BBB,
28 Sha`ban 1438H. = 25 Mei 2017M. (Khamis):
Dua faktor – `Lapar dan Kenyang` adalah
ujian terhadap diri. Al-Qushairi bertolak bagi membicarakan topik ini dari
firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Selagi kamu diuji dengan sesuatu daripada
ketakutan dan lapar, kekurangan harta benda, kematian dan kekurangan hasil
tanaman. Dan berilah berita gembira bagi orang-orang yang sabar.`` (Al-Baqarah:
155).
Seterusnya firman Allah bermaksud: `` Dan
mereka terkesan (dengan kesusahan) di atas keutamaan yang mereka beri, walaupun
mereka sendiri amat memerlukan.`` (Al-Hashr: 9).
Kemudian diikuti dengan Hadith Rasulullah
s.a.w.:
Mengkhabarkan kepada kami `Ali bin Ahmad
al-Ahwazi berkata, mengkhabarkan kami Ahmad bin `Ubaid al-Saqqar berkata,,
bercakap kepada kami `Abdullah Ibn Ayyub berkata, bercakap kepada kami Abu
al-Walid al-`T*ayali berkata, bercakap kepada kami Abu Hashim S*ahib
al-Za`farani berkata, bercakap kepada kami Muhammad bin `Abdullah daripada Anas
bin Malik, bahawasanya dia bercakap kepadanya berkata, ``Telah datang Fatimah
r. `anha dengan sepotong roti untuk Rasulillah s.a.w. Maka Baginda bertanya,
``Apakah potongan ini wahai Fatimah. Berkata Fatimah sekeping roti yang anakanda memasak sendiri.
Diriku tidak tenang selagi tidak menyampaikan kepingan roti ini. Maka Baginda
bersabda, ``Adapun bahawasanya adalah makanan pertama yang masuk ke dalkam
perut bapamu sejak tiga hari.`` (Riwayat al-Harith bin Abu Usamah di dalam
Musnadnya – dikategorikan Hadith dhaif).
Dalam setengah riwayat yang lain diriwayatkan:
``Datang Fatimah r.`anha dengan sekeping
roti syair.``
Ujian lapar dari sifat kaum sufi dan dikatakan
adalah merupakan salah satu rukun mujahadah, kerana keperluan orang suluk ialah bertahap kepada kebiasaan
lapar atau menahan diri daripada makan dan darinya sebagai mata air melahirkan
hikmah dalam masa lapar. Banyak hikayat yang dicerita berhubung dengan lapar
ini.
Mengkhabarkan kami Muhammad bin `Abdullah
bin `Ubaidillah berkata, bercakap kepada kami `Ali bin Husain al-Arjani
berkata, mengkhabarkan kami Abu Muhammad `Abdullah bin Ahmad al-Is*tikhri di
Makkah dipelihara Allah Ta`ala baginya berkata,
berkata Sahl bin `Abdullah,
``Tatkala Allah Ta`ala menciptakan dunia
dia menjadikan pada kekenyangan maksiat dan kejahilan dan menjadikan dalam
kelaparan ilmu dan hikmah.``
Dan berkata Yahya bin Mu`adz, ``Lapar bagi
murid adalah riadhah, bagi orang taubat ujian, bagi para zuhhad ialah siasah
dan bagi orang `arifin ialah kemuliaan.``
Aku mendengar Al-Shaykh Aba `Abdil Rahman
al-Sulami berkata, aku mendengar Muhammad bi al-`Alawi berkata, aku mendengar
`Ali bin Ibrahim al-Qadhi di Damshiq berkata,, aku mendengar Muhammad bin `Ali
bin Khalaf berkata, aku mendengar Ahmad bin Abi al-Hawari berkata, aku
mendengar Aba Sulaiman al-Darani berkata,
``Kunci dunia ialah kenyang dan kunci
akhirat ialah lapar.``
Aku mendengar Muhammad bin `Abdullah bin
`Ubaidillah berkata, aku mendengar `Ali bin al-Husain al-Arjani berkata, aku
mendengar Aba Muhammad al-Ist*ikhri berkata, aku mendengar Sahl bin `Abdullah,
dan dikatakan kepadanya seorang lelaki:
``Makan sehari satu makanan, maka katanya
makan para s*iddiqin, katanya
Dua makanan, maka katanya, makanan para
mu`minin, katanya
Maka tiga, katanya katakanlah kepada
keluarga engkau, mereka bergantung keperluan kepada engkau.``
Dan aku mendengarnya berkata, bercakap
kepada kami `Abdul `Aziz bin al-Fadhl berkata, bercakap kepada kami Abu Bakar
al-Sa`ih* berkata, aku mendengar Yahya bin Mu`adz berkata:
``Lapar itu cahaya dan kenyang itu api. Dan
nafsu itu mengandungi kayu api yang menghasilkan bakaran dan tidak padam apinya
hingga terbakar tuannya keseluruhan.``
Aku mendengar Muhammad bin `Abdullah
al-Sufi berkata, bercakap kepada kami Abu al-Farj al-Warthani berkata,,
bercakap kepada kami `Abdullah bin
Muhammad bin Ja`far berkata, bercakap kepada kami Ibrahim bin Muhammad bin
al-Harth berkata, bercakap kepada kami Sulaiman bin Da`wud berkata,, bercakap
kepada kami Ja`far bin Sulaiman berkata, kami mendengar Malik bin Dinar
berkata, ``Siapa yang dapat mengalahkan nafsu syahwat dunia, maka dia dapat
memisahkan syaitan dari bayangannya.``
Dan aku mendengarnya, berkata, aku
mendengar Mansur bin `Abdullah al-As*fahani berkata, aku mendengar Aba `Ali
al-Rudzbari berkata:
``Apabla engkau mendengar seorang sufi
selepas lima hari, berkata, `Aku lapar,`
maka bawalah dia ke pasar dan suruhlah dia bekerja``.
Demikianlah di dalam kehidupan, teruji
antara kemiskinan dan kemewahan. Dengan kemewahan biasanya teruji dan membawa kepada kelalaian dan lupa
daratan yang boleh membawa kepada kebinasaan. Demikian juga ada yang teruji
dengan kekurangan yang memerlukan usaha dan penjimatan. Darinya dapat
pengajaran agar berhati dan berdikit-dikit. Pengajaran secara sederhana dan
berdikit biasanya menyelamatkan. Di dalam pengajian dan latihan kerohanian,
kesenangan dan kemewahan sukar mendisiplinkan diri dan tidak dapat memberi
tumpuan, lantaran itu kesempitan, kekurangan bahkan kelaparan mengajar diri
dengan sifat jimat, waspada yang lebih mencabar diri untuk bersungguh dan
menghasilkan kejayaan. Sesungguhnya kekenyangan
malas dan melalaikan, manakala lapar dan kesusahan cabaran menjadikan
diri bersungguh dan lebih manis dalam mencapai kejayaan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment