas al-Dinauri. Nama sebenarnya ialah Ahmad bin
Muhammad. Dia bersahabat dengan Yusuf bin al-Husain, `Abdillah al-Kharraz, Abi
Muhammad al-Jariri, Abi al-`Abbas bin `At*a` dan Ruym. Dia adalah shaykh yang
memberi fatwa, bertariqah secara muhasabah dan istiqamah. Menurut Al-Qushairy
dia adalah seorang `alim dan fadhil (mempunyai kelebihan).
Dia datang ke Naisabur dan tinggal beberapa
masa. Di situ dia menyampaikan wa`az* kepada orang ramai dan bercakap secara
lisan ma`rifat dengan kalam yang indah. Kemudian dia berpindah dari Naisabur ke
Samarqand dan meninggal di sana selepas tahun (m. 340H.).
Aku mendengar Aba Bakr, Muhammad bin Ahmad bin Ibrahim berkata,
``Aku masuk menemui Abu al-`Abbas
al-Dinauri, ketika ia hendak keluar berpindah ke Samarqand. Aku berkata
kepadanya,
``Apakah yang membebankanmu untuk berpindah
ke Samarqand, sedangkan penduduk Naisabur masih cenderung kepada engkau ? Bahkan mereka kasihkan engkau ?``
Maka dia menjawab secara berpuisi dan menggubah kata,
Apabila terikat qadha` di atas engkau
sebagai ikatan
Maka tiada yang menghuraikannya kecuali
qadha` bukan ?
Apalah sangat dengan bermuqim di
negara kehinaan
Sedangkan di negara kemuliaan meluas qadha`
peluang !
Dan berkata Abu al-`Abbas, ``Bahawa lisan
zahir tidak mengubah hukum batin..``
Dan berkata Abu al-`Abbas al-Dinauri,
``Limpahi dengan rukun tasawuf dan kenali jalannya dan fahami ketinggian
maknanya dan ubah sikap negatif seperti tamak yang memburukkan adab dengan menekankan ke ikhlasan. Hindar dari sifat keji dan
mengikut hawa dan dunia. Bukanlah
kekejian sedemikian sebagai tariqah bagi kaum.
Aku mendengarnya berkata, berkata Abu
al-`Abbas al-Dinauri, ``Ketahuilah bahawa manusia seharusnya malu dengan
berbagai tuntutan tak sepadan dengan amalan, dia seharusnya malu dari kehaibatanNya. Apabila fana hamba
dari menuntut, maka muncullah kebenaran pada tuntutan daripada tuntutan.``
Aku mendengar `Abdullah bin `Ali al-T*usi
berkata, berkata Ibn `Abbas al-Dinauri, ``Mukashafat nyata dengan penglihatan
dan mukashafat hati dengan perhubungan.``
Aku melihat tulisan `Abdullah bin Muhammad
al-Mu`allim, berkata Abu al-`Abbas al-Dinauri,
``Kealiman berlebih kurang dari segi tartib
dalam mushahadat tentang sesuatu.
Ada kaum yang kembali daripada sesuatu
kepada Allah Ta`ala, mereka menyaksikan sesuatu sebagaimana sesuatu itu,
kemudian kembali darinya kepada Allah `Azza wa Jalla.
Ada kaum kembali daripada Allah Ta`ala
kepada sesuatu, tanpa tutupan, mereka tidak melihat sesuatu, melainkan apa yang
dilihat haq sebelumnya.
Ada kaum yang kekal dengan sesuatu, kerana
tidak ada jalan bagi mereka itu kepada Allah untuk penyeberangan.``
Dan berkata Abu al-`Abbas al-Dinauri,
``Ketahui olehmu sedekat-dekat dzikir ialah
melupai selain daripadaNya. Setinggi-tinggi dzikir bahawa dia ghaib dalam
dzikir dan tenggelam ia dengan yang dzikir daripada kembali kepada maqam
dzikir. Ia disifatkan pada maqam fana` al-fana`.``
Dan berkata Abu al-`Abbas al-Dinauri,
``Ilmu ada dua jenis ilmu,
Ilmu berdirinya hamba dengan penyaksian
terhadap Allah, dan ilmu dengan ilmu Allah pada kehambaan, iaitu ilmu yang
ghaib daripada hamba.``
Dan berkata Abu al-`Abbas al-Dinauri,
``Ketahuilah pakaian lahir tidak mengubah hukum batin.``
Aku melihat
tulisan ayahku r.h.a. Berkata Abu al-`Abbas al-Dinauri, ``Bagi Allah ada
hamba-hamba,
belum matang dari segi ma`rifat, tapi sebok
dengan khidmat, dan ada hamba yang tidak sempurna khidmat, maka tergencat.``
Dan berkata bu al-`Abbas al-Dinauri,
``Siapa yang dahaga kepada suatu hal dia
bertumpu secara dahsyat, siapa yang sampai kepadanya tapi tidak berterusan.``
Dan berkata Abu al-`Abbas, ``Tiada sampai
manusia kepada martabat terpilih, melainkan dengan kebenaran. Pada setiap waktu
dan hal yang kosong dari kebenaran adalah batal. Beliau berpuisi:
Alangkah indah kebenaran laksana bertempat
Dan kebenaran pada setiap tempat indah
tepat.
Berkata Abu al-`Abbas, ``Yang mencinta
sanggup memilih kebencian untuk keredhaan yang dikasihi. Bagi maksud ini dia
berpuisi lagi:
Aku melihatmu dengan dosaku diriku menjauhkan
Aku berjauh dengan diriku bagi mencari kedekatan.
Demikian padangan Abu al-`Abbas al-Dinauri
antaranya agak merumitkan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment