BBB, 14 Sha`ban 1438H. = 11 Mei 2017M.
(Khamis):
Al-Sirr ialah istilah terakhir daripada 29 istilah yang disusun oleh
Al-Qushairy. Jumlah ini berdasarkan pecahan, sedangkan sebahagian daripada 29
pecahan ada terdapat lebih dari satu istilah bagi setiap pecahan.
Al-Sirr dari segi bahasa biasa ialah
rahsia, tersembunyi, lawan dari terang dan nyata.
Antara maksud daripada ayat Al-Qur`an
mengenai istilah ini bermaksud:
``Dan jika engkau menyaringkan suara dengan
d o`a permohonanmu, dan yang demikian itu tidaklah perlu,
kerana sesungguhnya Allah mengetahui segala rahsia dan segala yang
tersembunyi.`` (Taha: 7).
FirmanNya lagi bermaksud:
``Selain dari itu aku (berulang-ulang) menyeru mereka secara beramai-ramai dengan
berterus terang, dan menyeru mereka lagi secara berseorangan dengan
perlahan-lahan.`` (Nuh: 9).
Menurut Al-Qushairy `al-Sirr` dari segi
kesufian ialah sesuatu yang latifah
bertempat di hati seperti roh. Dia adalah menjadi tempat mushahadah sebagaimana
roh adalah tempat mahabbah, manakala hati ialah tempat bagi ma`rifah.
Dan berkata mereka itu dari kalangan sufi
bahawa, al-Sirr ialah apa yang bagi engkau mulia
Dan `al-sirr al-sirr` ialah sesuatu yang tidak mampu
diungkap selain dari Al-Haqq.``
Kalangan kaum sufi melihat bahawa, al-sirr
lebih halus daripada roh dan roh lebih mulia daripada hati.
Mereka juga berkata,` `Asrar adalah merdeka
yang terlepas dari belenggu dan perhambaan hawa nafsu, tipu daya dan kesan-kesan darinya.``
Dan dit*laqkan lafaz* al-sirr adalah
termaksud kepada hubungan antara hamba drngan Allah Subhanahu wa Ta`ala di
dalam hal, sebagaimana difahamkan bahawa mereka berkata,
``Rahsia kami adalah keperawasan yang tidak
luput oleh tanggapan.``
Bagi menggambarkan ungkapan diberi ungkapan tambahan yang boleh
menjelaskan bahawa,
``Dada-dada jiwa meredaka adalah
tersenbunyinya rahsia-rahsia.``
`Al-Sirr` puncak munajat kerohanian ?
Apa yang dapat difahami dan ditnggapi
bahawa `AL-Sirr` adalah puncak kerohanian
kalangan sufi yang telah melalui perjalanan kualit rohani.
Perjalanan tersebut mungkin antaranya
melalui peringkat lawwamah mencetuskan taubat dan menjalani latihan-latihan
kerohanian yang sudah pasti tidak trerpisah dari ibadat dan menginsafkan, sehingga
teruji dengan antara kecenderungan lama
dan tumpuan baru, dia berusaha melepaskan diri dari jiwa lwwamah dan mulhamah,
iaitu struggle pada tahap jiwa manusia biasa antaranya timbul rasa kemanusiaan
dan keinsafan. Perjalanan ini ibarat menyeberangi dan melintasai pada pasir
kejiwaan.
Peningkatan yang lebih tinggi daripada itu
ialah peringkat rasa mesra yang boleh diibaratkan dari segi perjalanan fizikal,
bahawa musafir kerohanian ini tiba ke
kekebun kerohanian yang menghijau dengan pohon-pohon kerohanian dan mereka merasa mesra di bawah
teduhan-teduhan yang menyamankan.
Tahap perjalanan mereka seterusnya tiba
kepada peringkat yang bukan saja menarik tetapi mengasyikkan. Ibarat mereka
bukan saja berada di bawah pohon-pohon yang rendang, tetapi kedapatan padanya mata air, alur dan sungai yang mengalir dengan tenang.
Mereka menmgalami tahap jiwa yang disifatkan mut*mainnah`.
Walau bagaimana perjalanan kerohanian tidak
terhad di situ, lantara di sana ada peringkat kualiti yang lebih tinggi yang dibaratkan
sebagai gunung kerohanian yang menjadi idaman kerohanian mendepaninya, bahkan
melonjak bagi mencapai ke puncak tertinggi. Ini dapat digambarkan secara
imaginasi yang tidak mungkin dapat meningkat kepadanya secara realiti.
Peringkat ini lebih dari roahani sebagaimana dapat dicapai oleh setengah mereka
sebagaimna dilambangkan dengan kebun dan taman dengan larian mata air, alur dan
sungai. Dan peringkat tertinggi ini diungkapkan dalam istilah `sirr`. Istilah sirr ini dapat dilambangkan puncak
gunung tertinggi yang menyentuh langit rohani. Pejalan rohani ingin ke kemuncak ini. Perjalanan ini
banyak digambarkan oleh kalangan sufi.
Fariduddin al-`Attar menggambarkan secara
perlambangan perjalanan rohani ke puncak `sirri` ini secara alegori di dalam karyanya berjudul
`Mantiq al-T*ayr` (Sidang Burung) yang berbeda
burung-burung ini dari segi kemampuan (rohani). Sekumpulan burung terbang menuju ke
langit rohani – `sirri`. Dalam perjalanan menuuju puncak ini,
sebahagian darinya gugur lantaran ketidak mampuan. Sebahagian kecil mampu
terbang menuju peringkat tinggi, tapi hampir semua terbakar sebelum sampai ke
puncak, manakala yang terakhir berbaki
ghaib dalam cahaya – tanpa penemuan.
Episod merindui hakikat tertinggi yang
tidak mungkin dicapai ini digambarkan oleh Jalaluddin Rumi dalam gubahan puisi yang
berjudul `Seruling Bambu`. Tiupan bunyi seruling bambu itu adalah
perlambangan bagi jiwa yang rindu
mendayu-dayu yang ingin kembali kepada
tempat asalnya – juga bandingan seruling
bambu itu mau kembali kepada rumpun bambu atau buluh kepada perdu yang asal.
Bermaksud kita adalah berasal dari Allah dan ingin kembali kepada Allah.
Sebagai kesimpulan bahawa `sirr` adalah
ibarat puncak tertinggi yang dapat dicapai di dalam perjalanan kualiti rohani
yang menggunakan elemen intuisi, dzauq dan wajdan. Ia adalah mekanisme rohani
yang ditempoh para sufi di dalam menuju Ilahi yang tidak mungkin sampai, tapi
perjalanan, kepayahan bahkan terbakar itu adalah merupakan kelazatan rohani
bagi penujuan rohani berkenaan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment